Kevlarjeans!!

Vill inte leka moraltant.. allt e ditt beslut. Den dagen du klotar kommer du att ångra dig. Hade inte jag haft skinnställ när jag klotade min hoj hade jag inte haft så mycket hud vid det här laget. En sån situation som denna vill man inte "lära sig av sina misstag", för att ofta i situationer som man kan lära sig av misstagen kan man göra saken bättre nästa gång. I detta fall kanske du inte har möjlighet till det nästa tillfälle.

Zubkov skrev:
ok ok...slutsatsen är alltså att de inte skyddar?

De skyddar säkert bättre än inget. Jag har klotat (lowside på grusad asfalt) med vanliga jeans i c:a 80 km/h och det som hände var att jag slog upp jeansen på knät som sas sticker ut och fick sy fyra stygn. Annars bara några blåmärken, jeansen höll förvånasvärt bra. De där kevlarjeansen hade säkert skyddat knät bättre men som t-rex också sagt tidigare i tråden så är de verkligen brutalfula. Du vill inte visa dig på stan med dem, honest.

84superbee skrev:
Hallå!

Står i valet o kvalet om jag ska köpa goretex ställ (ce godkända skydd) eller skinnställ, hur pass mycket sämre är goretex ställ egentligen?

Hört att man kommer 9-10 gånger så långt på skin, om man gämför med
Gore-Tex. Kan vara bra o ha i tanke när man brummar över 100km/h.
Bara en tanke. Och så sitter ju skinställ så mycket skönare. Gore-Tex som
fladdrar o drar när man åker lite fortare än 90-100. Körde själv med Gore-Tex
dem första tre åren, sedan när jag köpte skin så har jag inte använt gamla
stället på länge.

http://www.handelsboden.com/produkt...a=falt=3&varde=30&sok=&mall=byxor.html&sida=1

http://www.dragginjeans.com.au/

"How do we know how tough our jeans really are?

We conducted our own drag tests at Calder Park Raceway in Melbourne. The concept was simple; attach a victim to a modified drag car ... and maybe a Harley Davidson or two and drag him on his arse up the drag strip!

Well ... 140 kph and 300 metres later the jeans basically spoke for themselves. Not only did our victim survive but he wanted to do it again! Not a scratch on him and the jeans were still in good enough shape for another run."

Avelin skrev:
stället på länge.
som jag fattat det så glider man längre på goretex vid vurpa, och på skinnställ så kan man få den oönskade effekten att man studsar/hoppar på asfalten istället för att glida

DwD skrev:
som jag fattat det så glider man längre på goretex vid vurpa, och på skinnställ så kan man få den oönskade effekten att man studsar/hoppar på asfalten istället för att glida

Mm. Fast tvärtom. Eller?

t-rex skrev:
Mm. Fast tvärtom. Eller?
nej jag är faktiskt ganska säker på att det var så,
goretex glider lättare på asfalt än vad skinn gör, tänk själv, prova dra skinn efter alsfalt vs att dra goretex tyg efter asfalt,

men skinn skulle vara lite bättre skydd än goretex,inte mycket men det är ju tjockare "tyg"

t-rex skrev:
Mm. Fast tvärtom. Eller?

det är så, du glider längre med goretex.
men skinn kan du glida längre på innan det är genomslitet å du börjar glida på skinnet. Goretex smälter när du gliderpå det å när det är genomslitet så bränner plasten fast i dig... skönt, rekomenderar upplevelsen.. :rolleyes:

summering: Goretex håller inte att glida lika långt som skinn, samt att du glider lättare med goretex.

nackdel med skinn är att du kan om du har otur "bärja snurra" istället för att glida, det e inte så bra...

En nackdel med goretexkläder är att de ofta sitter lösare runt kroppen än skinn, vilket KAN leda till att goretexkläderna rullar runt och att skydden därför inte ligger kvar under armbågar eller liknande.

Skinnställen sitter "på sin plats" bättre.. Och vad gäller studs o liknande så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara någon skillnad.. Var skulle komprimeringen ske?

Skinnställ för seriös åkning och goretex om det aldrig går över 100 Km/t är MIN filosofi. En högst personlig sådan.. Jag har inget eget bevis för att skinn är bättre än goretex.. Men de man känner som vurpat med goretex har gått över till skinn. Allihopa.. så det säger väll något.

Jag har ett par snygga kevlarjeans. Köpte dem där ute i Kungens Kurva på lilla butiken som mest säljer franskläder. Minns inte namnet, typ läderboden eller nåt sånt va?

http://www.mocyclejeans.com/

Ligger på Bergsundsgatan här på Södermalm. Blev rätt spak när jag såg hur nära det var, hade ställt in mig på Segeltorp eller något annat obskyrt. Och så ligger det två byggnader bort. :hihi

det är så, du glider längre med goretex.
men skinn kan du glida längre på innan det är genomslitet å du börjar glida på skinnet. Goretex smälter när du gliderpå det å när det är genomslitet så bränner plasten fast i dig... skönt, rekomenderar upplevelsen.. :rolleyes:

summering: Goretex håller inte att glida lika långt som skinn, samt att du glider lättare med goretex.

nackdel med skinn är att du kan om du har otur "bärja snurra" istället för att glida, det e inte så bra...

Så om jag har ett textilställ med GoreTex i så glider jag längre än om jag har ett likadant textilställ utan GoreTex.

GoreTex är bara membranet som gör stället vattentätt. Det har inget alls med slitskyddet att göra. Det som avgör det är vad det är för material i ytterskiktet som är slitskiktet.
För övrigt är det en myt att textilställ smälter. Det blir inte tillräckligt varmt för det. Fibrerna i tyget trasas sönder men ligger fortfarande kvar som skydd ganska lång sträcka.

Det varierar ganska mycket mellan olika textilställ hur mycket dom tål. Dom tunnare/lättare varianterna, exempelvis dom som mer är inriktade på crossåkning håller för en ganska kort sträcka på asfalten. Där är det korrekt att skinn håller bättre.
Dom dyrare ställen som också är tyngre (Exempelvis gjorda i Cordura av tjockare kvalitet) klarar faktiskt längre sträcka på asfalten än ett skinnställ gör. I en del fall dubbelt så långt. Men det är faktiskt mest av akademisk betydelse. För du har stannat eller hittat en sten eller stolpe att tvärstanna mot långt innan du nött hål på vare sig ett skinnställ eller ett skapligt textilställ.

stället på länge.

Det faktum att du pratar om GoreTex avslöjar att du faktiskt inte riktigt har koll.
GoreTex är bara membranet som gör kläderna vattentäta. Det är teflonbaserat och väldigt tunt. Huruvida det är där eller inte gör absolut ingen skillnad på slitstyrkan i kläderna. Det påverkar bara hur blöt du blir när det regnar.

Siffran 9-10 gånger så långt får du gärna visa källa på för den är tagen ur luften.
Dom billigaste textilställen som huvudsakligen är avsedda för cross och inte för åkning på landsväg går i och för sig sönder efter en kortare sträcka än ett skinnställ. Dom sämre grejar bara ca 1/4. Däremot dom bättre sorterna grejar upp till dubbelt så lång sträcka på asfalten som ett skinnställ enligt tester som jag läst i MC tidningar. Kommer inte ihåg om det var Bike eller vilken tidning det var. Jag har dessutom sett provbitar live på mässor där dom kört tester med både tyg och textil och det fanns textillappar som fortfarande såg helt OK ut samtidigt som skinnbitarna var totalt söndernötta.

Skillnaden i slitstyrka dessutom mest av akademisk betydelse. Vid en omkullkörning på landsväg med ett OK ställ så är det smällen när du träffar något som står still som kommer att ta kål på dig. Inte glidandet på asfalten. Dom flesta ställ som säljs, även dom billigaste, är tillräckligt bra för att inte det ska orsaka några livshotande skador. Dock är det ju så att har man det billigaste på sig får man räkna med en hel del skrubbsår då det kanske inte håller tillräckligt långt.

Vill inte leka moraltant.. allt e ditt beslut. Den dagen du klotar kommer du att ångra dig. Hade inte jag haft skinnställ när jag klotade min hoj hade jag inte haft så mycket hud vid det här laget. En sån situation som denna vill man inte "lära sig av sina misstag", för att ofta i situationer som man kan lära sig av misstagen kan man göra saken bättre nästa gång. I detta fall kanske du inte har möjlighet till det nästa tillfälle.

Du menar att om du hade haft ett av dom bättre textilställen som håller dubbelt så bra som flertalet av skinnställen så hade du haft mindre hud kvar. Hurdå tänkte du?
Eller, vad baserar du det på?

Ska du inte ha skinnställ så låt bli å köra!!!!

Du menar att om man har ett textilställ så får man inte köra hoj???
Snacka om insnöad faktiskt.
Dom billigaste textilställen håller förvisso sämre än ett bra skinnställ men det är för att dom är huvudsakligen avsedda för offroad där det inte är så höga farter och ingen asfalt.
Dom bästa textilställen håller faktiskt för en dubbelt så lång resa på asfalten som flertalet av skinnställen på marknaden.
Och enligt tester som gjorts så håller dom kevlarförstärkta jeansen för en lika lång åktur på asfalten som valfritt skinnställ. Lindstrands exempelvis hävdar att deras jeans med lätthet grejar 10 sekunder glidande på asfalten och det är ganska många skinnställ som faktiskt inte gör det.

Innan du uttalar dig så ta reda på fakta.

Som du är nu så är du mest lik vägverket som hela tiden mässat att det är farten som dödar och till slut så tror alla politiker att lösningen på alla problem är att sänka hastighetsgränserna och utöka trafikövervakningen samtidigt som det är mycket fler olyckor som orsakas av alkohol.

Faktiskt skulle jag ju kunna hävda till dig då att om du inte ska ha det bästa textilstället så ska du inte köra för skinnställen är ju inte lika bra.
Men jag tycker faktiskt att du själv kan få ta ansvar för vilka risker du vill utsätta dig för och jag utgår ifrån att om du mot förmodan kör någon gång utan full utrustning så anpassar du körningen lite efter det mindre skydd du har.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...