Ketchupeffekt på XRn

• Thread starter Thread starter Xo
  • Start date Start date

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
XR650 Superjävelmotard
Som nybliven XR650ägare och tillika nybörjarmekaniker så har jag noterat en fruktat irriterande ketchupeffekt så snart man vrider lite på gasen. Segt... segt.... BRÖL Helt omöglich att få den gå upp mjukt utan ryck.

Vaffö gör den på dette viset?

Xo skrev:
Som nybliven XR650ägare och tillika nybörjarmekaniker så har jag noterat en fruktat irriterande ketchupeffekt så snart man vrider lite på gasen. Segt... segt.... BRÖL Helt omöglich att få den gå upp mjukt utan ryck.

Vaffö gör den på dette viset?
Jag tycker den har ett jävligt jämt effektregister. E den helt orginal eller?

cv förgasare kallasa det...
jävla pissgrejer är det. byt till en mikuni tm40 för 2000:- så har den en hoj som svarar finfint på gasen!

:cool:

Går hojen bättre eller sämre när den är varm eller kall?
Är det direkt från tomgång som den tvekar eller är det när du gasar på från halvgas?

Den startar snällt, inga problem med det, men ja den är lika dan kall som varm. Förgasaren är orginal.

Skillnaden mellan ingen gas och drag är hårfin.. man kan träffa mellanläget men får hålla stenhårt och dra millimeter för millimeter.

Kan det vara något som kärvar ?

:mad:

Sorry, jag som förklarar som en jvla kratta.

Exempel: Du kör, drar av gas, kopplar ur , växlar upp, kopplar in, och släpper på gas igen.. men det är här som jag menar att den rycker. Man vrider lite.. inget.. lite till.. inget...lite till.. RYCK.

du kan envisas med den där kassa fuggen. köp en annan och du får en helt ny hoj på köpet... tro mig!

Xr 650 har trottelförgasare med rund trottel.
Hade den haft cv förgasare hade den varit seg som tuggummi :rolleyes:

Ett sätt att få den att gå lite mjukare är att höja
nålen ett snäpp,den kan gå lite fett på mellanregistret
men det är lättare att köra ryckfritt.

Ett bakhjul utan ryckutjämnare gör ju inte heller
att det går speciellt ryckfritt :3freak

Men allt är en vanesak,du lär dig :D

Köpte du hojen beggad? Är kedja o drev slitna går hojen ryckigt vid gaspåslag. Kolla bestyckningen.

Mmm tänkte på det med. Rejäl översyn av drivlina skall utföras i helgen... förhoppningsvis finner jag orsaken där. :tummenupp

Finns det någon MChandlare på nätet som har info om Mikuni TM40 ?

Ta bort luftfiltret och testa om den går bättre.
Om filtret blir tätt så blir dom svaga på lågvarv

Min är också lite småknepig att gasa med, vet inte riktig hur Xo menar, men på min hojj så blir det ett jävla ryck om jag slår av gasen och sen slår på gas, det är skitsvårt o finlira mellan ingen gas och gas, om man använder kopplingen för att "slira" sig iväg så går det bra

Det blev dock lite bättre med ny kedja o drev...

nån som har någon lösning :va

jag har testat en annan Xr och där finns också rycket men inte alls lika mycket eller störande.

WaZZe skrev:
Min är också lite småknepig att gasa med, vet inte riktig hur Xo menar, men på min hojj så blir det ett jävla ryck om jag slår av gasen och sen slår på gas, det är skitsvårt o finlira mellan ingen gas och gas, om man använder kopplingen för att "slira" sig iväg så går det bra

Det blev dock lite bättre med ny kedja o drev...

nån som har någon lösning :va

jag har testat en annan Xr och där finns också rycket men inte alls lika mycket eller störande.

Precis så är min också. Störande när man kör i rusningstrafik och inne i stan osv.

Jo det är så jag menar... och jag vet inte heller vad det beror på. Slak kedja etc är ju möjliga förklaringar, men inget jag kan se på min hoj. Den blev lojare när jag skruvade ner tomgång

Expedition XR fortsätter...

Det låter ju inte precis som specifikt XR-problem, så är min oxå. Det går säkert justera till det bättre, men enda som får bort det helt är att byta ut fuggen.

Chris Husky skrev:
Det låter ju inte precis som specifikt XR-problem, så är min oxå. Det går säkert justera till det bättre, men enda som får bort det helt är att byta ut fuggen.

Precis så uppför sig min KTM också...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back