Keramiska lager - Värt extra kostnaden?

Nej jag skulle inte betala 500usd för keramiska motorlager som du inte vet är top notch. Även om de vore av bra kvalisort så är det tveksamt för hobbyåka då livslängd vs kostnad är ofördelaktig.

Har använt hybridlager i små motorer när det jagades effekt. De snurrar helt klart mycket lättare, jag pratar tävlings minimoto 18000+rpm. Där blev det skillnad på grund av att allt snurrade så lätt helt enkelt, satte även hybridlager som hjullager samt kopplingstrumma. Markant skillnad på hur lätt allt rullade. Har dock svårt att tro att det på att det märks någon skillnad i det avseendet på en stor hoj. men om du drömmer varje natt om att ha 0,8hk mer ut till hjulet så är hybridlager ett hett tips :banana

Har använt hybridlager i små motorer när det jagades effekt. De snurrar helt klart mycket lättare, jag pratar tävlings minimoto 18000+rpm. Där blev det skillnad på grund av att allt snurrade så lätt helt enkelt, satte även hybridlager som hjullager samt kopplingstrumma. Markant skillnad på hur lätt allt rullade. Har dock svårt att tro att det på att det märks någon skillnad i det avseendet på en stor hoj. men om du drömmer varje natt om att ha 0,8hk mer ut till hjulet så är hybridlager ett hett tips :banana

Låt mig gissa att du nu jämför de gamla slitna vanliga kullagren med de nya hybridlager du bytte till?

BjRR :
Om du läser så står det ingenstans att jag funderar på keramiska för att jag vill få mer effekt utan det är hållbarheten jag är ute efter,

Last edited:
BjRR :
Om du läser så står det ingenstans att jag funderar på keramiska för att jag vill få mer effekt utan det är hållbarheten jag är ute efter,

Ber om ursäkt om jag skrev något som du inte tyckte hörde till tråden, bara bidrog med min erfarenhet...

Lite sen info kanske, men hybridlager är markant bättre! Friktionen i lagret är betydligt mindre, och därav ökar både prestandan och livslängden.

Om jag inte minns helt fel är kulorna gjorda av ett glas som är extremt hållbart. Används mycket i vindkraftverk har jag för mig, men det finns ju tydligen till hojar också... :)

På den tiden Petjo körde 600 så plockade han i hybridlager i motor & hjul, samt att hela växellådan behandlades med något friktionsmedel, effektvinsten blev nästa 10hk. Jobbet var gjort av någon firma I Mora jag har för mig att dom heter Trible tech eller något liknade. På den tiden Tony Rickardsson körde, preppade dom alla hans motorer med hybridlager. Dom har även preppat framgafflar med något vid samma namn som firman heter & då bara Öhlins prylar då dom även säljes dessa.

Citat från Petjo, hojen känns som en tramp cykel när man rullar den i depån....noll motstånd.

Finns det någon klass i Sverige som skulle ha nytta av detta? Som jag ser det är det bara en, Super mono som har mindre regler än MotoGP, nämligen tre st 800cc, 1 cyl, min vikt 95 kg, fri trimnings grad, allt annat tillåtet....(naturligtvis ingen form av turbo, kompressormatning)

Men teknik är kul & detta intresse har inte kommit upp i sitt fulla värde än, sen om man lägga sina pengar på hybridlager,motor trimning eller kör träning eller är upp till var & en. Allt är rätt, det är bara olika sätt att ha kul på.

Själv har jag en fet trimmad Mini mono utan hybridlager för där tog budgeten slut...men fanns degen skulle jag gå all in, men det står för mig, lite kåt på någon hk till.. i mitt fall kanske 2-3

Ett litet tips till alla er effekt sugna som vill spara på era ban/racing pengar, kasta eran oring, xring kedja i återvinningen, köp en vanlig 520, lägg den i lysfotogen, torka den & smörj med WD 40, där har ni mätbar effekt för under 1000 kr samt att gyrot blir bättre vid broms & kurvtagning.

Vill ni ha en hoj som svänger som en gud, lätta batteriet & montera detta lågt med startrelät, helst under motorn.

Jag är övertygad att dessa två små mods, till mycket små pengar kommer att påverka era varv tider/gatkörning mer än att köpa hybridlager, trimma era motorer.

Mina tankar:

!. Chassie: stötdämpare, bromsar
2. Vikt: Lätta, omplacera vikt, helst lågt
3 Om pengar finns kvar efter nr 1 & 2 dvs mera hk i motorn, trimma........
4. Mer effekt, via hybridlager & övrig gegga på växlelåda etc, kommer att ge mindre friktion, mindre värme, och. man kan nå en annan nivå på
trimmningsgraden.

Last edited:
På den tiden Petjo körde 600 så plockade han i hybridlager i motor & hjul, samt att hela växellådan behandlades med något friktionsmedel, effektvinsten blev nästa 10hk....

Låter ganska orimligt av den enkla anledningen att den mekaniska verkningsgraden hos en motor är typiskt ca 90%.
Säg att en 600 bromsar 120 hk så kan man generellt gissa att 12 hk är mekaniska förluster. Och här har alltså någon lyckats få bort 80 % av de mekaniska förlusterna?

Jag tror det när jag ser det.

Mmm, nu glömde du bort att drev, kedja, fälg, däck & hybridlager i fälg också räknas för att få ut effekt. Det här med matte & verknings grad i motor är en del en del, vad som händer på en bromsbänk, är en annan, vilken temp du hade när du kör osv. Vad jag ville delge är att det kostar betydligt mera an vad det ger. Sen vet både du & jag att bromsbänkars resultat är som den är...vissa ger mindre, andra mer. Men det är bevisat att behandlingen har gett resultat.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick