Kedjestyrare och kopplingsproblem

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Kopplingen frikopplar inte efter byte av handtag..

Jag är i lärandetagen och har monterat av bakhjulet och bytt drev och kedja och däck. Nu när jag har satt ihop bakhjulet och bytt kopplingshantag så är det något jag undrar över.

Kopplingen tar inte längre när jag satt i det nya kopplingshantaget, helskumt..vajern är ju densamma. Jag har testat att justera uppe vid hantaget och nere på skruven men kopplingen vill liksom inte släppa utan jag har hela tiden kontakt så jag kan inte frikoppla.

Så lite tips..vilken ska jag korrigera först..nere vid kopplingen eller uppe vid hantaget? Kan något ha hänt när jag bytte handtag...är det verkligen så att det kan röra sig om några enstaka milimeter för att kopplingen ska frikoppla?

Last edited:
Kolla så att vajern inte släppt eller hamnat fel innan du börjar skruva.
Börja med att skruva in (så mkt spel som möjligt) vid handtaget. Justera sedan i andra ändan så att du har ca 5 mm spel kvar vid handtaget. Justera det sista vid hantaget. Jag brukar ha ca 3-4 mm spel vid handtaget max, spelet blir större när du varmkört lite.

Kan det vara så att när kopplingen stått en vecka utan spänning att något har släppt på nåt vis (lameller i fel läge eller nått?)

Jag är helt rudis på kopplingar så jag vet inte hur det ser ut inne i motorn från själva delen som vajern fäster i men kanske något där som krånglar?

Uppdatering..Kopplingen fungerar rätt okej nu..körde ett tag och då släppte kopplingen en hel del så nu är den okej fungerande.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa