Kickaxel av på husa -02 650

moffegreven

Frondish aeger
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
1 gul o blå o 1 blå
Tjenna.

Råkade trampa på lite för mycket i helgen så kicken flög till andra sidan av macken jag var på :) . Så nu har jag beställt en ny kickaxel som ja tänkte byta. Nån som har lite tips om vad man ska tänka på när jag byter den? Sen undrar jag lite över den automatiska decompen. Kan jag och hur i sånna fall justerar jag denna. Ungefär varannan gång jag kickar tar de "tvärstopp" i kicken?

Tacksamm för hjälp / moffe

Vet inte hur mkt du har kört, säkertligen bara för att jag säger detta, en hel del.

Men handlar det inte om att du ska lära dig kicka? När den axeln går av är det ofta anledningen om man läser runt och att det tar tvärstopp kan bero på att motorn står i fel läge?

//@

Min axel gick av helt plötsligt när jag kicka och min "låste" sig inte, hade då haft hojen i ett år, sen tog det några månader så gick själva kicken av och då satt jag på hojen och kicka=inte så mycke kraft som när man står upp och kickar. Det är material fel i kickaxlarna som gör att dom går av men visst kan det bero på att man kickar fel med.

Enligt många här handlar det om handhavande fel, man använder kicken och axeln går av... Enligt Husaberg händer det i samband med andra fel. Min var svårstartad och baktände, då small axeln direkt. Efter det har jag sett till att ha den väljusterad och med friskt batteri så man i stort sett slipper kicka. :3freak

von reisen skrev:
Enligt många här handlar det om handhavande fel, man använder kicken och axeln går av... :3freak

:hihi
Men som sagt, oftast förarfel. Det är ju ingen långslagig 1500 utan pys som vissa tror o kickar för kung o fosterland.
Dock verkade det inte vara så i detta fall.
Eller? ;)

Inget förarfel i världen borde ju "klara av" att häva av axeln...
Den är ju trots allt ganska grov.

Däremot förarfel i kombination med dålig härdning eller nåt liknande kan nog bryta de flesta axlar.

SM 570 RR skrev:
:hihi
Men som sagt, oftast förarfel. Det är ju ingen långslagig 1500 utan pys som vissa tror o kickar för kung o fosterland.
Dock verkade det inte vara så i detta fall.
Eller? ;)

Ne tror inte de :va . Men kan man justera den automatiska decompen? nån som vet?

Autodecompen kan man justera på vajern uppe vid toppen, annars är det bara att kolla noga i verkstadshandboken så är det inte så knepigt att byta, men se till att ha nya packningar både till vattenpump och motorkåpa.

Supermoto skrev:
Inget förarfel i världen borde ju "klara av" att häva av axeln...
Den är ju trots allt ganska grov.

Däremot förarfel i kombination med dålig härdning eller nåt liknande kan nog bryta de flesta axlar.
nu snackar du i nattmössan, den är inte alls så grov där den går av.. pluss att om man kickar "fel" så är det förstårligt att den går av där den går av... kickar man många gånger innan man får igång hojen varje gång man skall starta den så kallas det för material utmattning.. ja kicka av min för att ja inte hade fått in snittsen å kicka hela förmiddan för att komma i väg å hela eftermiddan för att komma hem ;)

som sagt.. när den går av så beror det på att man inte kickar igång den på de 3 första kickarna :) McBudet hade aldrig kickat av någon axel sa han till mig å d1ce å de beror nog på att han kan kicka :)

wdac skrev:
nu snackar du i nattmössan, den är inte alls så grov där den går av.. pluss att om man kickar "fel" så är det förstårligt att den går av där den går av... kickar man många gånger innan man får igång hojen varje gång man skall starta den så kallas det för material utmattning.. ja kicka av min för att ja inte hade fått in snittsen å kicka hela förmiddan för att komma i väg å hela eftermiddan för att komma hem ;)

som sagt.. när den går av så beror det på att man inte kickar igång den på de 3 första kickarna :) McBudet hade aldrig kickat av någon axel sa han till mig å d1ce å de beror nog på att han kan kicka :)
Nattmössan... Jädra slyngel :mad: :lol

Jag sa: Det ska mycket till innan en axel på ~1.5cm i diameter går av för att man "kickar fel" om inte axeln är befattad med något slags materialfel :mattias
Läs vad folk skriver innan du tar fram nattmössan.

Supermoto skrev:
Nattmössan... Jädra slyngel :mad: :lol

Jag sa: Det ska mycket till innan en axel på ~1.5cm i diameter går av för att man "kickar fel" om inte axeln är befattad med något slags materialfel :mattias
Läs vad folk skriver innan du tar fram nattmössan.
men ja sa ju att det inte behöver vara pga material fel.. ja skev att det oxå sker pga fel kickar som innebär material utmattning å där med går av :)
*tar fram nattmössan igen* :D ;)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...