Kehin 39mm Flatside problem!

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Keihin 39mm Flatside problem!

har 39or på min fireblade, en -92 borrad till 945cc, portat lock o acrapovic helsystem.

den går för fett på lågfarten, bluddrar när man ligger o åker i landsvägsfart, o suger i sig dryga litern när man åker i 100-110...vill gärna slå igen stiften om man åker sakta.

men på fullgas får jag ett intryck att den går för magert, står jag på tomgång o vrider om rullen så dör den bara.. man får vrida på lite i taget,samma sak när man åker, får liksom följa med varvet med gasen.

tycker det borde gå att får bättre register!

är inte så insatt i fuggar med nål, har däremot pillar en del med Weber o Dellorto fuggar på bilar..

några bestyckningstips??

någon??

hade vart tacksam !!

Last edited:
Pilla med luftskruven är en bra början på lågfarten.

Sedan rekomenderar jag att sänka nålarna(dvs flytta nålclipset högre upp) Detta gör att nålarna ger bränsle senare och i mindre grad.

Att den dör vid hastig trottelöppning kan lika gärna bero på att den går väldigt fett då motorn ej belastas varför problemet inte drabbar dig under körning.
Byt till mindre huvudmunstycken.

Vad sitter det för förgasare ursprungligen på bladen. är det keihin kan man läsa av vilka nålar det är samt vilka huvudmunstycken som sitter orginal. Från detta kan man då byta till en elakare nål och större huvudmunstycken.

Borsiin skrev:
Pilla med luftskruven är en bra början på lågfarten.

Sedan rekomenderar jag att sänka nålarna(dvs flytta nålclipset högre upp) Detta gör att nålarna ger bränsle senare och i mindre grad.

Att den dör vid hastig trottelöppning kan lika gärna bero på att den går väldigt fett då motorn ej belastas varför problemet inte drabbar dig under körning.
Byt till mindre huvudmunstycken.

Vad sitter det för förgasare ursprungligen på bladen. är det keihin kan man läsa av vilka nålar det är samt vilka huvudmunstycken som sitter orginal. Från detta kan man då byta till en elakare nål och större huvudmunstycken.

Den dör vid hastig trottelöppning under färd med. ligger jag o åker tex på 2:an o ska ha upp den på slangen, måste man va över 6-7000 rpm, annars slår man pungen i tanken när man vrider runt! inte ens då kan man öppna fullt, utan måste följa med gradvis.

det är ju vakumfuggar standard, vad jag vet.. dom öppnar ju trotteln i den takt som är lagom.. i flatorna rycker man ju bara upp spjällen, men däremot har man ju en accpump som ska sköta om det hela med en slurk soppa istället..

nåt e fel tycker jag, det borde ju gå att få respons i skiten?

någon som vet vem som säljer Kehin?

Kan det kanske vara ett av membrangummina som blivit lite klämt?

Mago skrev:
Kan det kanske vara ett av membrangummina som blivit lite klämt?

nepp! är inga membran i dom :fakta

men hade det vart mebranfuggar, så hade det säkert kunnat va så, symptomen e åt det hållet :tummenupp

slangat nåt på länge??

Du kan inte hissa fullt från låga varv med mekaniska gasare, det blir ju vidöppet in. Samma på tomgång.

nä, det verkar ju inte så.. har kommit fram till det nu.

men den är fortfarande för fet på lågfarten o mager på hög.. håller på o river i det nu, har tagit ner fuggarna o ska rengöra dom till att börja med.

varför går det inte att öppna fullt?

har hållt på mycket med fuggar på olika bilar, mest weber o dellorto 48-50mm på volvo rallymotorer..

det är ju ingen flatfugge, men det är ju ett spjäll.. som blir vidöppet!! där har man ju med accpump, som sköter det hela.!! dom kan man ju stämpla från 0, så wrappar det ju upp som fan!!

Hade 37:or på min... gissa om det är bestyckningstimmar som går åt...
men min kunde ja hissa fullt med, bara jag fick upp varven lite.
kolla vad det sitter för munstycken i den...
det står på dom.
162 satt de i mina.. kommer inte ihåg lågfarten, men 58 kanske.

dra ur den o kolla stiften så ser du ju vicket håll nålen ska åt...

axpumpen fick jag flytta om åxå... till det snålare läget..

accpumpen

låter både som du får för mycket accpump o fel luftblandning.svårt att ge råd utan o se,men ett grundtips på accpump på flatslidefuggar är att om du tittar in i en fugge utan filter på o ber en kompis punga på fullt så ska strålen från accpumpen toucha underkanten på trotteln.om den istället träffar trotteln högre upp får du droppbildning o sjuka egenskaper.brukar va en justerskruv som påverkar en plastkam som i sin tur trycker ner accpumpstången.alternativt kan du justera bort accpumpen helt o se hur den går då.förutsatt att du har rätt lågfartsmunstycke i så är grundinställningen på luftskruven från helt stängd,öppna 1,5 varv.hoppas du får till det,för när du får det så ska du kunna mörsa på hur hårt som helst utan hicka eller andra sjuka grejer.

Re: accpumpen

ktmjacke skrev:
låter både som du får för mycket accpump o fel luftblandning.svårt att ge råd utan o se,men ett grundtips på accpump på flatslidefuggar är att om du tittar in i en fugge utan filter på o ber en kompis punga på fullt så ska strålen från accpumpen toucha underkanten på trotteln.om den istället träffar trotteln högre upp får du droppbildning o sjuka egenskaper.brukar va en justerskruv som påverkar en plastkam som i sin tur trycker ner accpumpstången.alternativt kan du justera bort accpumpen helt o se hur den går då.förutsatt att du har rätt lågfartsmunstycke i så är grundinställningen på luftskruven från helt stängd,öppna 1,5 varv.hoppas du får till det,för när du får det så ska du kunna mörsa på hur hårt som helst utan hicka eller andra sjuka grejer.

accpumpen hade jag ställt precis som du beskriver, när jag köpte bågen va den inte inkopplad :rolleyes:

det gjorde på sig, men inte så mycket..

mina luftskruvar stod ca 1&3/4 varv öppna, så det e ju rätt nära sanningen.

är inte 100 på vad som är vilket på dom, men gissar att det är luftskruven som sitter i underkanten av inloppet, där tratten skruvas. jämte sitter ett fast munstycke, borde vara huvud LUFT munstycket?? det är märkt 200 iaf.

var sitter huvudbränsle o lågbränlse? nere i flottörhuset?

får kolla imorrn.. borde ju va så.

ambulans skrev:
Hade 37:or på min... gissa om det är bestyckningstimmar som går åt...
men min kunde ja hissa fullt med, bara jag fick upp varven lite.
kolla vad det sitter för munstycken i den...
det står på dom.
162 satt de i mina.. kommer inte ihåg lågfarten, men 58 kanske.

dra ur den o kolla stiften så ser du ju vicket håll nålen ska åt...

axpumpen fick jag flytta om åxå... till det snålare läget..

aha! det börjar likna nått!! har inte varvat ur den o kollat stift, men har jag varit o åkt i vanligt tempo (blandat, lite i stan, lite landsväg, några tjurrusningar o så lugnt o fin genom villaområdet hem så är dom knallsvarta. ska så fort jag satt ihop möget med nya stift köra den varm o sen ge kaffet o döda o kolla. det ger ju snningen!

ska bli frisk från denna satans förkylningen med, så man kan visa sig ute igen :zpy

tror lösningen närmar sig...

tack ni som tar er tid!
nästa gång e de kanske jag som vet nåt..!??!?!

HenRRik skrev:
aha! det börjar likna nått!! har inte varvat ur den o kollat stift, men har jag varit o åkt i vanligt tempo (blandat, lite i stan, lite landsväg, några tjurrusningar o så lugnt o fin genom villaområdet hem så är dom knallsvarta. ska så fort jag satt ihop möget med nya stift köra den varm o sen ge kaffet o döda o kolla. det ger ju snningen!

ska bli frisk från denna satans förkylningen med, så man kan visa sig ute igen :zpy

tror lösningen närmar sig...

tack ni som tar er tid!
nästa gång e de kanske jag som vet nåt..!??!?!

Steg 1 är ju att kontrollera vilken storlek du har på munstyckena..
ta av gasarna o skruva av flottörhuset...
kolla sen åxå i vilket hack nålen sitter i...
när du vet detta så ringer du till EMP Racing i Boden, där en mkt trevlig man som gärna hjälper till svarar ... och han kan en hel del om Keihin, jag plågade honom ett antal ggr innan min gick hyggligt.
Han kan ge dig lite tips om hur du ska göra, o vilka munstycken är lagom... men han vill ju veta hur du har ställt in det just nu först !

nummer 0921 - 130 90

Min gick som en raket över 5000 varv... men hoppade lite fram under 3000...
men den druknade inte om jag kom över 3000, då powerwheelade den så man gjorde i byxan :skrämd

Har man en gång testat .... så är dynojet rena dagiset :D
Annat tips... Oljekyld här.. kan en hel del om gasarna åxå, eftersom han va inblandad i mitt projekt.

tackar ödmjukast för alla tips! just nu är det rast vila i meckandet, men fortsättning följer snarast!!

ska nog gå att få henne å gå gött!!

Att du inte kan vrida på för fullt från tomgång får du nog lov att leva med. Flatsideförgasare funkar så att du måste modellera pådraget lite och mata på vartefter.
vad händer vid avslag? baksmäller det? i så fall går den för magert på pilotmunstyckena (lågfart).

För att kolla om blandningen är ok vid fullgas gan du göra följande:
Kör på full gas och max belastning, döda motor och frikoppla.
När du fått stopp på härket, plocka ur stiften och kolla hur dom ser ut. Viktigt att tändningen stängs av vid full last.

Z-rex

39:or på 945 cc? tror att den skulle må bättre av 37:or.
Beror i och för sig på hur vilt den är uppställd i övrigt.
bara en tanke...

Z-rez

det ska funka med 39 or, den är byggd för det.. vild o vild, den har bromsat 140 hp på slangen för nåt år sen. men jag tror att det har hänt nåt sen dess.. eller så fick dom inte till det bättre än så.

nu går den: tokfett på lågfarten, svarar rätt bra på rullen, men om man mörsar på fullt över 7000 varv, på typ 3:an , 4:an.. så känns det som den håller igen, liksom bara måpar.. tror den går magert på högfarten.

ska börga fittla med den igen snart, har inte möjlighet nu =(

Enklaste sättet för dig att få reda på om den går snålt på huvudmunstycket är att lägga sig på lämplig växel, trean blir nog bra, hissa fullt från ca 7000 varv, när du kommer uppåt 9-10000 varv så tippar du av till trekvartsgas. Om cykeln går bättre nu, alltså du får mer acc än på fullgas, då går den snålt. Om den inte vill gå ner på tomgång ordentligt utan hänger kvar i varv innan den går ner så går den snålt på lågfarten.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back