kicka!

Lilja

tycker om grus!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
ktm 640 sm 04
har broblem att kicka igång min 640!
ska man ha någon viss teknik el?

jag kanske bara behöver träna!? :)

Den ska väl stå i ett visst läge du har hittat det?

Det som de flesta gör fel på när de ska kicka igång är att fega. Kicka ordentligt med störst knuff på mitten av "kicket" å inte i början. Använd hela kroppen när du kickar. (jag väger 53kg och jag kickar igång alla hojjar jag provat, även de vars ägare själva inte klarar kicka igång de - samt väger 30kg mer än mig...)

Ja, du behöver träna! ;-) Bara en teknikfråga! (om det inte är nåt fel på den förstås....kan andra kicka igång den?)

Min KTM var det inga problem med alls, (efter man lärt sig rätt teknik :rolleyes: ) men min Husa tog det ett par gånger innan jag fattade vad jag gjorde för fel... :tuttar

Sara........*numera kickexpert.....moahahahaa :rolleyes: *

Wheeliegirl skrev:
Ja, du behöver träna! ;-) Bara en teknikfråga! (om det inte är nåt fel på den förstås....kan andra kicka igång den?)

Min KTM var det inga problem med alls, (efter man lärt sig rätt teknik :rolleyes: ) men min Husa tog det ett par gånger innan jag fattade vad jag gjorde för fel... :tuttar

Sara........*numera kickexpert.....moahahahaa :rolleyes: *

nä den är ju helt ny,, så det är nog bara teknik!

De handlar bara om teknik. Jag har inga problem att kicka. Brukar sitta och kicka med vänstern men det går likabra att stå vid sidan och kicka med högern.

Såhär gör jag:
(Tänk på choken först...)
1. Trampa ner kicken tills det tar stopp.
2. Släpp upp den helt, håll in dekomphandtaget och trampa försiktigt 4-5 cm ner.
3. Släpp dekomphandtaget och släpp upp kicken igen.
4. Kicka till hårt, inga fegkickar här inte!

Du ska liksom inte sparka eller hoppa på kicken (då hoppar du sönder den till sist), det räcker att trampa igenom den. Trampa till ordentligt dock, man får inte fegkicka för det händer inget alls då.

Öva öva öva!

Last edited:
Övning övning övning och lite mer övning...hadde själv stora problem med att få igång 660:n och trodde det var nått fel på den, men nu smäller den i gång lätt. Sen så blir den lättare och lättare att få igång ju mer timmar den gått.

Svanen skrev:
Hoppa på kicken.

Kan nog bli svårt att sitta och kicka igång den.
Om du inte vet så kanske du skulle ta reda på fakta innan?
640 går att sitta ner & kicka igång, en del har startat den med HANDEN...

.

Tur att man har en lättkickad hoj annars vore det praktiskt med ett vevkit, så man kunde veva igång den.

/mr X

Ghost skrev:
Om du inte vet så kanske du skulle ta reda på fakta innan?
640 går att sitta ner & kicka igång, en del har startat den med HANDEN...
:fakta
Jag sitter alltid ner och kickar.

OlleR skrev:
Den ska väl stå i ett visst läge du har hittat det?

Det som de flesta gör fel på när de ska kicka igång är att fega. Kicka ordentligt med störst knuff på mitten av "kicket" å inte i början. Använd hela kroppen när du kickar. (jag väger 53kg och jag kickar igång alla hojjar jag provat, även de vars ägare själva inte klarar kicka igång de - samt väger 30kg mer än mig...)

:lol :lol :lol :lol :lol :lol
Jag kunde aldrig starta din hoj :D

Fan va kass jag e.
Måste tjacka en husa nån dag o lära mig.

acura skrev:
Det är så man INTE ska göra! Det är så man gör för att ha sönder kickaxeln.
:fatta!

Det är bara att se vad han har för hoj! :hihi
Han behöver lite mer erfarenhet!

Kicka

Emmi skrev:
De handlar bara om teknik. Jag har inga problem att kicka. Brukar sitta och kicka med vänstern men det går likabra att stå vid sidan och kicka med högern.

Såhär gör jag:
(Tänk på choken först...)
1. Trampa ner kicken tills det tar stopp.
2. Släpp upp den helt, håll in dekomphandtaget och trampa försiktigt 4-5 cm ner.
3. Släpp dekomphandtaget och släpp upp kicken igen.
4. Kicka till hårt, inga fegkickar här inte!

Du ska liksom inte sparka eller hoppa på kicken (då hoppar du sönder den till sist), det räcker att trampa igenom den. Trampa till ordentligt dock, man får inte fegkicka för det händer inget alls då.

Öva öva öva!

Köpte mig en 660 i fredags och har fått igång den två gånger sen dess, svårt att starta när man inte vet hur man skall göra, men jag läste dina tips och vips så kan jag starta den utan problem. TACK Emmi :hej

//Jason

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...