Kedjevax?

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Köpte Castrols kedjevax men blev grymt besviken :va!

Det stänker ner fälg och allt runtom :mad:, ja jag har satt på det med varm kedja efter körning...
Odrygt... och blir väldigt fort "skitigt", givetvis inser jag att det är klibbigt och skit fastnar, men inte i denna utsträckning efter enbart asfaltsåkning!

Har ni något tips på ett "bättre" vax?? :tummenupp

För mig funkar det kanon, man ska ha lagom mycket på kedjan ska inte drypa efter du smörjt den.

Klipp upp en glass bytta i vardera ände som du låter kedjan gå igenom. När du sedan sprayar så hamnar resterna i burken :)

Har du tänkt på att skaka flaskan ordentligt innan användning?

Har användt Castrols kedjevax i åratal just pga
inget klet o kladd!
Hur mycket sprutar du på egentligen?

Kör du direkt efter är det ju svårt att inte få det att kladda... måste ju hinna torka lite.

Man sprejar EFTER en tur när kedja är varm. Låter det vila över natten. KLART!

Skrev jag inte att jag gjorde så????? :va

Jo jag skakar den oxå... men kanske har betydelse att den förvaras i kallgarage, jag menar att den skiktar sej på nått´vis?

Brukar snurra så kedjan går runt ett varv och spruta på "insidan" som ligger mot dreven...

Jag kanske är känslig då... :rolleyes:

Last edited:
Tycker dom kladdar mer eller mindre allihop, hur man än gör.:mad:
Slutade med skiten, och kör numera med "Profi drylube", och nu är det verkligen noll kladd.:tummenupp

Jag kör Maxima vax, är helnöjd.

Varm kedja, spraya en av insidorna, torka av överflöd.

Om jag varit lat har jag tagit varmluftspistolen och värmt kedjan och vaxat innan körning, funkar också.

Bifogat

• MaximaChainWax.gif
    MaximaChainWax.gif
    68.8 KB · Visningar: 1,577
Skrev jag inte att jag gjorde så????? :va

Jo jag skakar den oxå... men kanske har betydelse att den förvaras i kallgarage, jag menar att den skiktar sej på nått´vis?

Brukar snurra så kedjan går runt ett varv och spruta på "insidan" som ligger mot dreven...

Jag kanske är känslig då... :rolleyes:

Hälften rätt ... du sa inte att du låter det vila över natten.

Castrol var mitt husvax tills förra året då de bytte formula och började fylla burkarna i Italien, går inte att använda längre :arsele

Maxima, Motul, Shell eller Motorex funkar :tummenupp

Tycker dom kladdar mer eller mindre allihop, hur man än gör.:mad:
Slutade med skiten, och kör numera med "Profi drylube", och nu är det verkligen noll kladd.:tummenupp
Låter riktigt bra detta. Hur ofta smörjer du kedjan? I ett test i Allt om MC är dom lite tveksamma till Profi Dry Lube

Men Profi Dry Lube utlovar kedjesmörj utan stänk och klibb. Det låter härligt. Vi plockade ut ett par burkar för test och drog på smutsig utflykt österut. Testhojen var en BMW F 800GS med 500 mil på mätaren. Kedjan var alltså inkörd och väl underhållen sedan tidigare.

Innan man applicerar Dry Lube för första gången är det viktigt att kedjan är nogsamt rengjord. Vi tog därför ett varv med avfettningssprutan och diskborsten. När kedjan var skinande ren och torr applicerade vi Dry Lube. Enligt instruktionen ska kedjan sprayas i två omgångar med två minuter mellan varje omgång.

Sprayen är genomskinlig och mycket tunn. Den lämnar inte mycket spår efter sig på kedjan varför det är svårt att veta när kedjan så att säga är mättad. Vi gav kedjan en rejäl omgång i alla fall.

Sedan bar det iväg på touring. På Polska bakgator och Ryska grusvägar utsattes kedjan för hård påfrestning. Vi konstaterade snabbt att snacket om klibb- och stänkfritt faktiskt stämmer. Tummen upp för det. Det kändes dock som att det var nödvändigt att smörja kedjan oftare än med konventionell kedjespray. Dels för att kedjan såg torr ut och dels för att den började ”gnissla” rätt tidigt. Burken med 150 milliliter räckte därför inte så länge. Vi körde strax över 200 mil och hade då förbrukat hela innehållet.

Slutsatsen är att Profi Dry Lube håller vad den lovar men vi ställer oss till viss del tveksamma till dess smörjade effekt som vi upplever som mindre god och med mindre ”hållbarhet” än flera övriga produkter.
Flaskan kostar 170 kronor och importeras av MC-Tech. Mer info på www.mc-tech.se.

BETYG
Prisvärde: 2
Nytta/funktion: 3
Coolindex: 2

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back