Kina import

Går folk fortfarande på det där? Jag vet inte hur många trådar vi har haft de senaste 2 åren men det är för många iaf.
Det är bluff och åter bluff, välkommen till verkligheten.
 
skulle inte tro de, aldrig att dom kostade så lite att tillverka!

Nä, t.ex. SAAB9000 kostade mer att tillverka än vad dom sedan sålde dom för (tanken var att dra in pengar på reservdelar, service etc).

Just den lär iof ha varit extremt onödigt komplicerat ihopbyggd, men betänk att en bil tar en 50 mantimmar att skruva ihop och man nog kan räkna att personalkostnaden ligger på 300 kr timmen så spricker kalkylen redan där. Och då är ändå väldigt mycket prefabricerat så det verkliga antalet mantimmar är mångdubbelt större och sen ska vi inte tala om råvarukostnader.
 
Jag jobbar/bor i södra Kina för tillfället och har med tittat på hoj. Däremot så har jag aldrig sett ng större än 150 CC rulla ute på vägarna. Jo en Honda 600 såg jag i Dong Guan för tre månader sedan men det är också allt. Betvivlar att de priser ni sett har varit korrekta. Det går att köpa 100 cc "mopeder och 125-150 cc lätta mc från 1600 RMB och upp till 7000 RMB. Då är det allt från Kinesiska märken till Honda/Yamaha mm. 1 RMB = 0,9 SEK ungf.

Däremot finns det gott eldrivna mopeder här, och dom verkar hålla en bra kvalitet. Flera från jobbet funderar på att köpa ett par st och ha hemma. För oss är transport inget problem, vi har conteiners som går regelbundet mellan Kina och Sverige. Men det var lite OT. :D

Ett par bilder på vad som erbjuds här nere.



De två första är 125 cc och den sista 100 cc (Våran kocks hoj. Den kostar 1600)

Visa gärna upp länkar ni som hittat Japanska hojar till superlågt pris. För stämmer det då skall jag fylla en container själv o skicka hem till svedala. :tummenupp

Och du jobbar möjligen inte åt ABB?
 
Nja det vettefan om den gör... Läste något om vad volvo 740 kostade att tillverka när de byggdes och tror att de va runt 7-8 tusen, visst de va några år sedan men en bil måste ju kosta fan så mycket mer att tillverka än en hoj.

eh..STÄMMER inte!! När Volvo 760 lanserades 1983(el slutet av 1982?) så kostade den DÅ närmare 100 000 kronor, tillverkningskostnaden KAN INTE enbart var 8% av försäljningspriset.
Det skulle inte ens fungerat om ett U-land exporterade till I länder high tech bilar/prylar, Kina är ju lite ex på deras inhemska produktion av ex leksaker(men Kina U-land med frågetecken kring det..)..och ännu mindre i Sverige med sociala avgifter, löner, arbetsgivaravgifter, försäkringar etc etc etc..
 
Last edited:
Överlag kan man räkna baklänges på vad en bil är värd.. Om du börjar med att dra av skatt(er) till staten, sedan vinstmarginal för försäljaren, sedan eventuell vinstmarginal för agent, sedan ersättning för transport/leveransfirmor, sedan icke materialkopplade tillverkningskostnader för tillverkaren (inklusive, men inte begränsat till, personalkostnader, miljöavgifter, investeringskostnader, skatter till den aktuella staten m.m.), sedan vinstmarginal för tillverkaren, så kommer du till sist fram till ungefär vad den materiella kostnaden är för bilen. Top Gear gjorde en dylik uträkning på en asiatisk bil i det billigaste segmentet av marknaden för ett par år sedan och kom fram till att materialkostnaden för bilen låg på ungefär 1500-5000 kr (!!).

Med detta dock sagt finns det inte en snöbolls chans i majbrasan att du kan köpa en ny CBR för ett par lingon, plus minus ett blåbär eller tre.
 
Helt seriöst, tror ni på detta?
Tror ni Honda skulle sälja hojarna för säg 5000:- bara för att det är till Kina? CBR1000RR tillverkas i Japan och ingen annanstans, så lås tråden och glöm den.. Skulle det vara sant så hade jag inte delat en kontainer med er jag hade fyllt upp en själv..
 
Som sagt....

... ser det för bra ut för att vara sant, ja då är sannolikt inte det. Och det är stinker ju scam lång väg....nya hojar till 80% rabatt...ja tjena. :mattias
 
Överlag kan man räkna baklänges på vad en bil är värd.. Om du börjar med att dra av skatt(er) till staten, sedan vinstmarginal för försäljaren, sedan eventuell vinstmarginal för agent, sedan ersättning för transport/leveransfirmor, sedan icke materialkopplade tillverkningskostnader för tillverkaren (inklusive, men inte begränsat till, personalkostnader, miljöavgifter, investeringskostnader, skatter till den aktuella staten m.m.), sedan vinstmarginal för tillverkaren, så kommer du till sist fram till ungefär vad den materiella kostnaden är för bilen. Top Gear gjorde en dylik uträkning på en asiatisk bil i det billigaste segmentet av marknaden för ett par år sedan och kom fram till att materialkostnaden för bilen låg på ungefär 1500-5000 kr (!!).

Med detta dock sagt finns det inte en snöbolls chans i majbrasan att du kan köpa en ny CBR för ett par lingon, plus minus ett blåbär eller tre.


Känns ju som en HEL JÄVLA massa variablar i den "uträkningen" Ja den rackars agenten, vad var det han fick nu igen? Hmm, gissa på leveranskostnader..

Känner du själv att du fick ens ett hum mens du satt och skrev allt detta?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top