Kedjeverktyg att låna/hyra?!

Hade en gammal 530 kedja i garderoben...
Så jag testade bryta utan slipning. Så här gick det:
Centrera donet
View attachment 429094
Huvudet av
View attachment 429095
Pinnen igenom!
View attachment 429096
Men sen skulle jag nita och tog i farten fel mothållare undertill, så nitdonet blev vint. Jädrars!!
View attachment 429097

Imponerad ! Med rätt grejor går det trycka ut en nit ! Utan slipning.
Och
sedan så har du plannitar ! i Nitlåset !

ADDEMOTOs klarar enbart hålnitar !
Nitlåset måste vara av håltyp.......Nitlås som är avsedda för slagnitning, d.v.s. där länkpinnar är plana i ytteränden och av massivt stål hela vägen, kan inte nitas med detta verktyg.
och det verkar som du också fick problem med plannit !

Gissar att plannitar ska nitas med mothåll och hammare.
Enkelt för en yrkesman ! :Bugar
 
Imponerad ! Med rätt grejor går det trycka ut en nit ! Utan slipning.
Och
sedan så har du plannitar ! i Nitlåset !

ADDEMOTOs klarar enbart hålnitar !

och det verkar som du också fick problem med plannit !

Gissar att plannitar ska nitas med mothåll och hammare.
Enkelt för en yrkesman ! :Bugar
Va?!? Plannitar?!? Va e de? Vilken amatör jag är... Men nu fattar jag varför det gick som det gick.
Jag utgår från att mitt verktyg ändå är identiskt med det billiga kina visat ovan, bara försett med märke och sålt inte jättebilligt av mc-varuhuset. Har instruktioner, men inte ett pip om plan- eller hålnitar.
Vet man vad man gör, och hur, verkar det ändå duga ypperligt.
Nu "nitade" jag kedjan på min gamla skrotmoped, 420 kedja. Inte heller där hade jag hålnit, utan endast clipsnitar. Det var det som följde med, och det fick duga till nitning. Jag lessnade nämligen på att 30 försök misslyckades med att få dit clipset. Nu nitar jag skiten svor jag, trött och föribannad. Resultatet såg lite konstigt ut, men blev helt hållfast.
Så, nu har jag lärt mig nånting och ser en ekonomisk ljusning i detta framöver.:fyllisar
 
Köpte själv samma kit som länkats till i tråden via ebay för runt ~250kr inkl frakt. Fungerade hur bra som helst för att byta kedja på min SV650S. Jag är nöjd.
 
Va?!? Plannitar?!? Va e de? Vilken amatör jag är... Men nu fattar jag varför det gick som det gick.
Jag utgår från att mitt verktyg ändå är identiskt med det billiga kina visat ovan, bara försett med märke och sålt inte jättebilligt av mc-varuhuset. Har instruktioner, men inte ett pip om plan- eller hålnitar.
Vet man vad man gör, och hur, verkar det ändå duga ypperligt.
Nu "nitade" jag kedjan på min gamla skrotmoped, 420 kedja. Inte heller där hade jag hålnit, utan endast clipsnitar. Det var det som följde med, och det fick duga till nitning. Jag lessnade nämligen på att 30 försök misslyckades med att få dit clipset. Nu nitar jag skiten svor jag, trött och föribannad. Resultatet såg lite konstigt ut, men blev helt hållfast.
Så, nu har jag lärt mig nånting och ser en ekonomisk ljusning i detta framöver.:fyllisar

Plannit, ja det var nåt jag fick till från ADDEMOTOs beskrivning av sitt kedjeverktyg

Nitlåset måste vara av håltyp (skålning, försänkning, bimetall i änden på länkpinnarna). ....Nitlås som är avsedda för slagnitning, dvs där länkpinnar är plana i ytteränden och av massivt stål hela vägen kan inte nitas med detta verktyg. Sådana lås förekommer huvudsakligen för icke O-ringkedjor......

Det korrekta uttrycket är alltså "slagnit". Som nitas med hammare och mothåll.
 
Kärt barn verkar ha många namn. Jag kallar den för solid nit :-)

MotionPros PBR har nitblock för både solid och rörnit.(dom två små runda på bild). Behövs ju egentligen inte, men jag är ju lite rädd om mitt verktyg så jag brukar slipa lite på niten först innan jag kapar den.

motion_pro_pbr_chain_tool.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top