kicka igång knas

Josefsson skrev:
Dom menar förmodligen att det är bättre att åka med lite för stort än lite för litet spel.
Måttet köper du hos din lokala järnhandlare eller så har till och med KTM ett mått som du kan beställa på tex Lelles.

Gör som det står på soe:s hemsida och rucka på ventilerna när dom är stängda, dom ska kännas lite lösa. Dra inte åt låsmuttern för fosterlandet.

ska det vara samma spel på insugs som avgasventilerna?? för så är det inte på min iaf!! :huvet
 
Josefsson skrev:
ha ha ha kan det va därför man ställer dom eller??

haha joo men det är jätte stor skillnad?? så man ska alltså mäta med ett 0,13-0,14 mått för att det int eska bli för litet spel?
 
fattaliano skrev:
haha joo men det är jätte stor skillnad?? så man ska alltså mäta med ett 0,13-0,14 mått för att det int eska bli för litet spel?

Mät med angivet bladmått,dvs det måtte som motsvara vad det enl manualen skall vara.

Vad är jättestor skillnad ?

Det brukar väl vara skillnad på avgas och insugsidan,dvs lite större spel på avgasidan.

10: Stick in bladmåttet och känn hur trögt det är. Att fippla in den kan vara lite pilligt, men när du drar ut den ska det vara som att dra ur ett papper ur en hög av papper. Får du inte in den, måste du justera, likså om det känns för lätt och större bladmått går i. Håll isär måtten och vilka ventiler du jobbar med.

13: För att justera ventilerna lossar du muttern enligt bild och skruvar upp skruven. I med bladmått och skruva tills den fäster och lite tillbaka. Dra sedan åt muttern och känn hur bladmåttet känns enligt punkt 10. Mät ALLTID med större bladmått och dubbelkolla. Detta är viktigt.
När alla ventiler känns bra kickar du runt motorn och känner hur det känns. Skruva ihop och provstarta.

Vad som menas är att man dubbelkollar så att det större inte går in.
 
Last edited:
jahaa.. okey nu fattar jag.. tack för bra svar.. hur ska man kunna veta hur stor skillnad det ska vara på avgas å insugsportar då? fick in 0,25 i min avgas å knappt 0,10 i min insug??
 
fattaliano skrev:
jahaa.. okey nu fattar jag.. tack för bra svar.. hur ska man kunna veta hur stor skillnad det ska vara på avgas å insugsportar då? fick in 0,25 i min avgas å knappt 0,10 i min insug??

Står i manualen,kör efter den så blir det som det skall.

Sen finns det säkert någon fiffig uträkning för hur stor skillnaden skall vara mellan insug/avgas men det brukar jag lämmna åt folk som vet.

Manualen är skrivet av sådant folk.



:)
 
okey.. ska se om jag hittar bara.. tänkte bara på det att det är typ som vitt pilver på hojen lite här och var.. inte så mycket men lite.. sånt pulver som brukar finnas på batterier alltså på en utav polerna.. tänkte bara om nån visste vad det berodde på?
 
fattaliano skrev:
okey.. ska se om jag hittar bara.. tänkte bara på det att det är typ som vitt pilver på hojen lite här och var.. inte så mycket men lite.. sånt pulver som brukar finnas på batterier alltså på en utav polerna.. tänkte bara om nån visste vad det berodde på?


Har du varit ute och kört så kan det ju vara salt från vägen.

Eller så är det dags att sluta med kokainet när du kör hoj.
 
är det någon som vet vad det ska va för spel på avgasventilerna?? det står inte i dne handbok jag har iaf.. står baraq 0,12 mm på insugsventilerna har kollat ca 100 ggr nu men hittar inte avgasventilerna :huvet
samt ska motorn stå i samma läga när man ställer dom ventilerna som insugsventilerna??

tacksam för svar :Bugar
 
fattaliano skrev:
är det någon som vet vad det ska va för spel på avgasventilerna?? det står inte i dne handbok jag har iaf.. står baraq 0,12 mm på insugsventilerna har kollat ca 100 ggr nu men hittar inte avgasventilerna :huvet
samt ska motorn stå i samma läga när man ställer dom ventilerna som insugsventilerna??

tacksam för svar :Bugar

Det är inte så att det skal vara 0,12 på bägge,vissa av KTM:erna har det så.

OBS vet ej säkert,ring din återförsäljare och fråga OBS
 
Långa farbron skrev:
Det är inte så att det skal vara 0,12 på bägge,vissa av KTM:erna har det så.

OBS vet ej säkert,ring din återförsäljare och fråga OBS

jag vet faktsit inte... ?? det låter ju lågiskt.. men i såfall är mina ventiler helt å t he....te ställda för jag ficck in 0,25 i mina avgasventiler?? nån borde ju veta lixom??

jag ringde dirtbike racing som säljer KTM dom visste inte ens.. haha
 
fattaliano skrev:
jag vet faktsit inte... ?? det låter ju lågiskt.. men i såfall är mina ventiler helt å t he....te ställda för jag ficck in 0,25 i mina avgasventiler?? nån borde ju veta lixom??

jag ringde dirtbike racing som säljer KTM dom visste inte ens.. haha

Är som sagt ingen KTM expert,men ring någon annan butik som säljer KTM tex Lelles och fråga dom istället.
 
det skulle tydligen vara 0,12 på alla ventilerna ... skumt att den inte pajjat då eftersom jag fick in 0,25 i avgasventilenrna
 
Adjusting the valve clearance
– The valve clearance A is measured on a cold engine between the
valve stem and the adjusting screw.
Valve clearance: 0.12 mm (0.0047 in)

Använd ett 0.10 och 0.15 mm. Tejpa fast en glass pinne på varje bladmått så att bladmåttet sticker ut ca 1 cm ifrån glasspinnen. Böj till bladmåttet för rätt vinkel. Får du in 0.10 lätt och 0.15 trögt så har du ungefär 0.12 mm. :tummenupp

/pidde
 
ungefär e vell inte så himla bra... tänkte köpa ett mått imorrn på exakt 0,12 mm tror de tär bättre.. tror int eman behöver göra det där me glasspinnen?`går ju å böja in den ändå vell? eller jag fick in den men de e ju lite meckigt
 
fattaliano skrev:
ungefär e vell inte så himla bra... tänkte köpa ett mått imorrn på exakt 0,12 mm tror de tär bättre.. tror int eman behöver göra det där me glasspinnen?`går ju å böja in den ändå vell? eller jag fick in den men de e ju lite meckigt


Tror inte att du kommer hitta ett bladmått på 0.12 i första taget.
Ska du ha det så exakt så är det bara indikatorklocka som gäller!!
Risken när du använder ett vanligt blad mått är att det tar i andra motordelar
som gör att du tappar "känslan",Glasspinnen är bara ett tips då det fungerar ypperligt!

/Pidde
 
Pidde skrev:
Tror inte att du kommer hitta ett bladmått på 0.12 i första taget.
Ska du ha det så exakt så är det bara indikatorklocka som gäller!!
Risken när du använder ett vanligt blad mått är att det tar i andra motordelar
som gör att du tappar "känslan",Glasspinnen är bara ett tips då det fungerar ypperligt!

/Pidde

okey jag får använda glasspinnen.. mekonomen hade bladmått på 0,12... 55 kr för ett helt sett med typ 20 st
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top