Kevlarjeans

BigB

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia, Yamaha
Tjena bara undrar ifall någon använder Superiorlayers kevlar jeans.vill bara ha lite info Då det inte står så värst mycket på deras hemsida. Är dom tex CE godkända? dom är ju rätt billiga annars :banana
 

Smauland

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Sökte lite snabbt:
http://superiorlayer.com/terms/

Superior Layer mc-jeans är förstärkta med kevlar och fodrade på insidan för absolut bästa säkerhet. Superior layer CE-godkända höftskydd och knäskydd ingår i varje par Kevlar jeans.
Superior Layer Kevlar jeans står emot skrapskador bättre än skinn och kan rädda dig från allvarliga skador. Superior Layer Kevlar mc-jeans är tillverkade med fokus på att skydda dig när olyckan är framme, samtidigt som du skall känna dig ledigt klädd och se snygg ut.
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Sökte lite snabbt:
http://superiorlayer.com/terms/

Superior Layer mc-jeans är förstärkta med kevlar och fodrade på insidan för absolut bästa säkerhet. Superior layer CE-godkända höftskydd och knäskydd ingår i varje par Kevlar jeans.
Superior Layer Kevlar jeans står emot skrapskador bättre än skinn och kan rädda dig från allvarliga skador. Superior Layer Kevlar mc-jeans är tillverkade med fokus på att skydda dig när olyckan är framme, samtidigt som du skall känna dig ledigt klädd och se snygg ut.

Det är säkert inget fel på dem, men bättre än skinn mot nötning!? Där blev jag lite tveksam i alla fall. :va
 
Last edited:

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Skulle gärna se riktiga tester men jag litar på kevlar , känns bättre än att åka i allväders som jag gör annars :)
https://www.youtube.com/watch?v=6u_1yPMwQL8

Kör med kevlar, har aldrig vurpan med dom iofs men dom är jävligt sköna och svala jämfört med skinn.

Tycker dock testet du länkade till är lite missvisande då han håller maskinen på samma ställe och pressar ner den så pass så att en bit av slippappret går av. När han kör på sig själv så kör han den fram och tillbaka utan att trycka lika hårt tycker jag det ser ut som.

Sen kan jag tänka mig att kevlarjeans håller bättre då du först ska nöta dig genom jeansen och sen ska du nöta hål på kevlaren innan du når huden.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Få se nu... youtubeklipp kontra vetenskap och beprövad erfarenhet: youtubeklippet vinner?
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Klart att skinn håller bättre än fiber/kevlar, annars hade det aldrig varit läderkrav på tävling.

Men tyg/kevlar är bekvämt, så man får väga säkerhet mot skaderisk.
Jag kör överdrags textil från Lindstrands Lizard ovanpå vanliga jeans när det är till och från jobbet, men "riktiga" MC byxor när det skall åkas inspirerat. Har även one piece läderställ för de fåtal gångerna man vill köra bana.
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Även om jag själv slarvar och många gånger åker i jeans så tror jag ändock att racinggubbarna vet vad som är bäst att köra med i höga farter. Skulle kevlar va säkrare än läder skulle de antagligen rejsa runt i det kan jag tänka mig.

Själv letar jag efter smala kevlarjeans, alltså inte med utsvängda ben. Men tyvärr ser en stor del av kevlarjeansen ut att komma direkt från Dressmans lager.

Inte heller sett några vidare snygga kevlar-jeans i butiker.

Tittade dock lite på ebay och där finns en hel del som inte ser allt för tokigt ut.
Mycket billigare också, ungefär som vanliga jeans, men undrar hur kvaliteten är?

Tror inte det är något för mig. Kör alltid full mundering.

http://www.ebay.co.uk/itm/Mens-Bike...enim-Fully-Lined-Safety-Jeans-Trousers-Pants-
(saknar dock skydd)
Eagle Gear introduces a FULLY LINED safety jeans, which look, feel and wear like a pair of luxury jeans and at the same time are Dupont™ Kevlar® enforced. Dupont™ Kevlar® are trademarks or registered trademarks of E.I du Pont de Nemours and Company or its affiliates. These jeans are enforced with 100% Kevlar®.

http://www.ebay.co.uk/itm/Rebelle-M...kers-Jeans-Denim-Trousers-Protective-Lining-/ (aramid är kevlar som inte kommer från DuPont)
These Jeans come with added safety of protective aramid lining in high impact areas for protection. Protective aramid material used on hip, thigh and knee areas and is double stitched with cotton lining on inside of jeans and secured to avoid any slipping from its position.
CE knee and hip removable armour CE EN 1621-1 approved
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Själv letar jag efter smala kevlarjeans, alltså inte med utsvängda ben. Men tyvärr ser en stor del av kevlarjeansen ut att komma direkt från Dressmans lager.

Du kan ju köpa ett par vanliga jeans som uppfyller dina estetiska krav och sen skicka in dem till www.rusteprotection.com så får de sy in kevlar och höft-/benskyddsfickor i dem.

Och nej, jag är inte anlitad av dem för att härja i varenda kevlarjeanstråd här på sporthoj. Men jag är nöjd med mina och det känns dumt att inte tipsa om dem då det verkar vara precis det som efterfrågas. :7peta
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nöjd, det kan man väl bara vara om man verkligen åkt av och rutschat ett hundratal meter på halvsträv asfalt och klarat sig utan men?

Jag är också nöjd med mina Speedos badbrallor till hojåkningen, än så länge har det ju gått alldeles utmärkt... :näsblod
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Jo, jag kunde ha formulerat mig bättre. Jag är nöjd med kundservicen, utseendet, passformen och den teoretiska säkerhetsnivån baserat på hur mycket kevlar det är i byxorna jämfört med många billigare fabrikat som bara har ett par remsor här och där. Men jag har ju sluppit vurpor än så länge, och tänkte väl hålla det så, så jag kan ju inte svara på hur de håller i praktiken.

Men om det är säkerhet som är i fokus så är det ju som sagt skinnkondom som gäller.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kör med kevlar, har aldrig vurpan med dom iofs men dom är jävligt sköna och svala jämfört med skinn.

Tycker dock testet du länkade till är lite missvisande då han håller maskinen på samma ställe och pressar ner den så pass så att en bit av slippappret går av. När han kör på sig själv så kör han den fram och tillbaka utan att trycka lika hårt tycker jag det ser ut som.

Sen kan jag tänka mig att kevlarjeans håller bättre då du först ska nöta dig genom jeansen och sen ska du nöta hål på kevlaren innan du når huden.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Jeans håller inte en halv sekund om du kraschar i 100km/h. Dessutom bränner/smälter det fast i huden.. Tur att det sitter Kevlar på insidan!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kevlar är ju bra på många sätt. Det jag reagerar lite över är att man tenderar att blanda ihop "reklam" med "fakta" och blandar och ger hej vilt.

Man skall ha fullständigt klart för sig att reklam inte behöver innehålla en enda molekyl fakta, ännu mindre innehåller youtubefilmer som har som enda syfte att framställa en produkt i så god dager som möjligt för att sälja den.

Det är en bra regel att en produkt som säljer sig själv utan reklam förmodligen är ganska bra. Det finns också oftast ett samband mellan pris och kvalitet.

Vill man ha bra skyddskläder i casual jeansdesign så finns det absolut, men man får tyvärr betala ungefär lika mycket som andra kvalitetskläder... och det finns en anledning till det. Det var nåt med gratis och luncher vill jag minnas...
 

RetroHOLIC

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Flera
Hej alla,

Jag äger Superior Layer.
Produkterna håller hög kvalitet. Samtliga plagg, handskar, kallingar, tröjor och jeans designas i Göteborg. Jag tar till önskemål från alla bikers som skriver till mig, som jag träffar på vägarna och det som är möjligt att implementera i designen görs.

Min vision är att man skall se så ledigt klädd ut som det går utan att tumma på säkerheten.
Det kommer upp en video under sommaren där jag personligen glidit bakom en hoj i Superior layer kläder.

Har ni andra önskemål om färg eller design så är ni väldigt välkomna att höra av er till Sampo@superiorlayer.com

Till er som funderar att beställa kan mejla också och fråga om en rabattkod.

Kör vackert!!:yoparty
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Du kan ju köpa ett par vanliga jeans som uppfyller dina estetiska krav och sen skicka in dem till www.rusteprotection.com så får de sy in kevlar och höft-/benskyddsfickor i dem.

Och nej, jag är inte anlitad av dem för att härja i varenda kevlarjeanstråd här på sporthoj. Men jag är nöjd med mina och det känns dumt att inte tipsa om dem då det verkar vara precis det som efterfrågas. :7peta

Jag måste hålla med. Ruggigt nöjd och skydden sitter perfekt i dem!
 

RetroHOLIC

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Flera
Hej,

Första siffran är midjan och andra längden.
Just nu finns dessa i de storlekarna som ligger uppe på sidan. Min förhoppning är att SL växer och att jag kan erbjuda fler storlekar.

Förebild finns inte utan vi måttar allt själv.

Skall du ha tighta jeans ned till så är det Rider Indigo du skall gå på.
Dessa kommer även i svart under sen sommar/höst

Tack för de fina orden!
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag måste hålla med. Ruggigt nöjd och skydden sitter perfekt i dem!

MEN...skydden sitter perfekt kanske men de flesta konstmaterielskläder är ju slöst sittande så skyden flyttar på sig vid vurpa = farligt.
Är således inte bara nötning att ta hänsyn till, även passform!
Ett tight ställ skyddar bättre o inget anpassar sig till DIN kropp som skinnställ.
Sedan har de bra skinnställen överlägsna skydd över konstmaterialens kläder.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top