Kevlarjeans!!

Dom håller enligt tillverkarna riktigt bra. Enligt dom testresultat som jag sett så ska dom hålla ungefär lika bra som många skinnställ.
Dock känns det lite mer osäkert. Men det är troligen inbillning.

Vilka som säljer i dina trakter har jag inte koll på men Lindstrands gör ju ganska skapliga. Visserligen får man kvinnohöfter när man stoppat i alla skydden men det kan i alla fall jag leva med. Dom lär väl finnas i dom flesta MC-butiker i Sverige misstänker jag. Sen gör väl handelsboden också någon variant som ska vara ungefär likvärdig. Sen finns väl också Draggin Jeans. Jag har för mig att det var dom som hade en representant som inför åskådare lät sig släpas bakom en motorcykel en ganska skaplig bit. Filmen finns på Youtube.
[YOUTUBE-ID]t_8A8ZaH9sY[/YOUTUBE-ID]

Finns dom inte i någon butik i närheten så borde någon kunna ta hem. Det svåra är väl då storlekarna men det borde dom kunna hjälpa dig med.

Saxat från nätet:

MC jeans Johan Blue
Reinforced motorcycle jeans for motorcycle riding. The motorcycle jeans are reinforced with Kevlar and have CE approved hip and knee protectors from Knox. Tests has been made on the Kevlar by S.A.T.R.A and the material resists 14,4 seconds of abrasion (compare with leather that can resist 6-12 seconds with the same test method). The MC jeans are approved by insurance companies as protective motorcycle gear.

http://shop.mocyclejeans.com/viewProductList.asp?GroupID=9&ModelID=10&ProductID=30

nästan så att man genast måste köpa sig ett par. nån som köpt över nätet? är storlekarna som vanliga brallor?

nästan så att man genast måste köpa sig ett par. nån som köpt över nätet? är storlekarna som vanliga brallor?

Det jag upptäckt är att man ska mäta sin midja i tum för att få rätt storlek. Jag har 36 i jeans men min midja är 40-42 tum i verkligheten (go figure). Kevlarjeans görs inte i mina mått (204cm lång) så jag köpte kevlar, tog ett par jeans som passar och förstärkte dom med kevlar på insidan. Blev ganska billigt och är garanterat bättre än vanliga jeans. Provade att köra en blåslampa över kevlaren och inte nog med att den tål eld, den blev inte varm i heller.

Står i valet o kvalet om jag ska köpa goretex ställ (ce godkända skydd) eller skinnställ, hur pass mycket sämre är goretex ställ egentligen?

Bra textilställ är bättre än medelmåttiga skinnställ, men ett bra skinnställ är bättre än textil. Det är i alla fall vad jag uttolkat ur testerna.

Det jag upptäckt är att man ska mäta sin midja i tum för att få rätt storlek. Jag har 36 i jeans men min midja är 40-42 tum i verkligheten (go figure). Kevlarjeans görs inte i mina mått (204cm lång) så jag köpte kevlar, tog ett par jeans som passar och förstärkte dom med kevlar på insidan. Blev ganska billigt och är garanterat bättre än vanliga jeans. Provade att köra en blåslampa över kevlaren och inte nog med att den tål eld, den blev inte varm i heller.

Räkna med att goretexen går sönder vid marksyning. Du får heller inte ha det på bandagar.

Räkna med att goretexen går sönder vid marksyning. Du får heller inte ha det på bandagar.

Vet du vad, det gör hjälmar och skinnställ också...

Seen finns det en kategori åkare som skiter i vad man får ha på bandagar, för mig är det viktigare att kläderna håller mig torr om jag skulle köra in i en regnskur än att man får leka Rossi i dom...

Hade inte BMW något liknande för något år sedan??

(Deras originaltillbehörsklädesavdelning)

Jag har ett par såna. De finns (fanns?) i både blått och en mörkgrå färg. De gråa ser helt ok ut och jag använder mina ofta.

HIttade bara bild på de blåa:

293_A0118900_medium.jpg

Last edited:
Vet du vad, det gör hjälmar och skinnställ också...

Seen finns det en kategori åkare som skiter i vad man får ha på bandagar, för mig är det viktigare att kläderna håller mig torr om jag skulle köra in i en regnskur än att man får leka Rossi i dom...

Skinnet tål mer än goretex gör. Även om skinnet slits och ser fult ut så kommer goretex att tappa sin funktion. Varför är det fel att påtala att det går sönder tycker du? Skinnet är överlägset allt slitage, det enda goretex är bättre på är väta.

För mej får folk köra nakna om de så behagar men lycka till att hitta ett par kevlarjeans som håller dej torr

Skall ha ett par och har provat runt lite grann. Tycker det var stor skillnad på passform och kvalitetskänsla. På en del blir det otroligt trångt vid knäna när man böjer så mycket som krävs. Värst tyckte jag ändå det var med kardborrband över knäskålen som både tryckte och rev och skydd som kasar omkring. Det finns ju bättre sätt att få i skydden än att kasta ner dem i en nätkasse med bristfällig förslutning.

För min del verkar Lindstrands Wrap bäst so far. Tycker de verkar ordentligt gjorda och jag såg minst "byggarebobaktig" ut i dem. Fanns i en rätt slätstruken blå färg samt en gråsvart, som jag gillar. Byxor är oftast metervara för mig men dessa fanns i en kortare variant så då hamnade skydden dessutom på rätt ställe.

Med skydden hamnar det på strax under 2 papp utan några rabatter eller jagande efter lägsta pris. Värt det när de känns och ser så ok ut. De vattentåligare varianterna och benficksmodellerna tilltalade inte mig, men allt beror ju på hur och i vilken utsträckning man tänkt använda dem.

Skinnet tål mer än goretex gör. Även om skinnet slits och ser fult ut så kommer goretex att tappa sin funktion. Varför är det fel att påtala att det går sönder tycker du? Skinnet är överlägset allt slitage, det enda goretex är bättre på är väta.

För mej får folk köra nakna om de så behagar men lycka till att hitta ett par kevlarjeans som håller dej torr

Så du kör vidare i ett vurpat skinnställ som ser fult ut då?

Ett gortexställ klarar en vurpa, sen byts det ut, det är möjligt att ett skinnställ tål tre vurpor, men det är ganska ointressant för det byts också ut efter en.

Om jag ska åka omkring i mina MC kläder i fem år, så är det inte säkert att jag kommer att vurpa under den tiden, men det är riktigt säkert att jag kommer att köra flera hundra mil i regn.

Hjälmen tål en vurpa den med, du dömer inte ut hjälmen för det?

Införskaffade mig ett par kevlar jeans med knäskydd och röv/höftskydd. Ångrar mig inte! Vilken grej, ser exakt ut som vanliga och bra passform.

Roadmaster var märket och prislappen blev 680 kr ink frakt från tyskland. Ebay.se

Jag har ett par såna. De finns (fanns?) i både blått och en mörkgrå färg. De gråa ser helt ok ut och jag använder mina ofta.

HIttade bara bild på de blåa:

293_A0118900_medium.jpg

dom där såg ju inte rysligt fula ut men fortfarande inget jag någonsin skulle ha på mig,

Känns som att passa i ett par såna jeans kan man inte va en spinkig liten kille utan får va lite robust

Var köper man kevlarväv??

Så du kör vidare i ett vurpat skinnställ som ser fult ut då?

Ett gortexställ klarar en vurpa, sen byts det ut, det är möjligt att ett skinnställ tål tre vurpor, men det är ganska ointressant för det byts också ut efter en.

Om jag ska åka omkring i mina MC kläder i fem år, så är det inte säkert att jag kommer att vurpa under den tiden, men det är riktigt säkert att jag kommer att köra flera hundra mil i regn.

Hjälmen tål en vurpa den med, du dömer inte ut hjälmen för det?

Jag är omkull titt som tätt eftersom jag kör bana av och till så nej, jag byter inte ut skinnstället oavsett om det är repat. Går det hål så byter jag.

Dessutom sitter skydden garanterat på plats i skinnstället. En hjälm byts ut om jag klotar så hårt att jag får användning av den. Dvs går den i asfalten så byter jag ut den.

Som sagt. Textilställen är bra på väder och vind. Inte bättre än skinnställ på något annat.

Jag är omkull titt som tätt eftersom jag kör bana av och till så nej, jag byter inte ut skinnstället oavsett om det är repat. Går det hål så byter jag.

Dessutom sitter skydden garanterat på plats i skinnstället. En hjälm byts ut om jag klotar så hårt att jag får användning av den. Dvs går den i asfalten så byter jag ut den.

Som sagt. Textilställen är bra på väder och vind. Inte bättre än skinnställ på något annat.

Ett blött skinnställ håller väl iofs betydligt sämre än ett blött textilställ om man kör omkull? Inget jag har testat själv, men har för mig jag läst nåt test om det.

Verkar finnas i många segelbutiker.

Ok, bra att veta. Frågan är om man kan sy kevlarväv på en vanlig symaskin.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...