Kedjor och betäckningar

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
CG Pettersson
Kedjor och beteckningar

Jag har försökt att lista ut vad det är för skillnad på olika kedjor.

På min hoj har jag en kedja som heter DID 50VA8 C1 och den skall motsvara en 530-kedja om jag fattat rätt. Har kollat på ROFFES http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Gruppkatalog_105.pdf (väldigt bra sida)
Nu har jag en kedja samt några drev som setat på CBR600RR ,08 och det är en 525-kedja som jag tror passar men jag är inte helt säker.

Skillnaden på en 525-kedja och en 530-kedja är som jag fattat innermåttet mellan länkarna, om jag tar min kedja och för den i sidled så är drevet tunnare än innermåttet på kedjan.

Vad tror den stora massan och framför allt Jörgen, Dr,Bike, Boris JR mfl,,,,,

Last edited:
530 och 525 ska inte blandas.

Byter du allt till 525 storlek funkar det dock prima.

är inte heelt med på vad du fråga efter annars :va

Hallå folks jag behöver er hjälp.......

rent skitenkelt så är ju en 525 lättare, lite smalare,, ju smalare o lättare en kedja är så nånstans så påverkar det ju brottspunkten, grabbarna som rr kör ju med mindre kedjor typ 525, 520 det påverkar ju deras prestanda +......men då o andra hand så körs den ju inte dagtid ut o in, odå kan man ju tycka men den körs ju hårt på bana, så då borde den väl hålla, klart den gör det, racing boys byter ju kedjor oftare än vi andra,, av typ en orsak,,,,så den smale då kanske inte håller lika länge dock, beronde på körstil , hk o bakhjuls körningar etc etc etc kan hålla på i evigheter, hoppas du fått lite din forskning vidare,,ja är abslout ingen xpert på området:confused::tummenupp

Precis som du själv säger är 525 smalare en 530 kedja, vad som händer om man använder en 530 kedja på 525 drev vet i fan men det kan väl aldrig vara bra att kejan vandrar i sidled. Använda en 525 kedja på ett 530 drev är iallafall helt uteslutet.

Läs den bifogade filen så kan du nog lista ut vilka drev/kedje kombinationer som är möjliga.

Bifogat

ha ha "pm med tekniska frågor debiteras med 50 kr"

du är rolig du Boris :)

ha ha "pm med tekniska frågor debiteras med 50 kr"

du är rolig du Boris :)

Innan jag hade den fick jag flertalet PM dagligen med tekniska frågor jag förväntades besvara. Om jag inte svarade alls eller svarade "skriv frågan i forumet" kom ofta ett argt svar.....

Har man frågor finns ett utmärkt forum, har jag tid/ork/lust/kompetens svarar jag troligen i tråden. Vill man ha mer specifik hjälp snabbare är det bara att slanta upp.....

Innan jag hade den fick jag flertalet PM dagligen med tekniska frågor jag förväntades besvara. Om jag inte svarade alls eller svarade "skriv frågan i forumet" kom ofta ett argt svar.....

Har man frågor finns ett utmärkt forum, har jag tid/ork/lust/kompetens svarar jag troligen i tråden. Vill man ha mer specifik hjälp snabbare är det bara att slanta upp.....

Tur att jag är jävligt oteknisk då, för då är ju alla mina frågor att beakta som otekniska :hihi

Jag har inte fått någon debitering för mina SMS frågor än, eller dras det direkt från mobilen?

Tur att jag är jävligt oteknisk då, för då är ju alla mina frågor att beakta som otekniska :hihi

Jag har inte fått någon debitering för mina SMS frågor än, eller dras det direkt från mobilen?

Sålänge du inte fakturerar garageavgift och tar betalt för trasiga cykelslangar så lovar jag att inte debitera för dina nattliga SMS.......

Det ända som står på min kedja är 50 så vad har jag för kedja?
finns det 550 kedjor till sporthoj?

Jag vågar faktiskt inte svara nej då där finns en del obskyra kedjestandard men 99% av kedjemarknaden är någon av de dimensioner du kan se i filen jag bifogade....

Fram med skjutmåttet och mät. Är det en cbr900 gissar jag på 525 eller 530 som standard.....

Förmodar att du har beteckningen " 50 " på stansat på länkplattorna

Kan vara en DID 50zvm Dids starkaste 530 kedja

Ser den biffig ut?

ja den är betydligt större än 525 kedjan & det står bara 50 på några st länkar runt om, snart dags för ny & skulle vilja ha något liknade eftersom det har funkat bra, japp det ska vara till cbr

ja den är betydligt större än 525 kedjan & det står bara 50 på några st länkar runt om, snart dags för ny & skulle vilja ha något liknade eftersom det har funkat bra, japp det ska vara till cbr

Att åka runt med ett sånt "as" till kedja är väl lite overkill på en 900 sugis?
Stor kedja stjäl mer effekt :brinnerup

Att åka runt med ett sånt "as" till kedja är väl lite overkill på en 900 sugis?
Stor kedja stjäl mer effekt :brinnerup

behöver inte mera effekt då det räcker väl till gatan men däremot säkerhet viktigt & jag inbillar mej att en kraftigare kedja håller bättre
har inte mätt kedjan ännu men tro ni det är en 530 kedja?

behöver inte mera effekt då det räcker väl till gatan men däremot säkerhet viktigt & jag inbillar mej att en kraftigare kedja håller bättre
har inte mätt kedjan ännu men tro ni det är en 530 kedja?

Ja det är en 530-kedja eller den motsvarar en 50XXX-kedja

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back