Kinafälgar

Det är inte bara Kent W och Rymdbörje som jobbar på verkstadföretag. Det gör även jag. Företaget är stort och på en av kvalitetsavdelningarna kan man dra ett snabbt skämt. Allt man behöver säga är: "kinesiska kugghjul".

Provserien uppfylld specifikationen mycket väl. Den klarade de mycket små toleranserna utan problem. Så inköpsavdelningen la en order, och fick leverans. Av alla kugghjul som levererades så var det INGET som kunde användas i produktion. På olika sätt var 100% av leveransen utanför toleranserna! :huvet

Jag skulle kunna tänka mig att köpa kraschkåpor från Kina, men aldrig vitala delar! :gnissla
 
Det vet man ju inte förrän man provat. Crosshjul med ekring och slang ger ju inte samma katastrofala haverier om det är risig kvalisort så det är väl bara att pröva.
Av vilken anledning...? Att underlaget oftast är mjukt, farten inte lika hög eller är det något med den hjulkonstruktionen isig? Mina är motardhjul och kommer uteslutande gå på gata.

Kan tänkta mig att ekra om med SM-Pro fälgar om det skiter sig, då kommer jag ändå rätt billigt undan. :)
 
En av världens största tillverkare av fartygsdieslar med tillverkningen här i Norden hade långt in på 1990-talet
också "stampade jordgolv" i bla. Smedjan och i kokill gjuteriet. Det var av rent praktiska skäl, det kunde "städas" med en truck utrustad med "schaktblad". Dom var inte ensamma om detta, men deras kvalitet på gjutningarna var i topp i branschen.

En hel del bortklippt....

Jag tror inte att dessa elprodukter håller nån lägre kvalitet, det är trots allt samma artikelnr ingjutna i
dom som de i butiken i Sverige.

KentW

Du verkar ha missat alla förfalskningar som cirkulerar runt på t.ex just e-bay.

Den här bilden är t.ex mycket talande för hur mycket märkningen i sig är värd...den som har gått kursen anar kvickt vilka intressanta konsekvenser det kan bli lite beroende på vart den löds in någonstans...om den nu ens håller särskilt länge...
FakeCapacitor1.jpg

Flera moderkortstillverkare bl.a ASUS hade väldiga problem under en period då ett stort parti förfalskade elektrolytkondensatorer dök upp på marknaden inprånglade i det "vanliga" grossistledet. Visst sjutton "såg" det rätt ut men de var inte rätt.

Det finns hur många exempel som helst, snudd på, med både mekaniska pryttlar, mer falskskyltad elektronik-cpu, halvledare, motstånd... o.s.v-hur mycket som helst.

Uppfinningsrikedomen när det gäller att tjäna ett par yuan, för det är det oftast det handlar om, verkar vara outsinlig.
 
Last edited:
Av vilken anledning...? Att underlaget oftast är mjukt, farten inte lika hög eller är det något med den hjulkonstruktionen isig? Mina är motardhjul och kommer uteslutande gå på gata.

Kan tänkta mig att ekra om med SM-Pro fälgar om det skiter sig, då kommer jag ändå rätt billigt undan. :)

Skulle väl säga att det mest är farten. Ett framhjul som desintegrerar i 150 är ett större bryderi än ett som spricker i 50.
 
Du verkar ha missat alla förfalskningar som cirkulerar runt på t.ex just e-bay.

Den här bilden är t.ex mycket talande för hur mycket märkningen i sig är värd...den som har gått kursen anar kvickt vilka intressanta konsekvenser det kan bli lite beroende på vart den löds in någonstans...om den nu ens håller särskilt länge...
View attachment 411931

Flera moderkortstillverkare bl.a ASUS hade väldiga problem under en period då ett stort parti förfalskade elektrolytkondensatorer dök upp på marknaden inprånglade i det "vanliga" grossistledet. Visst sjutton "såg" det rätt ut men de var inte rätt.

Det finns hur många exempel som helst, snudd på, med både mekaniska pryttlar, mer falskskyltad elektronik-cpu, halvledare, motstånd... o.s.v-hur mycket som helst.

Uppfinningsrikedomen när det gäller att tjäna ett par yuan, för det är det oftast det handlar om, verkar vara outsinlig.

Jag har ingen "erfarenhet" inom elektronikbranschen, men vet att elektronikbranschen har haft mycket liknande problem såna som du visar på,
men dom lär sig dom också hur "Kvalitetssäkrade upphandlingar" ska gå till,
och marknader "mognar" alltid över tid.

Det är precis av den anledningen som just kunskapen om hur man gör "Kvalitetssäkrade upphandlingar" på samma sätt som Verkstadsindustrin lärt
sig är viktig.

Men trots det exemplet du visar så tillverkas majoriteten av all elektronik just borta i Asien, det talar också sitt tydliga språk.

Nästa vecka får jag hem en trådlös Backkamera till min Transporter blir spännande att se om den fungerar som "reklamen" säger.

Priset var iallafall tilltalande:

" -7" TFT LCD Rear view Monitor+Wireless Night Vision Car Reverse Backup Camera Kit. 707:- inkl frakt.

PS. Samtliga belysningsdelar på min släpvagn fungerar klockrent. DS.
 
Last edited:
Jag har ingen "erfarenhet" inom elektronikbranschen, men vet att elektronikbranschen har haft mycket liknande problem såna som du visar på,
men dom lär sig dom också hur "Kvalitetssäkrade upphandlingar" ska gå till,
och marknader "mognar" alltid över tid.

Det är precis av den anledningen som just kunskapen om hur man gör "Kvalitetssäkrade upphandlingar" på samma sätt som Verkstadsindustrin lärt
sig är viktig.

Men trots det exemplet du visar så tillverkas majoriteten av all elektronik just borta i Asien, det talar också sitt tydliga språk.

Nästa vecka får jag hem en trådlös Backkamera till min Transporter blir spännande att se om den fungerar som "reklamen" säger.

Priset var iallafall tilltalande:

" -7" TFT LCD Rear view Monitor+Wireless Night Vision Car Reverse Backup Camera Kit. 707:- inkl frakt.

PS. Samtliga belysningsdelar på min släpvagn fungerar klockrent. DS.

Det mest problematiska med pryttlar från framförallt Kina är att man snudd på aldrig vet vad man får...
Grejorna kan vara körda på "hundvakten" på samma lina som de "riktiga" prylarna eller hemma i någons garage och det enda som är OK är utanverket.

Procedurer och formalia hjälper och fixar en hel del av vägen...men skall man vara säker så måste man ha egen personal på plats 365/24/7. Inte ens då är det säkert att det inte slussas in "alternativ" i lådan till Europa.

Så, som jag skrivit tidigare, ungefär, du har i princip helt rätt, det är bara att en hel del av de här bl.a förfalskarna lever i praktiken.

F-n om jag bara kunde hitta det...kom just på något om en grej jag läst om. där någon på e-bay krängt "falska" karbinhakar och krampor för klättring...där allt ser OK ut på ytan in i minsta detalj, förpackning, bruxen, rubbet ser OK ut...det är bara det att materialet som använts inte på långa vägar är tillräckligt bra...

Och visst, jag hoppas med att du får hem bra grejor! :tummenupp
 
Men är det bara fälgbanorna som tenderar att gå sönder? Ett löst bakre RAD nav till min hoj hade kostat lika mycket som paret hjul från kina, ca 7000kr. Så även om fälgbanorna är skit så kan jag ju ha nytta av naven. Fast då kanske det hade varit bättre att bara beställa ett bakre nav istället för ett helt kit. :huvet
 
Men är det bara fälgbanorna som tenderar att gå sönder? Ett löst bakre RAD nav till min hoj hade kostat lika mycket som paret hjul från kina, ca 7000kr. Så även om fälgbanorna är skit så kan jag ju ha nytta av naven. Fast då kanske det hade varit bättre att bara beställa ett bakre nav istället för ett helt kit. :huvet

Jag skulle nog säga att allt håller samma fullkomligt oförutsägbara kvalité.
 
Ingen gamling som kommer ihåg när BMW introducerade gjutna fälgar?
Dom hade en hel del strul med spruckna fälgar och bakåtsträvarna skrek högt. Tror kineserna håller på att lära sig just nu, alltså väntar jag gärna ett par år till tills dom lärt sig.
 
Jag tror att BMW kom med gjutna hjul 1977.

Med vänlig hälsning,
Ingvar
 
På pappret så skall det funka så...i de flesta fall.

Jag läste apropå lågkostnad och Kina om en firma som för att få ned kostnaderna, förhandlade med och beställde en provserie av en kinesisk leverantör. Det var bara det att...

När provserien anlänt och den skulle granskas så var det någon som, hur märkligt det än låter, tyckte sig känna igen vertygsmärkena i bitarna, hur bearbetningen var gjord. Det var för ögat omöjligt att se någon skillnad på provbitarna och det som kommit från den vanliga leverantören. Efter viss vånda och en hel del mätövningar, mikroskopövningar så ringde man den "vanliga" leverantören och frågade.
Det visade sig då -kortversionen- att den potentiella leverantören från Kina även de beställde från den "vanliga" leverantören. Ett rätt säkert sätt att snabbt få till en acceptabel provserie.

Så de såg inte i syne...det var "samma" saker man fått...hur seriebitarna skulle sett vet ingen...man fortsatte köpa från sin "vanliga" leverantör.

Vad gäller kineser så verkar det vara så, att det är inte så att de inte kan, de vill bara inte? På pappret är de allra flesta välutbildade så att det kan ge nästan vem som helst prestationsångest men förmågan att omsätta det till praktik verkar variera. F-n de kan göra de mest fantastiska saker om de följer specar och anvisningar och inte blir kreativa och börjar kapa hörn för att tjäna några yuan till.

Foxconn som bygger om jag inte har fel, det mesta av Apples prylar, egentligen gör det knappast utan att det är någon från Apple på plats 365/24/7...

Så det är nog inte förmågan i sig jag tycker är problematisk...utan attityden.
Kommer ni ihåg den kinesiska mjölkskandalen. Mjölken testades för proteininnehåll...fast det var i själva verket ett kvävetest (N) som utfördes. Listig kille kommer på att om vi spär ut mjölken och tillsätter melamin så kan vi lura proteintestet!

Ett ganska stort gäng tusentals barn på sjukhus och mycket lidande...


Jovisst helt sant:

Det är bara det att det är inte alltid självklart att man verkligen följer ens något av ovanstående...det finns flera exempel fårn relativt pålitliga källor som berättar om den ansträngning som gjorts för att t.ex kunna gjuta med något billigare och om inte kanske alltid uppenbart sämre så i alla fall fel "annorlunda" legering men som ändå krymper rätt och fyller rätt i och ur formen...att det sen inte håller.

Jag är nog mer inne på Boris linje...undvik!
Om du inte själv sett hur och när man tillverkat prylarna...

Jag har besökt Foxconn i tjänsten. Jag har blandad erfarenhet av Kineser men Foxconn är inget vanligt Kinesiskt företag och jag tror inte att dom levererar nån riktigt kass produkt. Apple är en stor kund och dom bygger även nån av dom kända tv-spelskonsolerna.

Är fö från Taiwan så det är inga riktiga Kineser. Alla kontakter jag hade med dom sköttes av tekniskt begåvade ingenjörer utbildade i USA eller England, inga språkproblem öht och kulturellt mycket västorienterade och lätta att jobba med. Otroligt stor egen FoU avdelning och helt makalösa prylar kunde dom visa. Så visst finns det Kineser som kan.

Mycket kreativa med, bara en sån sak som att stänga av hissen så att dom som ville hoppa från taket från 7:e våningen fick ta trappan upp istället gjorde delvis att dom fick ordning på självmordsstatistiken. :tummenupp
 
Jag skulle nog säga att allt håller samma fullkomligt oförutsägbara kvalité.

Ap ap! :mattias Jag hörde mig för på det amerikanska forumet för DR 650, drriders.com, om någon hade testat dessa fälgar och tydligen går dom under smeknamnet Sumo Wheels och ska faktiskt vara riktigt bra kvalité! :tummenupp Tydligen är det samma fälgar som amerikanska Warp9 säljer.
 
Jeg kjøpte min første Nico Bakker i 1988 og de første 3 PVM felgene som jeg fikk til enkeltsvingen sprakk.... så det er ikke bare Kinesere som sliter med dårlig kvalitet :)
 
Jag gick på en utbildnig på högskolan för några år sedan,där hade vi en proffessor i gjutteknik.han hade varit i kina å tittat.Dom hade stampade jordgolv dom använde gjutformen cirka 40 gånger när man ska använda den max 6 gånger. Så han sa allt som är gjutit i kina var skit.

Som Boris säger gäller det inte ens säkerhet köp.

"i Kina och tittat"... Dude, Kina är ett ganska stort land med 1,3 miljarder invånare. Din professor hann kanske se ett par gjuteri på sin höjd. Skönt att dra en sådan slutsats efter det. Han låter verkligen inte som en bra professor och saknar helt analyserat tänkande.

Möjligtvis var det som gjöts på de gjuterier han var hälsade på inte av högsta kvalitet, men man kan inte dra det över hela landet.

Varför besökte han värdelösa gjuterier?
 
Är väl klart att kineserna kan tillverka riktigt bra grejor om man är beredd att betala för det. :trött
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top