Kemppi Mastertig 3500W. Köpa eller inte köpa?

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Hejsan!

Idag bjöd jag hem (farsan) en Tigsvets av modell kemppi mastertig 3500w på en auktionssida. Det verkar vara den äldre modellen av utgåvan och vi är nu osäkra på om det är ac/dc på den.

Uppskattat marknadsvärde är 28000kr. Bjöd hem den för 9000 ex moms. Utan tub.
Verkar ju absolut vara en riktigt bra maskin men frågan är om man ska betala 1500kr för att inte behöva köpa för att hitta en svets med växelström då jag har ett sug för aluminium. Vill kunna bygga saker hemma och hjälpa till med mindre jobb. Tänker att om man lär sig alu så kommer man kunna få göra lite småjobb då och då.

Jag utbildar mig till rörmontör som det så fint heter men tycker svetsen är extremt kul. När jag går ur skolan kommer jag troligen ha licens för Röt 45gradigt gas svart. Kommer satsa på att plocka några licenser i vitt o svart för riggen också tänkte jag.

Men frågan kvarstår. Ska man köpa denna nu även om det inte är växelström och fördjupa sig i svart och vitt för att senare i livet köpa en ac/dc? Budgeten ligger på 10tkr innan moms.

Snabba svar uppskattas då vi måste bestämma oss hyfsat snart!!! Tack i förhand.

Mvh/Erik :)

Den hade inte både likström och växelström, satt och budade på den och 2800s, men tyckte inte det var värt pengarna. Visst fin kvalitet och allt, men ville också ha AC/DC.

Så, köpte mig ikväll en "billigare" AC/DC inverter ny på ebay.de. Fick pedal på köpet.

Den ser ut som en leksak, men om jag kommer använda den 30min i veckan så håller den förhoppningsvis ett tag.

http://www.ebay.de/itm/WIG-Inverter...397&pid=100015&prg=1006&rk=1&sd=380210702089&

om den är värd 28 och du fått den för 9? då tar man och säljer den vidare. learn to do business dude.

Kempi mastertig 3500 är en super bra tigsvets, köp den och när du behöver svetsa alu, då säljer du den och köper en liten ny EWM med ac/dc.

Kanske går att göra en bra deal med denna svetsen ändå. Här säljs samma maskiner för 26 lök. Ex moms.
Köper nog svetsen och svetsar lite samt pustar upp den och säljer sedan...

Låter la inte som en helt dum idé?:näsblod

En väldig intressant fråga när det gäller äldre svetsar är vad dom kräver för säkringar,Inte ovanligt att det krävs 32 A för att kunna köra fullt med dom.

Den som på fullt allvar tror att man kan göra en bra affär på gamla svetsar är nog tyvärr rätt lurad med tanke på att det kan vara svårt att hitta reservdelar, dom kan kräva en helt ny elinstallation i garaget , dom är stora som hus i förhållande till en modern svets.

Har du 9000+moms+klubbningsavgift över så köp något annat.

En väldig intressant fråga när det gäller äldre svetsar är vad dom kräver för säkringar,Inte ovanligt att det krävs 32 A för att kunna köra fullt med dom.

Den som på fullt allvar tror att man kan göra en bra affär på gamla svetsar är nog tyvärr rätt lurad med tanke på att det kan vara svårt att hitta reservdelar, dom kan kräva en helt ny elinstallation i garaget , dom är stora som hus i förhållande till en modern svets.

Har du 9000+moms+klubbningsavgift över så köp något annat.
16A säkring, funktionskontrollerad, och samma storlek som en ny likadan. :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph