Kia Cee´d -vad tycker ni?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Funderar på en andrabil och har kikat lite på Kia nya Cee´d. Om jag undertrycker mina fördomar mot varumärket så måste jag säga att det verkar vara en jävligt trevlig o vettig bil för en rimlig summa pengar. Inte minst 5 års garanti + 2 år exra på motor och drivlina är ett starkt argument, i synnerhet om man byter bil säg var tredje år.

Så, vad tror ni? Håller grejorna eller är man jättetorsk när den en dag ska säljas? Kommer ihåg att folk dissade Hyundai när de lanserades och Skoda har väl en och annan rynkat på näsan åt. Nu är de etablerade märken. Kan Kia ha samma framgång eller går de samma väg som Daihatsu, Isuzu eller (snart) SsangYong?

Det börjar ju bra med en banbrytande garantiomfattning, bara det är värt en applåd då det kommer smitta av sig på flera i branschen.
Jag var tveksam i en tidigare tråd men efter mycket om och men så kan man bara konstatera att det är en bra affär.
Även om skiten pajjar så har du garanti och då förmodligen lånebil/hyrbil som hos alla andra.
Och andrahandsvärdet är ju bra ända tills de är ca 5 år gamla men sälj innan det :D
Jag säger: KÖP! Jag ska själv åka och provköra och klämma lite på dem då jag ser framför mig att det kommer köpas in x antal sådana till företaget jag jobbar åt.
Senaste nytillskottet var Skoda Roomster men den är bara att glömma! Den har gått 100mil PRICK och har varit in för att motorlampan lyser två gånger. Nu är det knacksensorn som har gett upp och den ska in på verkstad nästa fredag. Men de tyckte att jag kunde fortsätta köra ändå... Så aldrig mer Skoda!

Det börjar ju bra med en banbrytande garantiomfattning, bara det är värt en applåd då det kommer smitta av sig på flera i branschen.
Jag var tveksam i en tidigare tråd men efter mycket om och men så kan man bara konstatera att det är en bra affär.
Även om skiten pajjar så har du garanti och då förmodligen lånebil/hyrbil som hos alla andra.
Och andrahandsvärdet är ju bra ända tills de är ca 5 år gamla men sälj innan det :D
Jag säger: KÖP! Jag ska själv åka och provköra och klämma lite på dem då jag ser framför mig att det kommer köpas in x antal sådana till företaget jag jobbar åt.
Senaste nytillskottet var Skoda Roomster men den är bara att glömma! Den har gått 100mil PRICK och har varit in för att motorlampan lyser två gånger. Nu är det knacksensorn som har gett upp och den ska in på verkstad nästa fredag. Men de tyckte att jag kunde fortsätta köra ändå... Så aldrig mer Skoda!

:) fan mannen, är det inte TV du tycker till om så är det bilar...

Någonting säger mig att Kia är här för att stanna. Håller bilen inte måttet lär alla garantiärenden tära på trovärdigheten.

Trist med Skodan. Kompisen har kört sin Octavia RS 16000 mil och det har inte varit ett fe. Grannens Fabia funkar också klockrent (vi kollar på en sån också) så ni verkar ha fått en måndagsex.

:) fan mannen, är det inte TV du tycker till om så är det bilar...

Någonting säger mig att Kia är här för att stanna. Håller bilen inte måttet lär alla garantiärenden tära på trovärdigheten.

Trist med Skodan. Kompisen har kört sin Octavia RS 16000 mil och det har inte varit ett fe. Grannens Fabia funkar också klockrent (vi kollar på en sån också) så ni verkar ha fått en måndagsex.

Det gäller att vara mångsidig :rolleyes:

Jo, jag tror med att Kia är här för att stanna. De hade ökat sin försäljning duktigt de 3 senaste åren och nu lär det sticka iväg ordentligt.
När det gäller Skoda så är det mycket småfel överlag på bilarna, men oftast inget allvarligt. Huvudsaken är att man har garanti och säljer skiten vartannat år. Och givetvis är det ett måndagsex när man får detta fel men det ska inte ske helt enkelt. Denna bil får rulla sina 2 år och sedan säljs den och ersätts av nåt annat skit. I dessa fall så får man vad man betalar för.

äger en hyundai o tycker alla dessa koreaner o chineser o allt vad de kommer ifrån verka funka bra,, dock har dom ett andrahandsvärde som en skadeskjuten kossa :näsblod

Jag hävdar att det är ett bra köp.
Då har jag ändå räknat med koreanernas vanliga störtdykning i andrahandsvärde, men gett tillbaka lite för att den har den 7 åriga garntin.
Den kostar ju för tusan inte mer än handpenningen på en statusbil i inköp, någonting får man ju igen på en bil som har två års garanti kvar, dessutom blir ju driftskostnaderna små.

Bara en sån sak som att den har USB laddare och ingång för MP3 spelaren till orginalstereon gör ju att det känns som om dom har tänkt till lite extra.

Den kommer snart med dieselmotor också, då ska jag provköra den med, jag har redan testat bensinarna.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg