Kille, 25år, Göteborg, Sporthoj.. Vilken hoj och vilken försäkring?

fides

Medlem
Gick med
2 May 2012
Hoj
Suzuki TL1000R (K5)
Ja då va vi på den underbara frågan ang försäkring..

Jag har sökt runt men hittar lixom inget som behandlar just detta, antar det är ett ganska vanligt förekommande problem.

Att börja med då:

* Vilken hoj bör man välja?
Vet att IF har Honda märkes försäkring (Har en hornet där nu)
Finns det andra bolag som har samma typ av förmånliga försäkring för tex. yamaha osv?

* Vilket bolag riktar sig bäst till denna målgrupp?

Svedia tex ska ju vara billiga... OM man är 40 + och haft körtkort i 20 år ja...
Kollade precis med Folksam om 3 olika hojar, dom va relativt billiga på det mesta, dock lite dyrare på just min hoj.

Vill höra era erfarenheter och tips!

Har tyvärr ingen släkting med MC kort så där är det kört!

MVH

Kan tipsa om två alternativ om du vill helförsäkra med vettiga premier och självrisk.

Triump Daytona har hyfsat billig märkesförsäkring via IF med 6000 i självrisk istället för 25 000 som det är för Honda.

Suzuki GSXR som är 10 år eller äldre, bra premie och 5 000 i självrisk.

Last edited:
Skaffa en försäkring som du kan ställa av och på lite som du vill så blir inte årskostnaden lika våldsam...

Jag kollade olika försäkringar till min GSXR och tänkte att märkesförsäkringarna var billigast.
Tröttnade på att söka själv och bad www.suredo.se att se vad dom kunde ta fram.
Salus Ansvar fick jag. 15800 kr om året i helförsäkring, med avställningsskydd.
29 år, bor mitt i stockholm och har inte haft körkort 1 år.

Annars kan jag tipsa om vart man kan få 40 000 helår utan avställning.

Har r1an har jag försäkrad hos Folksam och betalar 1100 för en halv försäkring. Tycker jag är riktigt bra! Den är dessutom avställningsbar :)

Som så många varit inne på, en GSXR äldre än 10 år är ett kap ur försäkringssynpunkt.
Pröjsar typ 6 papp för halv, hel gick på 9 tror jag :)

Obs, inte några exakta siffror, men det ger dig ett hum iaf!

Vad ska du ha hojen till? tipsen skiller ju en del om du ska övningsköra eller köra bana

24 år och bor i Vänersborg, jag betalar 857 kr/mån hos Folksam på en avställningsbar trafik! Hade jag inte vart student kunde man väl kört halv iaf..

Men hur mycket skiljer de sig på ex en trafik från en småstad till en storstad?

Hum, en sporthoj (R hoj har jag hört dom coola grabbarna kallar dom), det är väll tänkt å bli allmän gatåkning + tänkt åka lite bana..
Har snart haft körkort i 2 veckor så inte hunnit bestämma mig riktigt ännu..
Köpte ju mig en Hornet 600 för tänkte att det räcker väll första året typ.... Men ack va fort man tröttna :(..:huvet

Vad ska du ha hojen till? tipsen skiller ju en del om du ska övningsköra eller köra bana

Budget? Vill du åka billigt och inte måste ha dte senaste så köp en tiller (suzuki TL1000R) löjligt billig försäkring via suzuki märkesförsäkring (7000kr året halvförsäkring för 25år gbg innerstad, hade du varit 26 så 5900:-)

Ser ju typ exakt ut som en GSXR va?
Dubbla pipor som skiljer??
Vad där det mer?

Budget: Betalar 10500 nu vilket är helt okey, Fick pris på en r1a 02 på 18000 halv avställningsbart, oxå okey!

Budget? Vill du åka billigt och inte måste ha dte senaste så köp en tiller (suzuki TL1000R) löjligt billig försäkring via suzuki märkesförsäkring (7000kr året halvförsäkring för 25år gbg innerstad, hade du varit 26 så 5900:-)

Skönt att du inte har en släkting med mckort.
Du är 25 och bor i storstad, köp läget och köp en kawasaki 125:a eller en 20åring.
Statistiken visar att din ålder är kass att köra hoj i, därav priserna.

Jag kollade olika försäkringar till min GSXR och tänkte att märkesförsäkringarna var billigast.
Tröttnade på att söka själv och bad www.suredo.se att se vad dom kunde ta fram.
Salus Ansvar fick jag. 15800 kr om året i helförsäkring, med avställningsskydd.
29 år, bor mitt i stockholm och har inte haft körkort 1 år.

Annars kan jag tipsa om vart man kan få 40 000 helår utan avställning.

GSX-R har funnits sedan 1985, lite mer specifik kan du ju vara. :gnissla

Min försäkring gick upp ca 5000 per år när jag flyttade från Malmö till Stockholm :brinnerup

Vafan, ändå så har Malmö Rosengård. Rinkeby och Tensta verkar ju vara vänliga ställen i jämförelse. :död

Last edited:
Ser ju typ exakt ut som en GSXR va?
Dubbla pipor som skiljer??
Vad där det mer?

Budget: Betalar 10500 nu vilket är helt okey, Fick pris på en r1a 02 på 18000 halv avställningsbart, oxå okey!

Vad betalar du när den är avställd?

En Tl1000R är en tvåcylindrig motor, och skiljer sig från en GSXR på alla sätt och vis!

Jag har sån honda märkes försäkring vilket betyder helårs betalning, dock är risken stor att hojjen byter ägare till hösten..

A jag kollade upp Tl1000R lite närmre, verkar vara en skön cykel dock inget för mig... Allt för kär i skrikiga rad4or.

Vad betalar du när den är avställd?

En Tl1000R är en tvåcylindrig motor, och skiljer sig från en GSXR på alla sätt och vis!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph