Keith Code körteknik

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Jag har köpt 2 böcker (A twist of the wrist och A twist of the wrist 2).
2:an verkar vara den bättre boken.
Hur många kör enligt hans körsätt? bromsa helt klart för att sedan flippa hojen och med påslag gasa genom hela kurvan.
Är det old school, utvecklingen har gått framåt? för nu ser man att förarna bromsar in i kurvan, för att sen slå på gas.
Påslag genom kurvan reder ut dom flesta situationer genom kurvor även om det går för fort.
Det pratas mycket om 40/60 (fram/bak)fördelning av vikten (genom kurvor) med hjälp av påslag. Hojar är byggda för att klara kurvor med den viktfördelningen,

Har ni några kommentarer?

Hulken_1 skrev:
Hur många kör enligt hans körsätt? bromsa helt klart för att sedan flippa hojen och med påslag gasa genom hela kurvan.
Är det old school, utvecklingen har gått framåt? för nu ser man att förarna bromsar in i kurvan, för att sen slå på gas.
Påslag genom kurvan reder ut dom flesta situationer genom kurvor även om det går för fort.
Det pratas mycket om 40/60 (fram/bak)fördelning av vikten (genom kurvor) med hjälp av påslag. Hojar är byggda för att klara kurvor med den viktfördelningen,

jag kör på hans teknik...men det går ju som det går oxå!
höhöh...
mvh
/en drogad bivv! :näsblod

Hulken_1 skrev:

vart hittar jag bökerna? finns det nån webshop?

Jag tror mycket på det där. Den ideala vikfördelningen gäller ju så länge sporthojarna ser ut ungefär som dom gör. :tummenupp

På gatan bromsar jag iofs in i kurvorna ibland eftersom jag vet att det går när man inte har så mycket nerlägg.

Macho Woman skrev:
Finns hos iceman.se t.ex. Jag har dem. Inte för att jag nyttjar det som står i dem, men de är ruggigt intressant läsning.

Har någon en pdf med dessa böcker liggande någonstans? I så fall är jag intresserad av en liten länk eller fil. :)

Jag har lånat båda två ifrån biblioteket=)
Dom var tvugna att köpa in dom för att lilla jag ville låna dom=)!!
hehe

Hulken_1 skrev:

Han har ju skrivit fler böcker där exempelvis "Soft science of roadracing" rekommenderas. Grundtanken är ju densamma men det är lite modernare snitt. Samtidigt så är det ju så att dom flesta sätt att köra hoj på uppfanns för ganska länge sedan. Barry Sheene körde ju ganska typiskt "250" teknik med dagens mått nätt, runda spår och hög kurvhastighet. Kenny Roberts Sr förde över cross- och dirttrack tänket med att gå rakt in i kurvan, vända runt snabbt som f-n och sen använda effekt för att komma ur kurvan, lite grann som MotoGP kör med fortfarande.
Ingen av Keith Codes böcker blir egentligen för gammal, det som står där är oerhört väl genomtänkt och anpassningsbart för alla oss som kör hoj på bana, alla borde läsa dom...
:tummenupp

Hulken_1 skrev:

Jag vet att Johan (ex. Gulsnabbtrajja) här på forumet provade tekniken att bromsa först och svänga sen och insåg att den var förkastlig för hans del när det gällde att raca. När han började att broma in i böj så sjönk sen varvtiderna för honom igen.

För egen del kan jag inte säga att jag bromsar speciellt mkt in i sväng. Fingrarna må ligga på handtaget men så speciellt mkt broms vågar jag ju inte lägga på i ärlighetens namn. Men så blir man ju aldrig världsmästare heller :)

Det är lite skillnad på din körstil, hur kurvan ser ut och hur fort det går, tror jag.

Själv har jag varit påväg in i aschlet på ett antal som tror att det går fortast om man ger gärnet på rakan för att tokbromsa långt in i kurvan innan man slår på.
Det känns visserligen som att det går fortare, men det är lätt hänt att man bromsar för mycket och då får man heller ingen bra fart ut ur kurvan trots att man vrider på så man får ställ.

Eftersom man fortfarande lär ut metoden och en del personer uppenbarligen blir snabbare genom att lära sig vissa av sakerna antar jag att det fungerar. Men det funkar kanske inte för alla som sagt ...

Edit: Jag kan tillägga att det är ganska intressant att se de olika spårvalen "hard in-hard out" och "world plan" utövas samtidigt av två hojar när man står på första parkett i innerkurva. Tony och Johan förevisade och det senare spårvalet (Keith Code) hade högst kurvhastighet alla gånger...

Last edited:
filmen istället

Hulken_1 skrev:

jag är så dålig på att läsa , så jag köpte filmen istället www.iceman.se.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back