Keramiska/hybridkullager, bu eller bä?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
skitsnack!
det är ju summan av alla friktioner man har som gäller!
och det ger bra mer vridmoment om man byter ut vevstakslagren till keramiska!

Håll gärna lite vänligare ton i Teknikforumet. Diskussionen glider annars lätt över i osakligt munhuggeri.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
skitsnack!
det är ju summan av alla friktioner man har som gäller!
och det ger bra mer vridmoment om man byter ut vevstakslagren till keramiska![/QUOTE

Så du hävdar på allvar att en vevstake med hybridlager monterade skulle resultera i "bra mer vridmoment" än ett par friska konventionella lager? Kan du utveckla denna intressanta teori lite?

Lasse
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Precis, men igen detta skedde under konstant belastning. Ställer du dig och slår på en keramisk respektive metallisk kula med hammare så är jag väldigt säker på att den keramiska ger sig ganska mycket fortare än stålkulan eftersom stål är mycket segare (om nu detta inte är en keram som inte finns med i de materialtabeller jag sett). Ju hårdare material desto mindre kan det plasticera innan brott, och dessutom är hårdare material känsligare för utmattning (enkelt uttryckt kan vi säga).

Därför tror i alla fall jag att keramiska lager håller sämre än de borde när de används på sådana ställen där det är väldigt ojämn och växlande belastning.

Nu har jag i.o.f.s. noll siffror att presentera men då dessa kiselnitrit-kulor används i hjullager just för deras oslagbara hållfasthet så misstänker jag att de är bättre än simpla små ståldankar. :)

Undrar om det inte är lagerbanorna av stål som ger sig långt innan keramkulorna gör det?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För ovanlighetens skull så har faktiskt Boris fel. Keramiska lager håller längre och tål smuts bättre för att de hårda keramkulorna trycker ner partiklarna i den härdade lagerbanan och därmed slutar partiklarna göra skada, utöver en liten grop i lagerbanan.

Luleå Universitet har visat att det räcker med en endaste keramkula i ett lager så för man typ 95% av livslängdsförbättringen. Förklaringen är att det räcker med en hård kula för att trycka ner partiklarna.

Den som inte tror mig kan googla då så finner nog denna bra publikationer på ämnet.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top