Kicken sitter bom fast ibland och olja försvinner (xr600r)

Nu vill jag inte vara nå'n glädjedödare, men kamkedjan kan inte ha kuggat om? Om den fastnar på två ställen och den har kuggat om så kanske kolven tar lite i ventilerna?
Nu har jag aldrig skruvat i en XR600 men jag tänkte bara. Min XR 80 kuggade om ett par gånger och det var "Mycket Dåligt" TM Krökte några ventiler och så.

GeFeldz skrev:
2229804 Nu vill jag inte vara nå'n glädjedödare, men kamkedjan kan inte ha kuggat om? Om den fastnar på två ställen och den har kuggat om så kanske kolven tar lite i ventilerna?
Nu har jag aldrig skruvat i en XR600 men jag tänkte bara. Min XR 80 kuggade om ett par gånger och det var "Mycket Dåligt" TM Krökte några ventiler och så.

Funderade också på det...
Kolla markeringarna (lossa ventilkåpan, och de 2 stora insexorna på vänstra sidokåpan)

Jao, hm, men när kicken väl går runt så "tar den i" på samma ställe vid varje kickande. Skulle kolven ta i nån ventil eller så så skulle det väl inte låta varje gång? Kolven når ju inte sitt maximum vid varje kickande.

Avgasventilen stängs precis innan insugsventilen öppnar, med några graders fördröjning. Se'n beror det väl på hur mycket motorn snurrar per kick.
Tyvärr har jag ingen praktisk erfarenhet av XR 600 som sagt, så...

Edit: Läste om ditt senaste inlägg, ja om kicken fastnar oberoende av kolvens läge så är det nog nå't annat än att ventilerna tar i.

Last edited:
Nu har vi plockat av ventilkåpan osv igen, det slog oss då att kammen ligger fel. Liksom wtf? :confused:
Avgasventilerna öppnar när kolven är på väg ner och insugsventilerna öppnar när kolven är på väg upp. Och så ska det väl inte riktigt vara?
Vad kan ett sådant här fel bero på? Visst kan man kanske ställa kammen rätt genom att skruva bort den och skruva dit den rätt, men det är ju inte riktigt att gå till botten med problemet.

Sådär, nu är traktorn igång igen efter att vi ställt kammen i dess rätta position. Måste varit kamkedjan som kuggat över på nåt sätt vid ett bakslag. Är det någon som varit med om det eller hört talas om någon vars kamkedja kuggat över?

Nu får man ju bara hålla tummarna för att det var en engångsföreteelse och inte händer igen...

Nu minns jag inte riktigt, men såg ni nedre kamdrevet när motorkåpan var väck?

Hur såg övre drevet och kedjan ut? Inte slak kedja?

Ljunghusen skrev:
2279617 Nu minns jag inte riktigt, men såg ni nedre kamdrevet när motorkåpan var väck?

Hur såg övre drevet och kedjan ut? Inte slak kedja?

Vi plockade inte av motorkåpan nån gång men dreven där uppe såg fina ut (har inte så mycket att jämföra med, men de var ju inte direkt sylvassa) och kedjan var inte speciellt slak. Allting är ju relativt men det var inte mycket man kunde lyfta i den när kamkedjesträckaren satt där och tryckte på som den skulle.

Tjet skrev:
2279983 Vi plockade inte av motorkåpan nån gång men dreven där uppe såg fina ut (har inte så mycket att jämföra med, men de var ju inte direkt sylvassa) och kedjan var inte speciellt slak. Allting är ju relativt men det var inte mycket man kunde lyfta i den när kamkedjesträckaren satt där och tryckte på som den skulle.

Du får anse dig ha väldans tur att det inte skedde under färd, och vore det min hoj hade jag tagit reda på orsaken!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT