Kicken sitter bom fast ibland och olja försvinner (xr600r)

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Godkväll!

Idag skulles det ut och åka. Jag kickar en väldans massa gånger (20 kanske) med resultatet att den tänder två-tre gånger men inte orkar vara igång (brukar starta på tredje kicken i vanliga fall). Då jag blev skapligt svett så bad jag min far om hjälp med kickandet. Han kickade först en gång - inget händer. Sen på andra kicken så fastnar kicken i 45 graders vinkel och sitter där bom fast som svärdet i stenen. Det kvittar om man håller dekomphandtaget inne, den vill inte flytta sig nedåt. Uppåt går bra, men nedåt är stopp på samma ställe.
Vi försökte då spring-hoppa igång skrället men det ville den inte. Hjulet låste sig bara och det lät väldigt ohälsosamt för motorn.

Sen åkte vi iväg med bilen och var borta i några timmar och när vi kom tillbaka och gick ut i garaget så var kicken som vanlig igen - med ett undantag. Det kom ett klickande ljud vid varje kickande som lät väldigt "såhär har det inte låtit förut, det ska inte vara här, det låter dåligt". Ett väldigt metalliskt klickande, ventilerna kan det ju inte vara då det lät på varje kickning? Som om nån slog med en hammare lite löst på en tunn metallbit. Vi testade ändock att kicka igång den men då tände den inte alls. Kicken fastnade ibland och sedan släppte om man "joxade" lite med den.

Oljan kollades så sent som igår och då var nivån normal, nu ikväll så var den inte speciellt långt upp på stickan. Samband?

Någon som haft samma symptom? Fastkilad kick som sedan släpper och sen låter hårt klickande. Bara att plocka ner som gäller? Teorier?

MYCKET tacksam för svar! :)

Är inte duktig på xr men något fel är det iaf så det blir nog att plocka ner motorn. Körde cross förut och då låste sig kicken bara när nånting var trasigt tex när 3ans kugg i växellådan rasa.

Okej, tack för svar! Ja, det luktar ju onekligen nerplock. Känns inte som det löser sig självt precis. :(

sir Urban skrev:
2227946 Kan man ju göra men då hade den startat när de försökte springa igång den.

/U

Lyckas du springa igång en 600 stånka så är jag imponerad.

Edit:

Tjet,det är väl torrsump på XR:en ?

i sådana fall så är det alltid lite lömskt att kolla oljan kall,den skall helst varmköras och sedan stå en liten stund,men lita inte för mycket på det torrsumpare har en konstig förmåga att luras även om det är korrekt med olja i.

Last edited:
Långa farbron skrev:
2227954 Lyckas du springa igång en 600 stånka så är jag imponerad.

Edit:

i sådana fall så är det alltid lite lömskt att kolla oljan kall,den skall helst varmköras och sedan stå en liten stund,men lita inte för mycket på det torrsumpare har en konstig förmåga att luras även om det är korrekt med olja i.

Jag har iaf sprungit igång en xt 600, så det går. Har även sprungit igång 955cc 3cyl.

Långa farbron skrev:
2227954 Lyckas du springa igång en 600 stånka så är jag imponerad.

Edit:

Springa igång den har inte varit några problem innan, underlättar lite med en backe dock.

Ingen aning om XR har det faktiskt. Ingen större koll på vad torrsump är. Torrsump = oljan pumpas ut till behövande delar?

Okaj, det där med oljan verkar ju onekligen lurigt. Kanske inget att hänga upp sig på då. Det var ju liksom nästan en decimeter som försvunnit på stickan utan att den gått nånting.

edit: Ska ringa och höra med en duktig mc-mekanik-gubbe imorgon och se om han har tid att göra ett expertutlåtande.
Känns som min uppkörningstid på onsdag är lite hotad. :gnissla

Tjet skrev:
2227996 Springa igång den har inte varit några problem innan, underlättar lite med en backe dock.

Ingen aning om XR har det faktiskt. Ingen större koll på vad torrsump är. Torrsump = oljan pumpas ut till behövande delar?

Okaj, det där med oljan verkar ju onekligen lurigt. Kanske inget att hänga upp sig på då. Det var ju liksom nästan en decimeter som försvunnit på stickan utan att den gått nånting.

edit: Ska ringa och höra med en duktig mc-mekanik-gubbe imorgon och se om han har tid att göra ett expertutlåtande.
Känns som min uppkörningstid på onsdag är lite hotad. :gnissla

Torrsump= extern oljebehållare.

Dvs du har inte tråget som reservoar utan i en behållare utanför motorn som oljan samlas upp i och pumpas ut ifrån.

Kocken skrev:
2227980 Jag har iaf sprungit igång en xt 600, så det går. Har även sprungit igång 955cc 3cyl.
Att springa igång en 955cc 3-cyl är väl ändå ganska mycket lättare än att springa igång en 600cc stånka?

Långa farbron skrev:
2227992 Kanske har du bättre teknik och mer tyngd för jag har aldrig lyckats.
Är det han på avataren har han iaf lite mer tyngd... :hihi

Krippa skrev:
2228003 De har jag också provat...för mig gick de inge vidare...då va vi ändå två som puttade.

Kruxet ligger i att man måste få upp ordentligt med fart och sen sätta sig ner med en duns i sadeln samtidigt som man släpper upp kopplingen, Hojjen får inte vara svårstartad dock. Iof så väger jag 99kg också :tummenupp

Långa farbron skrev:
2228012 Torrsump= extern oljebehållare.

Dvs du har inte tråget som reservoar utan i en behållare utanför motorn som oljan samlas upp i och pumpas ut ifrån.

Jao, då är det torrsump. Oljan fylls iaf på och kollas i ramen. Vet ju iofs inte om all olja är belägen i ramen, men den är rätt grov så det får nog plats en del där.

Som sagt motorn måste köras på tomgång några minuter, och så stänger man av den och kollar oljan direkt. Förmodligen har du alldeles för mkt olja i nu ... Det ska inte synas på stickan om du inte startat hojen på ett tag.

Riv bort höger kåpa och kolla hur de ser ut

Nu har vi lyft på topp-kåpan/locket och kollat så allt står rätt till där och det ser det ut att göra. Auto-bakslags-mojängen hade gjort några grader på den vippa som ska öppna när det blir bakslag så det filades bort. Inget annat av ondo syntes till. När man kickade och toppen var av och kammen och allt låg öppet så hördes inget klickande och man kunde kicka obehindrat utan det fastnade någonstans.

Men sen när allt var tillbakasatt och man skulle kicka så var samma klickande tillbaka och efter några lugna kickningar så fastnade kicken igen. Det är som två lägen den fastnar i. I det första så fastnar den och kan tyckas orubblig direkt, men juckar man liten på den så lossnar den men fastnar direkt efteråt lite längre ner, och därifrån kommer den inte hur hårt man än trycker (nåja, den sitter väldigt fast i alla fall).

Anledningen till att vi plockade ner toppen och inte högerkåpan var att det kändes i dekomp-axeln när klickandet kom. Imorn ska vi iaf försöka plocka ner högerkåpan och se vad som finns att erbjuda där inne. Totalskrot av kugghjul? Ett bäverbo? Förslitningsskador på kick-greppa-åt-ett-håll-hjulet?

Prova att släppa dekompwiren. Skruva några varv på muttern så kan du lossa den så den bara hänger

nödlösning till uppkörningen iaf

Ljunghusen skrev:
2229685 Prova att släppa dekompwiren. Skruva några varv på muttern så kan du lossa den så den bara hänger

nödlösning till uppkörningen iaf

Spelar nog tyvärr ingen roll, kicken går ju ändå inte runt som den ska. :(

Tjet skrev:
2229738 Spelar nog tyvärr ingen roll, kicken går ju ändå inte runt som den ska. :(

Men den gjorde ju det när ni lyft ventilkåpan.. ? Dvs avlägsnat dekompen i praktiken

Iof fattar jag inte hur det kunde fixa det hela....

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2229743 Men den gjorde ju det när ni lyft ventilkåpan.. ? Dvs avlägsnat dekompen i praktiken

Iof fattar jag inte hur det kunde fixa det hela....

Jag gick ut och testade nu för att vara på den säkra sidan, lossade vajern så dekompaxeln satt lös men det hjälper ju inte direkt något. Alltihop har låst sig på nåt vänster. :va

Får nog gå på ditt föregående tips och plocka ner högersidan. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti