Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
skulle inte tro de, aldrig att dom kostade så lite att tillverka!
Jag jobbar/bor i södra Kina för tillfället och har med tittat på hoj. Däremot så har jag aldrig sett ng större än 150 CC rulla ute på vägarna. Jo en Honda 600 såg jag i Dong Guan för tre månader sedan men det är också allt. Betvivlar att de priser ni sett har varit korrekta. Det går att köpa 100 cc "mopeder och 125-150 cc lätta mc från 1600 RMB och upp till 7000 RMB. Då är det allt från Kinesiska märken till Honda/Yamaha mm. 1 RMB = 0,9 SEK ungf.
Däremot finns det gott eldrivna mopeder här, och dom verkar hålla en bra kvalitet. Flera från jobbet funderar på att köpa ett par st och ha hemma. För oss är transport inget problem, vi har conteiners som går regelbundet mellan Kina och Sverige. Men det var lite OT.![]()
Ett par bilder på vad som erbjuds här nere.
De två första är 125 cc och den sista 100 cc (Våran kocks hoj. Den kostar 1600)
Visa gärna upp länkar ni som hittat Japanska hojar till superlågt pris. För stämmer det då skall jag fylla en container själv o skicka hem till svedala.![]()
Och du jobbar möjligen inte åt ABB?
Nja det vettefan om den gör... Läste något om vad volvo 740 kostade att tillverka när de byggdes och tror att de va runt 7-8 tusen, visst de va några år sedan men en bil måste ju kosta fan så mycket mer att tillverka än en hoj.
Nej det gör jag inte (inte nu längre). Men vi har ABB som kund (mitt ga: jobb).![]()
//B
Överlag kan man räkna baklänges på vad en bil är värd.. Om du börjar med att dra av skatt(er) till staten, sedan vinstmarginal för försäljaren, sedan eventuell vinstmarginal för agent, sedan ersättning för transport/leveransfirmor, sedan icke materialkopplade tillverkningskostnader för tillverkaren (inklusive, men inte begränsat till, personalkostnader, miljöavgifter, investeringskostnader, skatter till den aktuella staten m.m.), sedan vinstmarginal för tillverkaren, så kommer du till sist fram till ungefär vad den materiella kostnaden är för bilen. Top Gear gjorde en dylik uträkning på en asiatisk bil i det billigaste segmentet av marknaden för ett par år sedan och kom fram till att materialkostnaden för bilen låg på ungefär 1500-5000 kr (!!).
Med detta dock sagt finns det inte en snöbolls chans i majbrasan att du kan köpa en ny CBR för ett par lingon, plus minus ett blåbär eller tre.
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|