Kemiska reaktionsformler?

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Någon som kan få till dessa? Sker under förbränning. Salt + metanol

1. LiCl + CH3OH Lithiumklorid
2. CaCl + CH3OH Kalciumklorid
3. NaCl + CH3OH Natriumklorid
4. CuCl + CH3OH Kopparklorid

Vorre snällt eftersom jag sitter fast på en labbrapport med det dära som överkurs. :banana

Carpe me skrev:

Vorre snällt eftersom jag sitter fast på en labbrapport med det dära som överkurs. :banana

Kollade din profil, läser du Kemi på KTH?

Upplever din fråga som lite otydlig. Vill minnas att Metanolen oftast inte ingick i slutprodukterna när man ställde upp det på ovan sätt, snarare katalyserade reaktionen. Fanns det någon mer information möjligen?

Men om det är fråga om en vanlig redox-process så är jag lite oklar på vad som skulle oxideras i ovan fall. Kan tänka mig att syret kan reduceras från neutral till tvåvärt negativ men ingen av de metalljonpar som ingår utom möjligen kopparjonerna vill jag minnas uppträder med andra oxidationstal än
Li+, Na+ (envärt positiva) och Ca2+, Cu2+ (tvåvärt positiva). I ovan formler har du beskrivit Kalciumkloriden som envärt negativ i o m att du inte har två negativa kloridjoner (alltså CaCl2) vilket förefaller märkligt, säkert att du skrev rätt? Men om det stämmer skulle ju den kunna oxideras till 2+ i sådana fall. Blir dock en lite udda formel.

Vad är det för kurs?

/Olzki

Olzki skrev:
Kollade din profil, läser du Kemi på KTH?

Upplever din fråga som lite otydlig. Vill minnas att Metanolen oftast inte ingick i slutprodukterna när man ställde upp det på ovan sätt, snarare katalyserade reaktionen. Fanns det någon mer information möjligen?

Men om det är fråga om en vanlig redox-process så är jag lite oklar på vad som skulle oxideras i ovan fall. Kan tänka mig att syret kan reduceras från neutral till tvåvärt negativ men ingen av de metalljonpar som ingår utom möjligen kopparjonerna vill jag minnas uppträder med andra oxidationstal än
Li+, Na+ (envärt positiva) och Ca2+, Cu2+ (tvåvärt positiva). I ovan formler har du beskrivit Kalciumkloriden som envärt negativ i o m att du inte har två negativa kloridjoner (alltså CaCl2) vilket förefaller märkligt, säkert att du skrev rätt? Men om det stämmer skulle ju den kunna oxideras till 2+ i sådana fall. Blir dock en lite udda formel.

Vad är det för kurs?

/Olzki

Jo, sitter och lurar på tekniskt basår där. Ojj glömde visst siffrorna till Cu och Ca. Metanolen funkar helt riktigt som en katalysator, tänkte luska fram vad som sker när de olika salterna förbränns med metanolen.

Carpe me skrev:

Borde väl bli nåt sånt här (?)

LiOH
NaOH
Ca(OH)2
Cu(OH)2

Var länge sen jag höll på med sånt, så lita inte på det här svaret.....

Carpe me skrev:

Kör också Tekniskt Basår, men vi håller inte på med något sånt i kemin?

Carpe me skrev:
Jo, sitter och lurar på tekniskt basår där. Ojj glömde visst siffrorna till Cu och Ca. Metanolen funkar helt riktigt som en katalysator, tänkte luska fram vad som sker när de olika salterna förbränns med metanolen.

Om det bara är fråga om en förbränning dvs oxidation med syre och du bara behöver ange slutprodukterna skulle jag generellt tippa på Li2O, Na2O, CaO och CuO men metanolen i sammanhanget gör att hela frågeställningen känns lite speciell. Oftast använder man ju syre i form av syrgas som oxidationsmedel för olika metalljoner men då i en miljö där vätejoner ombildas till vatten. Om det inte finns något syre och enbart metanol så undrar jag om det verkligen händer så mycket. De föreningar som Starstriker nämner kan vara det som avses. Inte mycket till reaktion dock. Ingen redox process utan enbart en förskjutning av jämvikten från ett kloridsalt till ett metallhydroxid.

Lycka till!

/Olzki

Last edited:
Starstriker skrev:
Borde väl bli nåt sånt här (?)

LiOH
NaOH
Ca(OH)2
Cu(OH)2

Var länge sen jag höll på med sånt, så lita inte på det här svaret.....

Jo gissar på det med, iom att det sker en oxidation. Men vad hände med CL2- och CH3+ egentligen? Stack dom små svikarna till joner iväg? :confused:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg