Kevlarjeans

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
http://nilssonsmc.se/product.php?ID=4454

kan det verkligen stämma att dom håller längre än vanligt nötställ vid omkulläggning?

nån som testa och utvärderat?
hur sitter dom? är dom små/stora i storlekarna?
finns liknande på andra sidor som har lite mer variationer på utseende?

Dom ska sitta JÄVLIGT tight (=knappast snyggt) om skydden i höft och knä ska sitta rätt.

Tänk på att det inte bara är nötning som plaggen ska klara. I en tråd igår eller så så hänvisade någon till ett test där dom samtliga testade kevlarjeans fick ganska dåliga värden, ett av paren var tom sämre än "vanliga" levis jeans på något testområde. Vet dock inte om just denna modellen testades men jag skulle hålla mig något skeptisk om jag inte hade möjlighet att lusläsa det testet dom hänvisar till.

Men för att köra i stan på en glidare i 50 kanske dom duger...

Last edited:
mjo helt klart.
lät nästan för bra för att vara sant. Då fungerar separata skydd och vanliga jeans bättre med andra ord?

Dom ska sitta JÄVLIGT tight (=knappast snyggt) om skydden i höft och knä ska sitta rätt.

Tänk på att det inte bara är nötning som plaggen ska klara. I en tråd igår eller så så hänvisade någon till ett test där dom samtliga testade kevlarjeans fick ganska dåliga värden, ett av paren var tom sämre än "vanliga" levis jeans på något testområde. Vet dock inte om just denna modellen testades men jag skulle hålla mig något skeptisk om jag inte hade möjlighet att lusläsa det testet dom hänvisar till.

Men för att köra i stan på en glidare i 50 kanske dom duger...

Försäljaren på handelsboden som fick bli släpad efter en mc föredrog då kevlarförstärkta jeens framför gortexställ.

De nyare kevlarjeansen har "helfoder" av kevlar istället för som de tidigare då de endast har kevlar på utsatta ställen.
Skulle verkligen inte tro på ett test som säger att levisjeans klarar sig bättre än ett par kevlardito.

De nyare kevlarjeansen har "helfoder" av kevlar istället för som de tidigare då de endast har kevlar på utsatta ställen.
Skulle verkligen inte tro på ett test som säger att levisjeans klarar sig bättre än ett par kevlardito.

Var hittar man såna?

Kevlar är starkt, det har framgått av ett flertal tester. Däremot stod det "Förstärkningar i Kevlar är gjorda på insidan för optimalt skydd." i länken du visade.

Av den aledningen bör du inte jämföra detta med ett skinnställ, utan snarare med ett par jeans som har skinnförstärkningar på utvalda delar. Hittar ni "kompletta kevlarställ" så får ni gärna länka dessa.

Det var för övrigt inte en försäljare på Handelsboden som vart släpad på asfalt iförd i kevlarförstärkta jeans, utan en representant för Australiensiska "Draggin' jeans", vars produkter kan hittas hos Handelsboden.

En utav videoklippen (dom har gjort detta flera gånger) för er nyfikna.
http://www.youtube.com/watch?v=oUKzAORD35I

Slutsats: Om vi alla landade på röven efter en olycka vore dessa jeans utmärkta. :D

Jag kör med skinnbrallor under Jeansen med separata knäskydd.

Funkar kanoners!

Kevlar är starkt, det har framgått av ett flertal tester. Däremot stod det "Förstärkningar i Kevlar är gjorda på insidan för optimalt skydd." i länken du visade.

Av den aledningen bör du inte jämföra detta med ett skinnställ, utan snarare med ett par jeans som har skinnförstärkningar på utvalda delar. Hittar ni "kompletta kevlarställ" så får ni gärna länka dessa.

Det var för övrigt inte en försäljare på Handelsboden som vart släpad på asfalt iförd i kevlarförstärkta jeans, utan en representant för Australiensiska "Draggin' jeans", vars produkter kan hittas hos Handelsboden.

En utav videoklippen (dom har gjort detta flera gånger) för er nyfikna.
http://www.youtube.com/watch?v=oUKzAORD35I

Slutsats: Om vi alla landade på röven efter en olycka vore dessa jeans utmärkta. :D

:näsblod han gör testen i öppen hjälm.... vet inte om jag kan kalla det vågat utan snarare rätt blåst... aja.. Det är väl insidan som räknas eller vadå? :hihi

har själv ett par kevlarjeans, aldrig stress-testat dessa, har mer använt dem för att döva samvetet något. Tror som någon nämnde härovan att de bör sitta förbannat tight för att inte kavlas upp o vara helt värdelösa. Måste ändå erkänna att det blir vanliga jeans oftare än kevlaren.... Nu är det dock inte så ofta jag skippar skinnstället så....

Last edited:
Har inte detta varit uppe 100ggr redan....

Kevlarjeans är måttligt bättre än vanliga jeans men fortfarande ingen ersättning för korrekt skyddsutrustning....

I slutet av 80-talet ansågs kevlarställ vara det som skulle göra skinställen omoderna. Hände det?

Har inte detta varit uppe 100ggr redan....

Kevlarjeans är måttligt bättre än vanliga jeans men fortfarande ingen ersättning för korrekt skyddsutrustning....

I slutet av 80-talet ansågs kevlarställ vara det som skulle göra skinställen omoderna. Hände det?

Jag har för mig att de försök med kevlar som gjordes för 20-30 år sedan hade problemet med att kevlaret var för hårt. I dagsläget verkar tillverkarna ha hittat metoder som gör kevlaret mjukare. Eftersom det i dagsläget fortfarande inte finns helställ i kevlar, kan man nog anta att ett sådant ställ skulle ge lite "Robocop-känsla". Men det är bara vad jag tror... :)

Eloge för att tillverkarna försöker dock, lyckat resultat skulle vi dessutom spara ett gäng djurkadaver på. :tummenupp

Nu är det ju så att ni oxå alla bara nämner massa olika kevlar jeans men det finns ju även med "karmid" vette fan hur det stavas riktigt och även med Hiart förstärkning i som jag har hört av en snubbe som stunta att dom var riktigt sköna och räddat hans arsle..

nån längre upp sa att vanliga jeans skyddar hyfsat? en säljare på Yamaha jag känner som i sina unga år stegra över på en R1a har numera jeans inplanterat i sina skinkor så tror inte han håller med där alls faktiskt:gnissla

Jeans är nog det värsta du kan åka i, just på grund av efterarbetet med att separera jeanstyget från det brända köttet.

Nämnvärt är ju ävn att det inte finns ett endaste par renodlade kevlarjeans som är godkända av försäkringsbolaget så vitt jag vet. Kanske är det av en anledning.....?

Då får man gå in på läderhybrider, typ:
http://shop.mocyclejeans.com/viewProductInfo.asp?GroupID=9&ModelID=36&ProductID=51

Jag skulle vilja se ett videoklipp där grabbarna från Draggin' kanar på röven i 100 blåst med detta plagg. Den ser ju väldigt tunn ut. Vore intressant med lite feedback på produkten i fråga.

Håller med dig men även jeans med kevlarförstärkning nöts antagligen bort väldigt snabbt ner till just kevlaren, borde då vara samma sak som att ha dessa och vanliga jeans.

Håller med dig men även jeans med kevlarförstärkning nöts antagligen bort väldigt snabbt ner till just kevlaren, borde då vara samma sak som att ha dessa och vanliga jeans.

Har klämt på ett par och där var i alla fall kevlaret inte så tunt om det där underställets kevlar ser ut att vara. Det är skillnad på skit och pannkaka. Lite som att åka i "civila skinnbyxor" och tro att de har samma skydd som skinnbyxor avsedda för MC. Vadå, båda är ju skinn? Men vet som sagt inte, tror bara. Förssäkringsbolagen har hursomhelst inte accpterat dessa produkter vad jag vet.

Edit: :glömdet
Bifogar även nedanstående länk till diskussionen, där Draggin' är med.
http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/PDF-er/Slittest.pdf

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup