Kicken slår tillbaka, varför?

magic_johnson85

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2005
Hoj
Yamaha WR400 Motard Edition
Hej igen!

Killen med otur här igen :död

Var ute och körde, helt plötsligt när jag ska stanna bakom en traktor som ska svänga hänger gasen i halvöppet läge, så jag står där och motorn börjar varva.

Kommer tillslut iväg och åker då direkt hem eftersom jag inte vill stanna och stänga av motorn ifall trotteln fastnat, för då kan det ju bli svårt att starta den igen. Får slira lite på kopplingen osv eftersom det inte släpper men tar mig hem.

Väl hemma öppnar jag locket på förgasaren som döljer vajrarna eftersom jag mistänker att det är den varjern som ska dra ner trotteln som gått av. (gasvajern på min består av två vajrar). Den har inte gått av men är väldigt "flisig".

Fick tag i en ny i fredags och monterade den nya idag, och när jag skulle kicka igång den igen så slog kicken tillbaka hela tiden och den ville inte starta.
Funderade på om det kunde bero på att det kommit in soppa i cylindern när jag vridit på gashandtaget lite för att se att trotteln går ner som den ska (har accpump). Så jag tog bort stiftet men det var inte dränk i soppa som jag trodde.

Så vad kan detta bero på?

Vill ju ut o köra i det fina vädret :(

/mvh/björn

Last edited:
testade just att putta igång den, och fick igång den på trean, men likt förbannat så varvar den upp och vägrar gå ner i varv, vad kan det vara för fel? =(

Det kanske var nåt annat än vajern som orsakade problemet från början...Leta.
/u
ps.tala om vilken hoj det gäller är aldrig fel. ds.

He sant, det gäller yamaha wr400 -99.

Har aldrig haft isär förgasaren. Detta bara hände helt plöstligt under körning =/

magic_johnson85 skrev:
2142637 He sant, det gäller yamaha wr400 -99.

Har aldrig haft isär förgasaren. Detta bara hände helt plöstligt under körning =/
öppna trottelhuset och kika se om du ser nåt konstigt.

Lyssna vid förgasaren när du släpper gasen snärtigt. (Motorn avstängd.)
Om du inte hör ett klick när trotteln slår mot tomgånggskruven har du antagligen något problem med vajrarna.
Du kan också ta bort gummit som går mot luftburken/luftfiltret och titta in i förgasaren för att se om trotteln stänger.

På tomgången brukar trotteln vara öppen väldigt lite, kanske 1mm om inte mindre. Fast det varierar så klart mellan motorer.

Om det läcker in luft efter förgasaren (tjyvluft) varvar den mycket.

Kolla så att trotteln verkligen stänger helt. Vet att min xr hugger tillbaka om man gasar det minsta.

@Bearing:
Jo den är som sagt lite öppen, tror det är som det ska.
Men har funderat på det där med om den drar tjyvluft, eller om nått
med chocken är paj så att den är i hela tiden, får undersöka det lite.

Tesatde även att lyssna vid förgasaren, hade svårt att höra, men tyckte mig höra ett klick.

@Bomanrd:

Tror att trotteln är så stängd som den ska vara, men eftersom den varvar när den är igång och bara går att rulla igång för att kicken slår tillbaka så är det ju samma symtom som är om man skulle ha gas när man försöker få igång den.

Vad för funktion fyller TPS sensorn? (throttle position sensor) :confused:

TPS:en ger signaler till ECU:n så att den kan variera tändningen beroende på gaspådrag.

Ok,

Kan det vara någon med choken? Själva knappen går ju tillbaka och så, men kan det strula inne i förgasaren? Eller vad kan annars göra att den varvar upp trots att trotteln är i sitt nedre läge?

Ingen hjälp för dig, men testa å kicka igång min HD-chopper, så ska du få känna på riktiga bakslag.

(Polaren vek knät åt fel håll p.g.a. sånt.)

magic_johnson85 skrev:
2157145 någon form av hård, men lätt metall.
Tänkte om den var gjord av nån komposit, då hade du kanske klarat dig men som jag ser det är det bara att börja riva tills du hittar eller inte hittar nåt.

sEiKo skrev:
2157476 Tänkte om den var gjord av nån komposit, då hade du kanske klarat dig men som jag ser det är det bara att börja riva tills du hittar eller inte hittar nåt.

Ja det hade varit skönt =/

Vet att när jag var påväg hem ,pga att den varvade hela tiden, att det typ small till en gång. Antar nu i efterhand att det var den biten, men om den bara komer en bit eller färdades genom allt och ut genon utblåset vet jag ju inte.

War-psycho skrev:
2157164 Ingen hjälp för dig, men testa å kicka igång min HD-chopper, så ska du få känna på riktiga bakslag.

(Polaren vek knät åt fel håll p.g.a. sånt.)

Jag har provat att kicka H-D! Jag väger 65 kg och ser mig som en riktig man :hihi men jag kan fan inte kicka en H-D. Hej och hå vad jag flög när kicken slog tillbaka :3freak.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back