Kickfjäder på XR 600?

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Håller på att byta kickfjäder på en XR600 men har stöt på lite problem. Vet nämligen inte hur det ska sitta. Har provat att ha den i det rektangulära hålet till höger på bilden. Problemet nu är bara att om jag drar tillbaka kicken för långt så hakar kroken på fjädern ur och vrider sig. Kanske blir bättre om jag skruvar tillbaka kåpan?

Sen ramlade en lite bricka lös när jag plockade bort kåpan, jag har två chansningar på var den ska sitta och jag hoppas att någon har koll på det (bilder).

Sist men kanske minst, så hittade jag en hel del repor i godset. Det ser ut som att någon har filat i öppningarna, möjligen för att få bort grader eller så. Är ddet något jag bör oroa mig för?

Mycket tacksam för hjälp har haft cykeln ståendes med spikdäcken hela vintern utan att hunnit köra en enda meter på grund av diverse problem.
 

Bifogat

  • DSC00268.JPG
    DSC00268.JPG
    25.7 KB · Visningar: 111
  • DSC00270.JPG
    DSC00270.JPG
    28.8 KB · Visningar: 102
  • DSC00272.JPG
    DSC00272.JPG
    20.6 KB · Visningar: 90
  • DSC00274.JPG
    DSC00274.JPG
    50.5 KB · Visningar: 102
Last edited:
Brickan ska sitta som en tätning på oljepumpen Dvs den främre av dina två pilar...
 
Det var det jag misstänkte. Det ska bli spännande att lyckas få dit den medan jag sätter tillbaka kåpan. Får väl lägga ner cykeln kanske.
Tack så mycket för det snabba svaret. Det är skönt att se att sporthoj fortfarande levererar. :tummenupp
 
Låter bra att jag inte är ensam om reporna. Nu har jag fått svar om brickan och reporna. Nu är det bara det primära kvar. Hur får jag fast fjädern?! :D
 
Låter bra att jag inte är ensam om reporna. Nu har jag fått svar om brickan och reporna. Nu är det bara det primära kvar. Hur får jag fast fjädern?! :D

Jag är 99% säker på att den ska sitta i det rektangulära hålet

Finns det nåt annat att fästa den i?

Fan rivit 3 st xr-spisar för bara några år sen men minnet är ändå lite luddigt
 
Har hittat att det rektangulära hålet är rätt ställa att fästa den i men får inte till det ändå. Följde instruktionerna: Satt ditt fjädern, vridit axeln motsols med kicken, när den tar stopp har jag satt dit tomgångsdrevet och sedan monterat kopplingen.

Det verkar som att problemet är att något mer ska hända när jag vrider axeln. Det tar bara stopp nu, ser inget speciellt som händer.

Allting kändes bra men när jag testade att kicka så stannar den nere.
 
Hoppas jag inte tränger mig på. Det är så att jag håller på att montera ihop en XR-motor (som någon annan fippel plockat isär) och jag vet inte om det ska vara några brickor/shims på vevaxeln. (Jag har nänligen en bricka över då jag räknar) :3freak Det vore riktigt snällt om du kunde kika på din om du har någon bricka någonstans på de ställen som jag har markerat på bilden.

xr600.png



Ps.
Jag har Hayness rep.handbok till *vrålåket. Det står där om:
"Kickstarter - removal, inspection and installation"

Jag kan knäppa kort på kapitlet ur boken och skicka om du vill?
Ds.

/Mattias
 
Har släppt verktygen för i kväll men kan kika i morgon på förmiddagen när jag ska ut igen. Och ja tack, skicka gärna en bild på hur den ska monteras. Har lite idéer så jag får se hur det går. :-)
 
Har släppt verktygen för i kväll men kan kika i morgon på förmiddagen när jag ska ut igen. Och ja tack, skicka gärna en bild på hur den ska monteras. Har lite idéer så jag får se hur det går. :-)

Jag lade ihop korten i en zip-fil. Hoppas du kan tyda dom, om du nu inte har fått i ordning på kicken förståss.

Dom första korten är på texten, del för del. Dom sista korten är på bilderna till texten:
http://www.4shared.com/file/90674333/15cc8d24/XR600_Kickstarter_Instruction.html

/Mattias
 
Nu har jag äntligen fått dit kicken som den ska vara. Nu är det bara den lilla brickan jag ska få att stanna på plats när jag sätter tillbaka kåpan.

XZY12345: Jag har inte hittat någonstans där det sitter någon bricka, möjligtvis vid pilen du ritat längst ner, det ser det ut att kanske sitta en bricka som är ungefär 1,5-2mm tjock. Det kan dock vara kugghjulet eller muttern som är utformad så.
 
OBS Stoppa pressarna!! Enligt mitt svaga minne så ska det inte vara någon kopparbricka någonstans i motorn!! ( Minnet) och speciellt inte där på oljeingången mellan motor och kåpa!! Där ska det sitta en o-ring annars skär motorn inom kort!! (En tunn oring Bör köpas original!

Dvs alla genomförningar mellan motorblock och ytterkåpa ska ha styrrör och oring annars försvinner allt oljetryck!! Sätter man dit en bricka så bryter man dessutom sönder kåpan vid ihopskruvning, (bygger för mycket) Enda kopparbricka jag känner till är do 2 som sitter uppen på ventilkåpan vid bultarna som håller kåpan.

Vevaxelns utgående axel ska endast gå in i packboxen i ytterkåpan!! Ingen bricka där heller... Kolla alltid att den packboxen ser hel ut för den är livsviktig ,,,den trycker in olja i vevaxeln!!

Reporna utanför oljesilen är bara pillsnejon som repat med skruvmejsel vid utklösning av sil......Ta gärna ut denna sil och kraffsa ren den från gushlan..


Lägg omkull maskinen vid återmontering av kåpan och håll stenkoll på oringen och den lösa styrningsröret för denna ring mellan oljepumpen och ytterkåpa!! kapa av m6 blutar mod långa och ha som styrpinnar vid ihopskutning av kåpan,,2 st räcker. lys med ficklampa och stoppa in ögat in i det sista för att vara säker på att denna sketena viktiga oring verkligen ligger där den ska!!

Dom flesta xr600 ras beror på att man råkat tappa bort denna oring vid isärtagning eller den rammlar lös vid montering :gnissla Folk sätter då ihop blocken utan oring och skiten skär innom kort i vevlagren:gnissla
 
Last edited:
Skönt att höra från dig din gamle XR-guru! Har suttit och kliat mig i huvudet dom senaste dagarna för att komma på hur jag ska få dit den lilla brickan mellan styrningsröret och o-ringen. O-ringen sitter som berget i kåpan så den ska inte vara några problem.

Angående silen, ser man den utifrån för jag kan inte påstå att jag sett något liknande där. Förhoppningsvis sitter den bara så långt in att jag inte lagt märke till den.

Nu blir det tillbaka ut i garaget och se om jag kan hitta någon ny tillflyktsort till den lilla brickan. Den har en liten utfasning som man ser lite svagt på min bild om det kan vara till nytta för någon att komma på var den ska vara.
 
NU GÅR DEN IGEN! :D
För framtida mekaniker kan jag ju berätta kicken monterades genom att haka fast fjädern utan att trycka in drevet hela vägen, sedan vrida den moturs en bit från början tills man kan trycka in den utan att klacken tar i nertill bakom drevet.

Den lilla brickan skulle sitta ovanpå motorkåpan där det lilla blanka röret skruvas fast.

Tack så mycket för hjälpen!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top