kicka igång knas

fattaliano skrev:
hm jag tänkte på en sak.. om man ska kicka när kompet är högt alltså nät det ska explodera så borde det ju va så att man måste dra kolven ner upp ner å upp för att det ska explodera!?? har jag fel`?

bakslag? händer det ofta? har inte vart med om det men varför skulle kicken pajja pga det?

hehe kanske lite dum fråga men har man nån garanti på dessa KTM hojjar??

Den baktänder och du får all kraft ut i kicken från cylindern läs gärna tråden här under.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=34579&highlight=bakslag

Garantier vet jag inget om.
 
Last edited:
fattaliano skrev:
hm jag tänkte på en sak.. om man ska kicka när kompet är högt alltså nät det ska explodera så borde det ju va så att man måste dra kolven ner upp ner å upp för att det ska explodera!?? har jag fel`?

bakslag? händer det ofta? har inte vart med om det men varför skulle kicken pajja pga det?

hehe kanske lite dum fråga men har man nån garanti på dessa KTM hojjar??

jag brukar bara kicka igång maskineriet och inte fundera så mycke på vad som händer, finns ju bättre saker att fundera på tex att undvika att åka pling plongtaxi till plåsterhuset.

Har för mig att det är garanti 6 månader men samtidigt är det nåt som säger mig att det är 2 års konsumentgaranti på nåt sätt.
 
fattaliano skrev:
tjena har problem att kicka igån min 525a sx 03a
Det är nog för att det "är så dålig kvalitet på shechsen" på KTM som du skrev i någon annan tråd :hihi Vad nu det kan vara.....
 
Last edited:
har åxå hört att det är 2 år på allt som säljs.. fast det gäller vell antagligen inte för nånting typ eftersom man antagligen oftast är orsaken till att den pajjar
 
Busaberg skrev:
Det är nog för att det "är så dålig kvalitet på shechsen" på KTM som du skrev i någon annan tråd :hihi Vad nu det kan vara.....


ha ha precis jag har aldrig sett varesig shems eller shims på min 525:a, jag brukar ställa mina ventiler mer skruven.
 
Lossa låsmuttern,vrid på justerskruven med ett mejselbits tills det tar emot.Backa 1/6 varv och dra åt låsmuttern sen.För jag gissar att KTM har 0,12mm i ventilspel precis som Husaberg.Ställ motorn i kompläge först bara.
 
hahaha.. så kul var det inte:)

ok mejselbits? vad e det?
kompläge är när kolven är som högst å ventilerna är stängda eller?
 
fattaliano skrev:
kompläge är när kolven är som högst å ventilerna är stängda eller?
Alldeles riktigt.Och ett mejselbits är ett.......mejselbits.Som man använder till skruvdragare tex.Ca 2-3cm långt,betydligt smidigare än en vanlig skruvmejsel....
 

Bifogat

  • bits.jpg
    bits.jpg
    36.9 KB · Visningar: 21
Last edited:
Busaberg skrev:
Alldeles riktigt.Och ett mejselbits är ett.......mejselbits.Som man använder till skruvdragare tex.Ca 2-3cm långt,betydligt smidigare än en vanlig skruvmejsel....

hehe jasså ett sånt.. kunde man kansle räknat ut.. tänkte bara fråga vad som händer om man inte ställer in ventilerna? har hört om motorras.. men jag fattar inte varför? motorn borde jju bara sluta fungera
 
fattaliano skrev:
hehe jasså ett sånt.. kunde man kansle räknat ut.. tänkte bara fråga vad som händer om man inte ställer in ventilerna? har hört om motorras.. men jag fattar inte varför? motorn borde jju bara sluta fungera
När motorn rasat slutar den att fungera......Kör du med för litet spel kan du bränna ventilerna.För stort spel är inte lika allvarligt,men det är inte säkert att auto dekompen fungerar som den ska.
 
Busaberg skrev:
När motorn rasat slutar den att fungera......Kör du med för litet spel kan du bränna ventilerna.För stort spel är inte lika allvarligt,men det är inte säkert att auto dekompen fungerar som den ska.

ok tänkte bara hur ska man kunna veta att det är exakt 1/6 dels varv låter lite klurigt
 
Det är ju sex sidor på låsmuttern.När du lossat den och skruvat ner justerskruven ställer du muttern så att mejselspåret pekar mot ett hörn på muttern.Håll muttern stilla och vrid skruven till spåret pekar mot nästa hörn=1/6 varv.
 
Busaberg skrev:
Det är ju sex sidor på låsmuttern.När du lossat den och skruvat ner justerskruven ställer du muttern så att mejselspåret pekar mot ett hörn på muttern.Håll muttern stilla och vrid skruven till spåret pekar mot nästa hörn=1/6 varv.

okey... hur vet nab bär den är i exakt kompläge då?? skuvar man ur tändstiftet å kollar me en liten mejsel om när kolven e i sitt högsta läge??

är du säker på att de e samma ventilspel på KTM:en som på husan?
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top