kicka igång knas

Varför inte börja med att läsa instruktionsboken? Alla frågor du kan komma på efter det går söka sig till här på forumet, eftersom det högst sannolikt varit uppe på tapeten tidigare. :confused:
 
Barrett skrev:
Varför inte börja med att läsa instruktionsboken? Alla frågor du kan komma på efter det går söka sig till här på forumet, eftersom det högst sannolikt varit uppe på tapeten tidigare. :confused:

har ingen instruktionsbok.. och hittar inget på forumet om ventilinställningar till en 525a
 
fattaliano skrev:
har ingen instruktionsbok.. och hittar inget på forumet om ventilinställningar till en 525a


Sök här då www.soe.se

Eller gå till din lokale KTM handlare och köp en handbok och fråga om garantier.

Annars finns det säkert mek-handböcker på KTM på nätet....(sök)

Sen är väl det intressanstaste vilket ventilspel det skall vara på den, principen är ju snarlik på dom flesta stånkorna.
 
Last edited:
fattaliano skrev:
har ingen instruktionsbok.. och hittar inget på forumet om ventilinställningar till en 525a

www.lellesmc.se finns nog alla manualer. Annars får du googla lite.
Principen med att ställa ventiler är densamma för alla stånkor med vipparmar & justerskruv. På soe.se finns en förklaring på meksidan & en lång tråd i forumet, där lär du hitta svar på dina frågor :tummenupp
 
fattaliano skrev:
okey... hur vet nab bär den är i exakt kompläge då?? skuvar man ur tändstiftet å kollar me en liten mejsel om när kolven e i sitt högsta läge??

är du säker på att de e samma ventilspel på KTM:en som på husan?

Inga grejer ner i cylindern. Och använd skruven som låser veven så hanmnar du i exakt rätt läge och slipper få kolven ur ÖD av misstag. Spelet ska vara .12mm på både insug och avgas sidan.
 
fattaliano skrev:
är det samma för en 525a -03 då eller?

Ang. 620... Nej, 520/525 är helt andra djur - icke att förväxlas med LC4-motorernas utvecklingsgren. Grunderna för ventiljustering är de samma, men detaljutförande skiljer sig åt en aning.

Vad gäller bakslag, så ska en KTM med rätt inställd tändning aldrig slå bakut. Men jag hade lite feljusterat på min maskin efter trimning och då kunde den sparka till ordentligt - jävligt otäckt!. Bäst är att vara bestämt i kickningen och följa med hela vägen ner.
 
fattaliano skrev:
har ingen instruktionsbok.. och hittar inget på forumet om ventilinställningar till en 525a
Jag har en reparationshandbok (för motorn) på 525 -03 om du inte hittat vad du söker på http://soe.se
Den är 26.3 Mb stor i .pdf format.
 
KTM = Kick Too Much
 
kan man inte starta dom med elstart.. alltså en extern elstart? någon ssom har nåt bra knep? :hihi
 
har plockat bort tanken och så nu fattar inte mycket alltså.. har läst lite i insruktionsboken.. men fattar ändå inte! om jag förstår det rätt så ska man ta bort ventilkåpan och sedna sitter ställskruvarna där någonstans??
 
fattaliano skrev:
har plockat bort tanken och så nu fattar inte mycket alltså.. har läst lite i insruktionsboken.. men fattar ändå inte! om jag förstår det rätt så ska man ta bort ventilkåpan och sedna sitter ställskruvarna där någonstans??

Ja om du inte ser skruvarna och låsmuttrarna då så har du ett allvarligt problem med antingen ögonen eller hojen. :D
 
Josefsson skrev:
Ja om du inte ser skruvarna och låsmuttrarna då så har du ett allvarligt problem med antingen ögonen eller hojen. :D

haha man var bar atvungen att ta bort de två små koporna för ventilerna.. det står att det ska vara 0.12 mm spel är det exakt 1/6 dels varv eller för jahar ingent bladmått låter lite farligt att chansa. sedan undrar jag hur kolven ska stå? när man drar ner kicken åker insugsventilerna ner och sedan upp är det då man ska mäta?
 
fattaliano skrev:
haha man var bar atvungen att ta bort de två små koporna för ventilerna.. det står att det ska vara 0.12 mm spel är det exakt 1/6 dels varv eller för jahar ingent bladmått låter lite farligt att chansa. sedan undrar jag hur kolven ska stå? när man drar ner kicken åker insugsventilerna ner och sedan upp är det då man ska mäta?

har du överhuvudtaget läst på www.soe.se under mektips/ventiljustering??
 
var får man tag på ett bladmått som är 0,12?? å på soe står det att man ALLTID ska mäta med ett större bladmått?? vafna menar dom med det? då är det ju inte 0,12 mm ÖD är det en jätte liten punkt eller? det verkar som det på näår dom säger att man ska fixera motorn exakt typ
 
fattaliano skrev:
var får man tag på ett bladmått som är 0,12?? å på soe står det att man ALLTID ska mäta med ett större bladmått?? vafna menar dom med det? då är det ju inte 0,12 mm ÖD är det en jätte liten punkt eller? det verkar som det på näår dom säger att man ska fixera motorn exakt typ

Dom menar förmodligen att det är bättre att åka med lite för stort än lite för litet spel.
Måttet köper du hos din lokala järnhandlare eller så har till och med KTM ett mått som du kan beställa på tex Lelles.

Gör som det står på soe:s hemsida och rucka på ventilerna när dom är stängda, dom ska kännas lite lösa. Dra inte åt låsmuttern för fosterlandet.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top