Kicka backspegel moment

Det var ju solklart inte bilistens fel, jag är till och med lite tveksam till om hojkillen hade klarat kurvan utan bilistens hjälp.
Han hade nog åkt ut i gräset med den riktningen och farten han hade innan inbromsningen.

Men slutet gott allting gott, det verkade som att han sket på sig och fick en tankeställare iaf :)

I de allra flesta vägkorsningar regleras väjningsplikten genom trafikregeln högerregeln. Fordon som samtidigt närmar sig från höger på anslutande väg ska lämnas företräde om vägmärke eller trafiksignal saknas.

Högerregeln: fordon som närmar sig samtidigt från höger ska lämnas företräde.

Korsning som är skymd och olycksdrabbad förses ibland med vägmärket vägkorsning. Om korsningen är försedd med vägmärket Vägkorsning så gäller Högerregeln och samtliga förare har väjningsplikt.

Högerregeln gäller också i korsningar med enskild väg, om inget vägmärke anger något annat.

Högerregeln gäller även på parkeringsplatser samt andra öppna platser ofta används trafikmärket varning för vägkorsning för att påminna om den. Regeln gäller även när två fordons väg skär varandra på andra ställen än korsningar. Högerregeln gäller inte vid huvudled, där det finns fungerande trafikljus, i cirkulationsplatser, där accelerationsfält används och där vägmärkena väjningsplikt eller stopplikt är uppsatta.

Tveksam till att bilisten gör så mycket fel här..
Det är nog en kombination av HÖG fart av motorcykelföraren och en liten oförsiktig utkörning av bilen som båda bidrar till denna incident.

Tre saker hade han/hon tur med enligt min åsikt
1. Bilen svängde inte vänster
2. Inget möte
3. Körde inte i grupp

På det stora hela så var det nog inte någons "fel" eftersom allt gick bra, men det var ju mer tur än skicklighet att det inte small.

Angående väjningsplikt.. Repetition av huvudledsskylt precis efter korsning BRUKAR indikera förlängning av huvudled, således stämmer inte väjningsplikts argumentet. Vägens beskaffenhet och dragning samt längre mittlinjedragning underbygger också att detta är en bashastighetslandsväg där huvudled råder och där insvängande per praxis har väjningsplikt

Dock så syns faktiskt ingen huvudledsskylt innan korsningen vad jag kan se, men han ligger såpass mycket i högern innan så den kan vara skymd för kameran. Vad jag KAN se är en skylt om att bebyggt samhälle slutar, precis när han åker ur "byn".

Åsikter?

Bifogat

• Väjning.JPG
    Väjning.JPG
    72.9 KB · Visningar: 190
Last edited:
Angående väjningsplikt.. Repetition av huvudledsskylt precis efter korsning BRUKAR indikera förlängning av huvudled, således stämmer inte väjningsplikts argumentet. Vägens beskaffenhet och dragning samt längre mittlinjedragning underbygger också att detta är en bashastighetslandsväg där huvudled råder och där insvängande per praxis har väjningsplikt

Dock så syns faktiskt ingen huvudledsskylt innan korsningen vad jag kan se, men han ligger såpass mycket i högern innan så den kan vara skymd för kameran.

Åsikter?

Nu är jag inte säker men borde det inte finnas hajtänder om bilen som kommer från höger ska väja? Högerregeln gäller väl alltid om inte huvudledsskylt, väjningsplikt eller stoppskylt gäller? Eller har jag fel nu?

Personligen är jag alltid beredd på att idioter i bilar är ute efter att döda mig och tror att jag kör en moppe. :tuttar

Vad jag kan se så sitter det endast en huvudledsskylt efter utfarten men aldrig innan.

Helt rätt PippiT
Jag ser inte heller någon huvudledsskylt innen just denna korsning och jag letar också hajtänder för utsvängande..

Det som talar FÖR att det är väjningsplikt är ju att "tättbebyggt område upphör" skylten redan passerats. Då brukar det vara praxis att utsvängande på vägen har väjningsplikt, eller?

Nu är jag inte säker men borde det inte finnas hajtänder om bilen som kommer från höger ska väja? Högerregeln gäller väl alltid om inte huvudledsskylt, väjningsplikt eller stoppskylt gäller? Eller har jag fel nu?

Personligen är jag alltid beredd på att idioter i bilar är ute efter att döda mig och tror att jag kör en moppe. :tuttar

Vad jag kan se så sitter det endast en huvudledsskylt efter utfarten men aldrig innan.

Notera även att detta inte verkar vara i Sverige, vet ej vilket land men inte säkert att de har hajtänder eller ens samma regler för väjningsplikt och dylikt.

Helt rätt PippiT
Jag ser inte heller någon huvudledsskylt innen just denna korsning och jag letar också hajtänder för utsvängande..

Det som talar FÖR att det är väjningsplikt är ju att "tättbebyggt område upphör" skylten redan passerats. Då brukar det vara praxis att utsvängande på vägen har väjningsplikt, eller?

Jo men man ser att det är 30 åt andra hållet och då borde det vara 50 eftersom ingen skylt sitter efter 30 sträckan...eller har jag fel. :)

Notera även att detta inte verkar vara i Sverige, vet ej vilket land men inte säkert att de har hajtänder eller ens samma regler för väjningsplikt och dylikt.

Schh...kom inte här och spela smart nu. :tuttar

Ni kan väl inte förbise repetitionsskyltningen för huvudled och hänvisa till högerregeln?? :va

Hur som helst. Finns ingen skylt eller trafikregel i världen som försvarar mc-förarens vårdslöshet.

EOD?

Edit: Går man efter bilens regplåt är händelsen från Tyskland.

Last edited:
kicka backspegel!

Han kicka ju ingen backspegel, han stanna ju och kolla ränderna i kallingarna och smet in på en små väg med svansen mellan bena.

Visst han körde x2 eller x3, men en varning om utfart (inte bara kurvig väg) eller klippt gräs i kanten hade underlättat för honom.

/J

Bilisten startar ju sin utfart på vägen medan hojen fortfarande är skymd bakom krönet.
Inget konstigt med det. Ett brev till lämplig instans som föreslår en varningsskylt för utfart?

skylt.png

http://imageshack.us/photo/my-images/862/skylt.png/

Det är Tyskland. Till er som undrade

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5208059&postcount=30

Sen har tyskar en tendens att förpesta fler än sitt eget land med sin närvaro så att bilen är tyskreggad måste ju inte innebära att händelsen är från tyskland...

Sen så i videon ser du att varnings skyltarna ÄR vita i botten inte som i swe gula :) men saksamma

Men den som körde hojen hadde tur denna gång :rolleyes:

-----------------------------------------------------------------------------

Sen va det nogon som skrev om Högeregeln Glöm inte utfartsregeln :rolleyes: sen i irl ASG

PS högerregeln gäller inte vid utfart från parkering

//Robin

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!