Keihin fcr 39 på Suzuki gsxr1100 rw -93

danne66

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSXR1000 -01
Hjälp!:huvet
Köpte Till min 1100rw-93. fcr 39:or (för dyra pengar) som suttit på en likadan hoj fast årsmodell -97. Jag har nu monterat dessa och hojen går inte ett dugg bättre snarare tvärt om, ojämt och dör bort på vissa varvtal. Det värsta av allt är det klinkande ljud ifrån förgasarna som överröstar motorljudet.
Någon som vet något om dessa fenomen?
Tacksam för tips och råd:Bugar
Danne66

Det händer att trottlarna spricker på dom där. Inte bra. DÅ går det inte att få dom att gå ordentligt.
Ljudet från FCR förgasarna är ju bara det värt pengarna. Det hörs som du säger att det sitter Keihin på :-) Det ska du inte vara ledsen för!

Har du samma typ av luftfilter som på hojen innan hade?
Vart i registret är tvekningarna störst?
Lite måste man nog justera för att det ska bli bra.
Kolla att accpumpen fungerar som den ska. När dom väl fungerar är FCR förgasarna väldigt trevliga....

Mats

Det klinkande ljudet är trottlarna som ligger och klapprar.
Detta försvinner vid lite högre varvtal. Mina hade denna egenhet vid ca 1500-2000 rpm, annars var de tysta, ja så tyst som en trattförsedd förgasarbrygga nu kan vara. Besikningen trodde det var hål i insugsgummit, jag nickade och höll med :D sade att det skulle kollas på den "förestående" servicen.

Se till att någon kunnig person bestyckar om förgasarna åt dig så blir det nog ordning och reda på dem.

Tänk också på att detta inte är några vacumförgasare, dvs när du drar på rullen öppnar trottlarna lika mycket. Lite ovant att köra med i början.
Det gå inte att ligga på låga varv, öppna fullt och förvänta sig hojen sticker iväg som ett spjut. Det som kommer att hända är att hojen hostar till och nästan dör. När man lärt sig hur fort man kan öppna blir det dock ett jäkla drag i grejorna. :yoparty

/R

Som tidigare nämnts..
Klappret från fuggarna är pure racing!

Men du måste köra den i bänk och få den justerad.
Sen kommer den gå som en raket.

Nr 1. Om du inte har en s.k. manuell pingel bensinkran, måste du sätta dit en backventil på vaccumstyrningen som stänger org. kranen. Därför att undertrycket försvinner så fort man öppnar trottlarna på typ RS / TMR / FCR förgasare.
De gör att de finns risk för att man konstant kör med för mager blandning som man kompenserar med större munstycken.
De finns backventiler för vindrutetorkarspoling, som ja testat å de fungerar bra.

Sedan ska du gå igenom detta:
http://www.keihin-us.com/tune.htm
De beskriver vilka "system" nål, munstycken som påverkar vad beroende på trottellyft.

Så är de väldigt nogrant att beskriva vid vilken växel, trottellyft å belastning som vissa "symtom" uppträder.
De bör systematiskt skrivas ner hur den uppför sig från tomgång, gaspådrag på låg växel, motorbroms, fullgasrepa genom alla växlar och hur den uppträder vid max gas åssåvidare.

Som nämns så kan de vara svårt att få till en bestyckning där man på hög växel bara drar full trottel. Men med mjuka rörelser på gasen å hög växel går de bra om den e rätt inställd.
Rätt inställd ska man undvika häftigt gas-juck på låg växel, de finns riska att man kommer att klia asfalt på ryggen om man har otur.

Ja håller nu själv på att köra in en RS-40 brygga på min RW 1100, å ja kör med trattar. Å de brölar fiiiiiiint då man drar i kryckan.
lägger in en aptitretare...

Bifogat

• Kopia av 100_1589.jpg
    Kopia av 100_1589.jpg
    210.1 KB · Visningar: 101
Keihin fcr 39:orna

Tackar för alla tips.:)
Den "klingar" upp till 7000rpm. Lite kling har man hört om, men,,,
Det sitter K&n filter på och bensinkranen är bytad till en ickevacum historia med grövre slangar. Kan inte längre resa den på 2:an och fullgas på 5:an blir jag rökt av en orginal -91.Den går riktigt dåligt mellan 3500 och 6000rpm.
Det ska nämnas att jag har Yoshimura 4-1 + 14kugg på. Om bestyckningen är rätt enl. tabell, finns det då andra justeringar att göra?
Tack för ni lyssnar på mig..

Ett tips för hur du grovt avgör huvudmunstycke.

Se till att han en vägsträcka du vet du kan punga ur maskinen allt den har.

Acc-a fort som fan genom alla växlar uppp till högsta växeln.

Skulle de vara så att du under accet skulle känna att du möter "en vägg" innan du uppnått fullt maxvarv. Är huvudmunstycket mycke för litet.

Om de e liknande fastän att hojen går lite bättre då du slår av gasen (att den kommer lite då). Är huvudmunsycken fortfarande för litet men närmare där de borde vara.

Om du lyckas varva upp den men att de går ryckigt, å speciellt går ryckigt på fullt varv. är huvudmunstycket för stort. Gå ner ett steg i taget å testa till de ovanstående symtomen uppträder. Då får du en hint var de ska ligga.

Gör detta först innan du justerar accet.

Accet är nålhöjden man justerar, pumpen skicka oftast bara in en stråle då man snabbt knixar på gasrullen.
Du får prova ett snäpp å varje håll upp/ner å känna va som känns bäst på accet.
Men pumpen skall för funktionens skull, iaf knuffa i en stråle mellan 25 till 75% trottellyft. under 25% så sätter man strålen i baksidan av trotteln å gör ingen nytta.

Lågfart / tomgång är slow-jet, slowair-jet och idle-mixture-screw (blandskruven) som styr funktionen.
Varav det är egentligen skruven man justerar på innan man byter slow-jetten.
Har den svårt att gå ner i tomgång är de troliga att den går snålt, testa att skruva så får mera bränsle (se i manualen) så den går så bra som möjligt på tomgång lågfart.

När du provat detta och den går bättre, kan du fixa resten i bänk om du vill optimera motorn.
Innan bänkarnas tid så försökte man "läsa tändstift".
Om den inte går bättre så finns risk att något i grundbestyckningen inte stämmer, då är de bara å riva isär å verkligen kolla upp alla ingående uppsättningar å jämföra med va de ska sitta i.
http://www.sudco.com/CatalogJPG/025.jpg

En viktig sak till är att filtrena är rätt rengjorda å inoljade så de inte är fullsmäckade med skräp så de chokar motorn?

De som kan va tråkigt med en del beggade FCR som florerar, är att det är få som har ursprungs uppsättning och vad föggarna egentligen var designad för.
När man kollar så är FCR mer modellspecifikt anpassade än Mikuni RS som är mer generella. Så risken finns att de kan sitta fel nålar, e-rör m.m. så de går som en låda skit.
Så de som man köper en beggad fögge-brygga av borde kunna presentera vilket Keihin-nr bryggan har.

Keihin fcr 39:orna

Man tackar.
Finns det någon bra instruktionsbok på webben som man kan kolla i när man ska börja justera på de olika skruvarna.
Vid full gas på 5:an verkar det som den ökar mer, om jag släpper lite på gasen..
ps. Ska kolla så de är avsedda för min hoj med nummer.
Danne66

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back