Kickade 660 idag

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Jaha, då har provåkningskarusellen börjat.

Kom precis tillbaka från att ha provat en 04's KTM 660, med akra rör, ombestyckad fugge och avstrypt.

Det första jag insåg är att jag inte kickat hoj sedan tonåren, lyckades nästan med konstverket att lägga hojen på sidan vid första kicken. När man väl fått igång maskinen får man inte ta ned stödet för då slår tändspärren till, mindre brilliant lösning.

Nåväl, väl i rullning måste jag erkänna att det var gott med mos i LC4'n, framhjulet seglade lungt och fint till väders på lågväxlarna, t.o.m en vingelpanna som jag kan plocka lite balla poser-wheelie-poäng på en 660. :D

Att motorbromsa ned på för låga varv ledde till bestraffning i form av att motorn dog; ser bilden i huvudet hur en kö byggs upp bakom mig på sveavägen medans jag kickar igång hojjen vid rödljuset mitt i rusningstrafiken... misstänker att hojen är mindre grinig när den är riktigt varm.

Nej, har nog gjort det bittra konstaterandet att jag är en kostymfjolla, som inte orkar kicka hoj efter en 14-timmars arbetsdag.

Ska prova en 640 härnäst, tror inte jag kommer märka någon direkt skillnad i effekt, då jag är van vid 100 hästar+ mer än en 660 har, så några hästar hit eller dit lär nog inte göra någon skillnad.

Jakten fortlöper, något med elstart härnäst.

/Fenix

Fenix skrev:
Ska prova en 640 härnäst, tror inte jag kommer märka någon direkt skillnad i effekt, då jag är van vid 100 hästar+ mer än en 660 har, så några hästar hit eller dit lär nog inte göra någon skillnad.

Jakten fortlöper, något med elstart härnäst.

/Fenix
Glöm inte prova 625 oxå, roligare motor än 640 samt att den har elstart den oxå. :)

Ghost skrev:
Glöm inte prova 625 oxå, roligare motor än 640 samt att den har elstart den oxå. :)

Har inte 625 ventil/kontroll- justering var 250mil? Eller är det samma intervaller på den som 660?

Vill gärna köra mer än jag skruvar.

/F

Fenix skrev:
Har inte 625 ventil/kontroll- justering var 250mil? Eller är det samma intervaller på den som 660?

/F
Jag har inte koll på 660 men 625 är i princip samma motor så dom borde ha samma intervall för ventiljustering & olje-/filterbyte.

Fenix skrev:

/F

660 serviceintervalll är 250mil. 640 har 500 mil.

/Micke

Edit: Sen rekomenderas det ju mellanservice med oljebyten.

Fenix skrev:

/F
Det där med serviceintervaller är inte så mycket att hänga upp sig på för servicen är en barnlek på LC4'an. Eftersom det står fel information om serviceintervaller i manualen (500 mil) så kollade jag med Ragnar/Lelles då jag köpte min och han sa att det är 300 mil som gäller för 625'an, d.v.s. en första service vid 100 och sen var 300'e (400/700/1000....). Nu skriver emellertid en packe likasinnade att det är 250 mil som gäller både för 660'n och 625'an så..... Jag kör på 300 (med mellanservice) eftersom det är det som Ragnar sa och..... Min gissning gällande service är alltså 625/300, 640/500 och 660/250.

Men, som någon sa, provkör 625'an och du är såld. Det är där du hittar din hoj, tro mig. Det låter nämligen som du och jag spelar i samma kostymfjolledivision och bestämmer features på hojen efter morgonköerna på Sveavägen. Man vill ha mesta möjliga pulver med minsta möjliga ansträngning (service) och samtidigt ha bekvämligheten av elstart.

Kommer jag ihåg rätt från din tidigare tråd som kommer du att pendla med hojen åxå. Jag kör min till och från jobbet så länge det inte är is på vägen, d.v.s. det blir rätt mycke mil. Det jag åter igen försöker säga är att.... haka inte upp dig så mycket på serviceintervaller när vi pratar komfortmotarder. Det är inte en stor grej.

Hittar du ingen 625'a att provköra så PMa så får vi ordna nåt.

.

Sen beror ju service intervaller på hur man kör också. Glöm 300mil om man smiskar bana någon timme i veckan. Men alla gör ju inte det. Olja är billigt och trasig motor är dyrt. Byt för ofta.

WestW skrev:
Sen beror ju service intervaller på hur man kör också. Glöm 300mil om man smiskar bana någon timme i veckan. Men alla gör ju inte det. Olja är billigt och trasig motor är dyrt. Byt för ofta.
:tummenupp

Spider skrev:
Kommer jag ihåg rätt från din tidigare tråd som kommer du att pendla med hojen åxå. Jag kör min till och från jobbet så länge det inte är is på vägen, d.v.s. det blir rätt mycke mil. Det jag åter igen försöker säga är att.... haka inte upp dig så mycket på serviceintervaller när vi pratar komfortmotarder. Det är inte en stor grej.
.

625:an & 660:n har ingen balansaxel i motorn.. vilket 640:n har..

så 625 & 660 är ju lite mer racehojar medans 640:n är en hoj man kan har till och från jobbet osv.. "komfortmotard" :tummenupp

så fick jag det förlarat för mig på ejfa iallafall... har jag fel??? :confused:

mange_jkpg skrev:
625:an & 660:n har ingen balansaxel i motorn.. vilket 640:n har..

så 625 & 660 är ju lite mer racehojar medans 640:n är en hoj man kan har till och från jobbet osv.. "komfortmotard" :tummenupp

så fick jag det förlarat för mig på ejfa iallafall... har jag fel??? :confused:
Japp, du har blivit felinformerad. Alla tre hojarna har balansaxel (sen att dess effektivitet kan diskuteras är en helt annan sak). Jag lovar, det är inga som helst problem att ersätta en 640 med 625/660 (i komforthänseende då rå). Den lilla skillnad som finns vänjer man sig vid snabbt.

Racehojar.... hmmmm... säg det till en EXC/SX/Husa/Husky/CRF/etc-ägare och se vilken reaktion du får. Alla LC4-baserade motarder är komfortmotarder.

Brasklapp: Jag har ingen aaaaning om hur 625/640/660-05 är. Det jag skriver baseras på erfarenheter från Duke, 625 SMC/SXC, 640 och 660 00'or - 04'or.

.

Last edited:
300 mila intervallet är tok för mycket även om det rekommenderas enligt instruktionsbok. Jag skulle byta mycket oftare än så.

Fenix: Jag tror att en 640 skulle passa dig bäst, dom är mer komfortabelt och behöver inte servas lika ofta som en 625 eller 660. 640 är inte dålig heller, men byt bara bort deras värdelösa vakuumförgasare mot flatside eller med accpump. Då får du en helt annan hoj.

MVH Macke

På en 625'a, vid 250-milaservicen, är det slitdelsbyte eller bara ventilkontroll och något packningsbyte?

/F

Man byter filer och olja, sedan ställer de ventiler och kollar igenom alla muttrar mm. Alltså inga slitdelar.

//Mats

Återigen! vem fan kör 300 mil utan att byta olja på en LC4? Kom igen 2,1L på de nyare 625/660 och 1,5 för den gamla 625/660 och 2,1L för 640. Måste man köpte den olja som kostar 200kr/L? Gå ihop några och köp ett fat eller nåt!

Stort sett enda packningsbytet på en LC4 vid oljebyte är den nere vid fotbromsen som kan bli skadad efter ett antal byten!

motardnisse skrev:
Stort sett enda packningsbytet på en LC4 vid oljebyte är den nere vid fotbromsen som kan bli skadad efter ett antal byten!

Japp den packningen kan vara bra att ha hemma vid oljebyte :gnissla :D

Testa som sagt 625an då, borde väl vara roligare än 640n och ha elstart.

Men de där me att kicka e en skitsak, det är jobbigt första gångerna men det handlar ju om teknik. När du lär känna hojen får du inte stopp i stan och du kickar igång den på ett par kickar efter jobbet.

Emmi skrev:
Testa som sagt 625an då, borde väl vara roligare än 640n och ha elstart.

Men de där me att kicka e en skitsak, det är jobbigt första gångerna men det handlar ju om teknik. När du lär känna hojen får du inte stopp i stan och du kickar igång den på ett par kickar efter jobbet.
Håller med Emmi, det e jobbigt första ggn men sedan e det lätt. Jag har inga problem att få igång min 660 på första kicken.

Fenix skrev:
Det första jag insåg är att jag inte kickat hoj sedan tonåren, lyckades nästan med konstverket att lägga hojen på sidan vid första kicken. När man väl fått igång maskinen får man inte ta ned stödet för då slår tändspärren till, mindre brilliant lösning.

/Fenix

Det där med stödet är lätt fixat, bara att ta bort kontakten som sitter vid stödet... :tummenupp

Jag har haft min 660 i 2veckor nu och åkt ungefär 85mil, tycker det är en underbart rolig hoj, ångrar inte mitt köp 1sec... :banana

/Ronta

Ronta skrev:
Det där med stödet är lätt fixat, bara att ta bort kontakten som sitter vid stödet... :tummenupp

Jag har haft min 660 i 2veckor nu och åkt ungefär 85mil, tycker det är en underbart rolig hoj, ångrar inte mitt köp 1sec... :banana

/Ronta
Precis som jag känner!! Förra året köpte jag en Speed4 och jag kan säga att man borde köpt en KTM direkt!!! Denna e askul att åka. Det behöver inte gå i 150 knyck för att det ska kännas kul.

//M

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...