Kina slipon Farligt?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tjena, Köpte ett kina slipon på ebay för en billig peng.
Typ "ala gp"

Frågan är

Kan det vara farligt för motorn?
Mellan röret är betydligt smalare än Org och det märks att skillnad framför att på lägre varven att han, ja vad kan man säga Kväver sig? Inte sten dör men lite slö.. Tratten är väldigt öppen så jag funderar på hur motståndet är..

Den är inte grå el nått i öppningen utan som den skall vara men som sagt förmycket-lite motstånd är väl inte bra?!

//Lundgren

Om du upplever att det försvunnit lite botten/mellanregister mot original så är det nog snarare pga av att det nya systemet har lägre motstånd.

Hursom så kan man inte dra slutsatser om ev skillnad i effekt/karaktär innan man mappat/bestyckat hojen i bänk för det nya systemet

Tänkte faktiskt pm dig ;) Men tror du att det kan hända nått med motorn?

Tack för svaret

Tänkte faktiskt pm dig ;) Men tror du att det kan hända nått med motorn?

Tack för svaret

Bättre att ta teknikfrågor här, så kan fler delta.
Den största risken är om det nya systemet flödar så myckert bättre än det gamla att motorn går magert på höga belastningar. Motorn klarar det om det bara är kortvariga pullar. Men tar man ut hög effekt länge, typ mer än 5-10 sekunder, så förkortas motorns livslängd, det blir för varmt. En 4 cyl 4-ventils 600cc värmer i sammanhanget upp sina gracila delar (tunna ventilskaft etc) mycket snabbare än en motor med större kolvar och ventiler, med mer massa.

Last edited:
Hum, hur tycker du att jag skall gå till väga då? Inbilar jag mig bara el kan jag fått ett högre ventil ljud?!

Hum, hur tycker du att jag skall gå till väga då? Inbilar jag mig bara el kan jag fått ett högre ventil ljud?!

Jag skulle kolla upp afr (air-fuel-ratio) hos en prisvärd dyno-operatör med lambdasensor. Innan detta är gjort så vet man ju inte läget sas.

Ska man sedan justera så måste ju som regel ngn piggyback-låda till för att kunna ändra i de flesta originalsprut. Tex powercommander eller liknande. Jag är dock inte kunnig vad gäller hur det är på din hoj. Du får säkert fler svar från de som kan din hoj bättre därvidlag

det sliponet skadar inte motorn mer än andra märkes slipon, annars så har jörgen gett dig lite mer info kring ämnet.

om man upplever att man har för lite motstånd i ljuddämparen, finns det någon mening med att täppa för utblåset med nåt kul eller slösar man bort en slangklämma i onödan?

(funderar på att dra en halvcentimeters stålbit över utblåset. mappa hojen är uteslutet, fulmecket får ta max 5 minuter)

en annan fråga; vad är avgasknallar tecken på för någonting?
(efter man har dragit på och drar ner säger ljudämparen: pang!)

Last edited:
en annan fråga; vad är avgasknallar tecken på för någonting?
(efter man har dragit på och drar ner säger ljudämparen: pang!)

Det finns en relativt pålitlig enkel bedömning på sådant;
Smäller det in är det för snålt, smäller det ut är det för fett.

Troligen går den för fett i något lastområde.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back