Kedjestyrare, bra eller onödigt?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade på Youtube för nåt tag sen där nån snubbe körde en Tenere 700 och det hände nåt med kedjan (trir den la av) så den slog hål i blocket så hojen började läcka olja. Där sade det nåt om att han hade haft en ordentlig chain guide hade han inte råkat ut för detta och en sån monterades senare i videon.

Varför jag undrar är att jag köpte en riktigt fin CRF100 och då jag skulle serva upp den så gjorde jag upptäckten (moddlaren hade rätt man vet inte vad en gammal cross varit med om) att statorkåpan var skadad då den lossades. Det ser ut att vara nåt liknande där kedjan varit inblandad och var en gamla skada med tanke på hur det såg ut men eftersom att jag har en AC-DC TIG så tänkte jag att det var värt ett försök att svetsa kåpan. Har aldrig svetsat aluminium men efter ca 5 cm träning i två plåtbitar gav jag mig på kåpan och en ny bit passades in och svetades fast och det blev riktigt bra för att vara första försöket.

Så då till själva frågan, är det risken att kedjan hoppar av från bakdrevet som minimeras med en kjedjestyrare?

Tycker att det verkar enkelt att göra egna såna till CRF:en och KLR:en av lite aluminiuplåt, nylonplast och några skruvar för att ersätta de enkla plastbitarna som sitter där nu. Så är det värt att tillverka egna stadigare eller är detta bara överkurs?
 
Nu är ju detta onödigt fancy och dyrt men principen är bra.
Jag ska tillverka några åt mig.
 
En gammal sliten ospänd kedja kan hoppa ganska lätt om man kör mot stenar å rötter i terrängen... Då är de fördel å ha en kedjestyrare..
 
Fast han verkar orolig för att kedjan ska hoppa. Alla ”crossar” har god nytta av en kedjestyrare, eftersom alla har en, bättre eller sämre. TS behöver som vanligt inte fråga om allting, gör en eller köp en.
En gammal sliten ospänd kedja kan hoppa ganska lätt om man kör mot stenar å rötter i terrängen... Då är de fördel å ha en kedjestyrare..
Det hade jag inte en susning om. Tack!
 
Fast han verkar orolig för att kedjan ska hoppa. Alla ”crossar” har god nytta av en kedjestyrare, eftersom alla har en, bättre eller sämre. TS behöver som vanligt inte fråga om allting, gör en eller köp en.
Det hade jag inte en susning om. Tack!
Beror väl på att med den långa fjädringen på en cross
är kedjan så slapp i ytterlägena att kedjan "lätt" kan hoppa över tänderna på främre kedjedrevet.
Men kedjestyraren trycker ner kedjan mot kedjedrevet och håller kedjan på plats .....
Jag gissar kedjestyraren på en cross bör bytas då och då, utsliten.
 
Kollade på Youtube för nåt tag sen där nån snubbe körde en Tenere 700 och det hände nåt med kedjan (trir den la av) så den slog hål i blocket så hojen började läcka olja. Där sade det nåt om att han hade haft en ordentlig chain guide hade han inte råkat ut för detta och en sån monterades senare i videon.

Varför jag undrar är att jag köpte en riktigt fin CRF100 och då jag skulle serva upp den så gjorde jag upptäckten (moddlaren hade rätt man vet inte vad en gammal cross varit med om) att statorkåpan var skadad då den lossades. Det ser ut att vara nåt liknande där kedjan varit inblandad och var en gamla skada med tanke på hur det såg ut men eftersom att jag har en AC-DC TIG så tänkte jag att det var värt ett försök att svetsa kåpan. Har aldrig svetsat aluminium men efter ca 5 cm träning i två plåtbitar gav jag mig på kåpan och en ny bit passades in och svetades fast och det blev riktigt bra för att vara första försöket.

Så då till själva frågan, är det risken att kedjan hoppar av från bakdrevet som minimeras med en kjedjestyrare?

Tycker att det verkar enkelt att göra egna såna till CRF:en och KLR:en av lite aluminiuplåt, nylonplast och några skruvar för att ersätta de enkla plastbitarna som sitter där nu. Så är det värt att tillverka egna stadigare eller är detta bara överkurs?
Är du säker på att det är kedjestyrare du söker och inte ett sprängskydd...?
Jag känner till ett par fall där kedjan gått av på XR650 och slagit hål i statorkåpan vilket gjort att folk fått avbryta pågående körningar mitt i skogen.
Detta då original sprängskydd på just XR650 är ett skämt!
Gjorde ett eget till min gris som dessutom var bultat i ramen och trots att min kedja gått av vid 2(!) tillfälle så har det inte resulterat i något hål/sönderslaget block eller kåpor.
b.jpg

Nu tror jag iofs inte det är riktigt det vridet i en CRF100 som du har i en XR650 men det är en billig investering!

Just a tip for you m8
:tummenupp
 
Jag tror i alla fall att det är kjedjestyrare jag funderar över?

Ett sånt där sprängskydd hade ju varit bra och ha så jag hade sluppit svetsa kåpan, nu tror jag nog mer på att slack kedja eller möjligen ett kedjelås som lossnat gjort skadan på statorkåpan inte det brutala vridet i CRF100 motorn så sprängdkydd känns väl lite overkill. Fast att göra en sån där plåt är ju en ganska enkel sak att göra om man vill det, dock är nog risken större attkjedjan går på KLR:en än CRF100:an.

I videon med T700:an jag såg så talades om "chain guide" som jag fattade det är grejen som styr kedjan mot bakdrevet istället för att bara ha en hajfena på utsidan som skydd och att den var dåligt konstruerad på T7 och orsakade att kedjan hoppade av för honom och spräckte blocket. Det var den spräckta statorkåpan som fick mig att börja tänka på detta och är en kedjestyrare bra och kan förhindra att kedjan hoppar av är det väl bra att sätta dit en sån.

Var i alla fall om till glasmästaren och fick lite bitar nylon som jag tänkte experimentera med
 
Är du säker på att det är kedjestyrare du söker och inte ett sprängskydd...?
Jag känner till ett par fall där kedjan gått av på XR650 och slagit hål i statorkåpan vilket gjort att folk fått avbryta pågående körningar mitt i skogen.
Detta då original sprängskydd på just XR650 är ett skämt!
Gjorde ett eget till min gris som dessutom var bultat i ramen och trots att min kedja gått av vid 2(!) tillfälle så har det inte resulterat i något hål/sönderslaget block eller kåpor.
View attachment 484240

Nu tror jag iofs inte det är riktigt det vridet i en CRF100 som du har i en XR650 men det är en billig investering!

Just a tip for you m8
:tummenupp
Jag hade ett liknande skydd på min. När kedjan gick av så kilades den fast mellan drevet och kedjeskyddet/motorn. Krokig utgående axel :brynad
 
Jag hade ett liknande skydd på min. När kedjan gick av så kilades den fast mellan drevet och kedjeskyddet/motorn. Krokig utgående axel :brynad
Min slutsats blir att det bör vara 2 mm till 3 mm mellan kedjeskyddet och kedjan där det är som smalast eller mindre. För är det mera kan kedjan hoppa av främre drevet och kila in sig.
Kanske tom bara 1 mm till 2 mm där det är som smalast mellan kedjan och kedjeskyddet.
Och byter man storlek på främre kedjedrev ska kedjeskyddet också bytas.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top