Kemisk metall till kylare?

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Hej,

Ska förmodligen jacka upp och köpa en r1 04, nu på lördag. Men kylare läcker tydligen på den så jag har hört att man kan lämna in den till svetsar eller annars lägga på kemisk metal. När jag va i gotland och körde så råkade jag då gå omkull i hårnållen, men då fick jag hjälp att ta på nåt annat skoj på kopplingskåpan kommer inte riktigt ihåg va det va men jag gissar kylarcement?

Har nån någon idé på vad man kan göra med kylaren? går det att använda kemisk metall eller ska man använda något annat?

Du kanske kan be en rörmokare hardlöda den? Beror pa vad som har gatt sönder men pa bilar funkar det väldigt bra.

R1_Swedeace skrev:
2572382 Hej,

Ska förmodligen jacka upp och köpa en r1 04, nu på lördag. Men kylare läcker tydligen på den så jag har hört att man kan lämna in den till svetsar eller annars lägga på kemisk metal. När jag va i gotland och körde så råkade jag då gå omkull i hårnållen, men då fick jag hjälp att ta på nåt annat skoj på kopplingskåpan kommer inte riktigt ihåg va det va men jag gissar kylarcement?

Har nån någon idé på vad man kan göra med kylaren? går det att använda kemisk metall eller ska man använda något annat?

Du skall inte använda kemisk metall utan en tillsats som man häller i kylaren som tätar inifrån(blir som nytt) (om nu inte hållet är alltför stort)

Får be att återkomma om vad det heter

Kylartätning innifrån ( finns på macken ) eller i nödfall TVÅL!! Jo det funkar faktiskt...

...Enligt Bosse bildoktorn

Är kylaren i aluminium så ring och snacka med Karl Laine på Aerosvets 08-739 23 60 eller 070-525 77 80. Han svetsade min oljekylare för en 500:ing och den håller kanonbra. Bättre svetsare får man leta länge efter. Han ligger i Vinsta industriområde (Vällingby).

Kemisk metal funkar INTE. Tro mig, jag vet. Det är så otroligt svårt att få det tillräckligt rent att det iprincip är omöjligt. Jag gjorde 4 försök och det läckte varje gång och då var det en skada som jag verkligen kom åt BRA.

Jag ringde honom och han skulle titta på den på måndag dvs om jag köper bågen, tack så mycket för kontakten!:tummenupp

Kan med en gång säga att det man häller i kylare inte tätar ett skit, om du har fått ett riktigt hål.
Har du fått ett hål som är på typ 1mm så kan det gå.. med tur.

Däremot i mitt fall var det stört omöjligt för skiten o täta en öppning på 6x3mm längsmed kanalen, så ja tog JBWELD och bara smekte över..ful meck och funka utmärkt :tummenupp

Last edited:
Funkade då finfint med det medel man häller i kylaren för mig på en 98as retta! Dock var det som sagt ett minihål som orsakats av att grus sprättat upp i kylaren.

Om man inte har några råa ägg med sig på turen funkar faktiskt några nypor snus. Allvarligt.

Fast det är ju rätt dyrt nu va?:tungan

Ugluk skrev:
2572700 Om man inte har några råa ägg med sig på turen funkar faktiskt några nypor snus. Allvarligt.

Fast det är ju rätt dyrt nu va?:tungan

Tuggumi är underskattat.. Utifrån får jag väl tillägga :D

amullo skrev:
2572601
Kemisk metal funkar INTE. Tro mig, jag vet. Det är så otroligt svårt att få det tillräckligt rent att det iprincip är omöjligt. Jag gjorde 4 försök och det läckte varje gång och då var det en skada som jag verkligen kom åt BRA.

Så sant:tummenupp Gjorde själv 3 försök med kemisk metall, men icke. Min var i alu blev kanon efter svetsning!

duckie skrev:
2572779 Man kan använda kanel också. Eller ingefära.

Det är faktiskt sant!

... eller finmalen vitpeppar. Jag kör med kanel i bilen. Luktar gott när man öppnar kylarlocket också.

Nackdelen med kylarcement är ju att det inte bara härdar där det läcker...
Det härdar liksom i hela motorn...
Vet inte men jag är inte så förtjust i åderförkalkade kylkanaler...
Det kan liksom bli som lite varmt där det flöder sämre...

Jag röstar för kanel !

Då får man dessutom den där hembakta känslan av bullar :) :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna