Kedjor och Slitage

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Hoj
2006 KTM 625smc
Tjena

Undrar lite om det finns något enkelt sätt att veta hur sliten en kedja är om man inte vet hur långt den har gått och hur man har underhållit den? eller är det bara köpa ny? :va

Fick med en extra kedja till min 625smc och misstänker att det är den som är använd när man haft större bakdrev som också följde med. Men vet ju inte alls vilket skick kedjan är i så funderar på att köpa ny om det inte finns nå enkelt sätt att undersöka hur sliten den är.:rolleyes:

Letar du upp din manual så specar ktm den maximala längden på ett antal typ 20 länkar. Är kedjan längre än så bör den bytas. Annars är det bara att leta efter de vanliga slitagemärkena samt skurna länkar.

Kedjan ska inte luta neråt om du håller den rakt ut. Lite kan den alltid luta neråt. Går kedjan som om du har en haj på ditt fiskespö så är den sliten. :tummenupp

Kedjan ska inte luta neråt om du håller den rakt ut. Lite kan den alltid luta neråt. Går kedjan som om du har en haj på ditt fiskespö så är den sliten. :tummenupp

Gäller det på även dagens o-ringskedjor? Har alltid hört detta från farsgubben som körde på de "riktiga" kedjornas tid. Testade med en nu kedja och tyckte den böjde sig väldigt mycket i sidled. Har antagit att o-ringarna flexar....

Jag besiktade för två år sen o han sa att bakdrevet var slitet men inom toleransen, besiktade idag med samma drev.........helt ok.:va

Jag besiktade för två år sen o han sa att bakdrevet var slitet men inom toleransen, besiktade idag med samma drev.........helt ok.:va

Har väl mer med besiktningsmannen att göra än drevslitaget? :)

Sen kan ju ett bakdrev "inom toleransen" vara godtjänt 2 år senare. Beror ju på skötsel/användning.

Jadu SBP... Lita inte på dem du. Visst finns det duktiga där också men kvaliten är så ojämn så du kan få en gubbe som är allt från skyddad verkstad ala Samhall till en riktigt vetgirig tekniknörd.

Jag fick en notis om att stödet var trögt att ta ner på min lapp en gång. Hade stödet kunna åka ner av sig själv eller dylikt så förstår man ju. En annan gång sa dem att kedjan var för slack när den inte var det. osv.

Gäller det på även dagens o-ringskedjor? Har alltid hört detta från farsgubben som körde på de "riktiga" kedjornas tid. Testade med en nu kedja och tyckte den böjde sig väldigt mycket i sidled. Har antagit att o-ringarna flexar....
Vad jag vet så ska det gälla även o-rings kedjor. :)
Har aldrig hört att det inte gäller dom.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025