Ketchupeffekt vid 3000 rpm

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Jag ahr ett problem med min gsxr 600 -01. När jag ska köra iväg på ettans växel så arbetar den upp till 3000 rpm i lagomt tempo. Sen känns det som man matat den med en stor sked lustgas och den börjar dra iväg som en rad-4 ska göra. Men jag undrar varför denna ketchupeffekt händer? Det blir ett ryck vid acceleration som är ganska enerverande och det händer även på tvåan vid ~3000 rpm.

Vad innebär det? Är det dags för någon synkning eller liknande?

Min bandit är väl likadan .. Den orkar inte särskilt mycket förns ca 5000rpm o uppåt. Men det är ju i högre varv man plockar ut effekten i dessa mindre motorer :)

Skulle inte tro att det är större fel på din mc :)

Jag ahr ett problem med min gsxr 600 -01. När jag ska köra iväg på ettans växel så arbetar den upp till 3000 rpm i lagomt tempo. Sen känns det som man matat den med en stor sked lustgas och den börjar dra iväg som en rad-4 ska göra. Men jag undrar varför denna ketchupeffekt händer? Det blir ett ryck vid acceleration som är ganska enerverande och det händer även på tvåan vid ~3000 rpm.

Vad innebär det? Är det dags för någon synkning eller liknande?

Menar du kanske att den går illa innan 3000? Annars är det kanske därefter som det helt enkelt börjar "hända saker" med den hojen?

Hur lirar du med gashandaget? Drar du på och håller den i ett visst läge, eller vrider du mjukt och "följer med" allt eftersom effekten kommer?

Tänker mig att det du beskriver borde kunna inträffa om man håller handtaget stumt i ett visst läge.
( Dock har jag mycket lite erfarenhet av 600 och noll av just din hoj. )

Tycker också att det låter rimligt. Säkert helt normalt beteende på en 600:a.

Jag får hoppas på att det är som det ska men jag tycker det har förvärrats sedan jag köpte den. det kan bara vara att jag uppmärksammar det mer nu.

Det händer i mer eller mindre utsträckning. Ifall jag dippar på gasen vid det tillfället så känns det av mindre än ifall jag skulle gasa mera. Den går inte dåligt utan bara lugnare under 3000 varv sen blir det värre.

Förhoppningsvis är det inget fel på den, bara jag som är okunnig och fokuserar på fel saker :)

Last edited:
Min 600 är väl lite seg under 4-5k varv men det är ju inga ryck, går ju jämt (sen kickar den ju igång på riktigt efter 9k)

Last edited:
Sitter väl vakuumfuggar på den där 600:an så då spelar det i princip ingen roll om du öppnar trotteln fullt eller smyger på gasen. Vad som händer är väl helt enkelt att effekt på hojen är börjar komma lite omkring dom varvtalen. Att det drar iväg är inget konstigt.

Min hoj som det sitter flatslideförgasare (ingen vakuumstyrning) på måste jag smyga på gasen hela tiden tills jag kommer över ett visst varvtal där vakuumet i motorn är nog stort för att slå på för fullt. Det går ryckigt som fasen upp till ca 3000 varv men efter det matar det bara på ända tills varvstopp. Högre varv = mera sug i motorn = mera vakuum = går att gasa ännu mer.

Det är insprut på den, så inget problem med förgasare

Mitt tips: Håll stumt, all the time!:banana

Då känns det som mest, skulle bli våldtagen vid varenda rödljus i princip. Om jag inte nu ligger över 3000 varv vid start ;)

Last edited:
Det är insprut på den, så inget problem med förgasare

Då känns det som mest, skulle bli våldtagen vid varenda rödljus i princip. Om jag inte nu ligger över 3000 varv vid start ;)

De tidiga insprutade GSXR är ryckiga. Du kan ju testa att slänga i nån insprutningsrengöring i tanken.

Hade en gsxr 750 - 99 med sprut, kan väll inte säga att det hände alls mycket under 3000. Jag körde i och för sig med ganska hög tomgång 1500-2000 varv för att jag tyckte det var skönare att köra pga av att den är lite av och på vid gasavslag. Men hur ofta kör du under 3000? och hur uppför den sig? drar bara segt eller?

Jag har en tomgång på ca 1500 rpm för att minska rycket vid gasavslag också. Det är sällan, barra vid start som man ligger under 3000. Alltså den drar inte dåligt utan det är som man kan förvänta sig, men det blir ett ryck som är jobbigt vid det varvtalet.

Jag ska prova med injection cleaner!

Jag har en tomgång på ca 1500 rpm för att minska rycket vid gasavslag också. Det är sällan, barra vid start som man ligger under 3000. Alltså den drar inte dåligt utan det är som man kan förvänta sig, men det blir ett ryck som är jobbigt vid det varvtalet.

Jag ska prova med injection cleaner!

Ah den rent rycker, är det som att den skenar eller dör den och kommer igen? för på 750 vad den ett markant drag vid 9k.

Den kan väl ändå inte dra speciellt mycket vid 3000 varv??
Min drar ju också där någonstans, men inte katten känns det som att bli våldtagen iallafall, och mina 170 hk borde rimligtvis kännas mer. Det är först efter 7-8000 som det verkligen drar på ordentligt.
Din borde rimligtvis behöva högre varv då det är en 600:a. Har aldrig kört en 600:a så jag vet inte hur karaktären är på dem.

Tröttsamt många irrelevanta svar.....
TS skriver att problemet har blivit värre. Har man någon typ av motoröra och känsla för motorer så vet man om det är ett fel eller om det går som den ska. I det här fallet så verkar det vara ett problem. En 600 är inte helt död vid 2000rpm.

Är det modifikationer i motorn? Luftfilter eller avgasrör?
Är den svårstartad? När blev ventiler justerade sist? När blev tändstift bytta?
Börja med en rutinservice om det inte är gjort på ett tag.
Gör ett komp-prov

Mats

Är det modifikationer i motorn? Luftfilter eller avgasrör?
Är den svårstartad? När blev ventiler justerade sist? När blev tändstift bytta?
Börja med en rutinservice om det inte är gjort på ett tag.
Gör ett komp-prov

Mats

Tack för svar!
Det sitter ett slipon på, det är allt.

Den är under en serviceperiod nu där jag håller på att införskaffa filter och tändstift. Jag har redan mätt ventilspelet och det låg inom värdena. Jag ska se om filterbyte gör något. Kan ett smutsigt luftfilter bidra till något sådant?

Rimligtvis inte. Snarare att ett för öppet filter kan ge dom symptomen.
Men även vaccumsang eller någon annan slang på förgasaren/sprutet kan ge sådanna problem. Kolla så det inte är någon spricka i någon slang.
En öppnare ljuddämpare brukar inte göra så stor skillnad i bränslesystemet.

Mats

Okej, skulle det gå att se med startgas eller är det ett rent sökande efter sprickor i slangen som gäller?

Okej, skulle det gå att se med startgas eller är det ett rent sökande efter sprickor i slangen som gäller?

ja du kan testa o spraya runt insug mm o se on du får ändrad tom gång.

hur fan kör man under 3000 v med en 600 cc dom e ju ganska hög varviga ta o blås ut den på motor vägen vet ja :tummenupp

even då du startar från röd lyse mm så använder du ju koplingen o slirra me så stirra inte på varvräknaren kör på känsla :) :tungan

och om du känner dej våldtagen vid 3000 V så skaffa moppe :D :D :D

//Robin

Min 600a är väldigt nervös på 1:an, jag kör aldrig på den växeln förutom när jag startar från stillastående, och direkt när jag börjat rulla i princip så i med 2:an!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard