Kedjestyrare, bra eller onödigt?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade på Youtube för nåt tag sen där nån snubbe körde en Tenere 700 och det hände nåt med kedjan (trir den la av) så den slog hål i blocket så hojen började läcka olja. Där sade det nåt om att han hade haft en ordentlig chain guide hade han inte råkat ut för detta och en sån monterades senare i videon.

Varför jag undrar är att jag köpte en riktigt fin CRF100 och då jag skulle serva upp den så gjorde jag upptäckten (moddlaren hade rätt man vet inte vad en gammal cross varit med om) att statorkåpan var skadad då den lossades. Det ser ut att vara nåt liknande där kedjan varit inblandad och var en gamla skada med tanke på hur det såg ut men eftersom att jag har en AC-DC TIG så tänkte jag att det var värt ett försök att svetsa kåpan. Har aldrig svetsat aluminium men efter ca 5 cm träning i två plåtbitar gav jag mig på kåpan och en ny bit passades in och svetades fast och det blev riktigt bra för att vara första försöket.

Så då till själva frågan, är det risken att kedjan hoppar av från bakdrevet som minimeras med en kjedjestyrare?

Tycker att det verkar enkelt att göra egna såna till CRF:en och KLR:en av lite aluminiuplåt, nylonplast och några skruvar för att ersätta de enkla plastbitarna som sitter där nu. Så är det värt att tillverka egna stadigare eller är detta bara överkurs?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nu är ju detta onödigt fancy och dyrt men principen är bra.
Jag ska tillverka några åt mig.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
En gammal sliten ospänd kedja kan hoppa ganska lätt om man kör mot stenar å rötter i terrängen... Då är de fördel å ha en kedjestyrare..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fast han verkar orolig för att kedjan ska hoppa. Alla ”crossar” har god nytta av en kedjestyrare, eftersom alla har en, bättre eller sämre. TS behöver som vanligt inte fråga om allting, gör en eller köp en.
En gammal sliten ospänd kedja kan hoppa ganska lätt om man kör mot stenar å rötter i terrängen... Då är de fördel å ha en kedjestyrare..
Det hade jag inte en susning om. Tack!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast han verkar orolig för att kedjan ska hoppa. Alla ”crossar” har god nytta av en kedjestyrare, eftersom alla har en, bättre eller sämre. TS behöver som vanligt inte fråga om allting, gör en eller köp en.
Det hade jag inte en susning om. Tack!
Beror väl på att med den långa fjädringen på en cross
är kedjan så slapp i ytterlägena att kedjan "lätt" kan hoppa över tänderna på främre kedjedrevet.
Men kedjestyraren trycker ner kedjan mot kedjedrevet och håller kedjan på plats .....
Jag gissar kedjestyraren på en cross bör bytas då och då, utsliten.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Kollade på Youtube för nåt tag sen där nån snubbe körde en Tenere 700 och det hände nåt med kedjan (trir den la av) så den slog hål i blocket så hojen började läcka olja. Där sade det nåt om att han hade haft en ordentlig chain guide hade han inte råkat ut för detta och en sån monterades senare i videon.

Varför jag undrar är att jag köpte en riktigt fin CRF100 och då jag skulle serva upp den så gjorde jag upptäckten (moddlaren hade rätt man vet inte vad en gammal cross varit med om) att statorkåpan var skadad då den lossades. Det ser ut att vara nåt liknande där kedjan varit inblandad och var en gamla skada med tanke på hur det såg ut men eftersom att jag har en AC-DC TIG så tänkte jag att det var värt ett försök att svetsa kåpan. Har aldrig svetsat aluminium men efter ca 5 cm träning i två plåtbitar gav jag mig på kåpan och en ny bit passades in och svetades fast och det blev riktigt bra för att vara första försöket.

Så då till själva frågan, är det risken att kedjan hoppar av från bakdrevet som minimeras med en kjedjestyrare?

Tycker att det verkar enkelt att göra egna såna till CRF:en och KLR:en av lite aluminiuplåt, nylonplast och några skruvar för att ersätta de enkla plastbitarna som sitter där nu. Så är det värt att tillverka egna stadigare eller är detta bara överkurs?
Är du säker på att det är kedjestyrare du söker och inte ett sprängskydd...?
Jag känner till ett par fall där kedjan gått av på XR650 och slagit hål i statorkåpan vilket gjort att folk fått avbryta pågående körningar mitt i skogen.
Detta då original sprängskydd på just XR650 är ett skämt!
Gjorde ett eget till min gris som dessutom var bultat i ramen och trots att min kedja gått av vid 2(!) tillfälle så har det inte resulterat i något hål/sönderslaget block eller kåpor.
b.jpg

Nu tror jag iofs inte det är riktigt det vridet i en CRF100 som du har i en XR650 men det är en billig investering!

Just a tip for you m8
:tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror i alla fall att det är kjedjestyrare jag funderar över?

Ett sånt där sprängskydd hade ju varit bra och ha så jag hade sluppit svetsa kåpan, nu tror jag nog mer på att slack kedja eller möjligen ett kedjelås som lossnat gjort skadan på statorkåpan inte det brutala vridet i CRF100 motorn så sprängdkydd känns väl lite overkill. Fast att göra en sån där plåt är ju en ganska enkel sak att göra om man vill det, dock är nog risken större attkjedjan går på KLR:en än CRF100:an.

I videon med T700:an jag såg så talades om "chain guide" som jag fattade det är grejen som styr kedjan mot bakdrevet istället för att bara ha en hajfena på utsidan som skydd och att den var dåligt konstruerad på T7 och orsakade att kedjan hoppade av för honom och spräckte blocket. Det var den spräckta statorkåpan som fick mig att börja tänka på detta och är en kedjestyrare bra och kan förhindra att kedjan hoppar av är det väl bra att sätta dit en sån.

Var i alla fall om till glasmästaren och fick lite bitar nylon som jag tänkte experimentera med
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är du säker på att det är kedjestyrare du söker och inte ett sprängskydd...?
Jag känner till ett par fall där kedjan gått av på XR650 och slagit hål i statorkåpan vilket gjort att folk fått avbryta pågående körningar mitt i skogen.
Detta då original sprängskydd på just XR650 är ett skämt!
Gjorde ett eget till min gris som dessutom var bultat i ramen och trots att min kedja gått av vid 2(!) tillfälle så har det inte resulterat i något hål/sönderslaget block eller kåpor.
View attachment 484240

Nu tror jag iofs inte det är riktigt det vridet i en CRF100 som du har i en XR650 men det är en billig investering!

Just a tip for you m8
:tummenupp
Jag hade ett liknande skydd på min. När kedjan gick av så kilades den fast mellan drevet och kedjeskyddet/motorn. Krokig utgående axel :brynad
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade ett liknande skydd på min. När kedjan gick av så kilades den fast mellan drevet och kedjeskyddet/motorn. Krokig utgående axel :brynad
Min slutsats blir att det bör vara 2 mm till 3 mm mellan kedjeskyddet och kedjan där det är som smalast eller mindre. För är det mera kan kedjan hoppa av främre drevet och kila in sig.
Kanske tom bara 1 mm till 2 mm där det är som smalast mellan kedjan och kedjeskyddet.
Och byter man storlek på främre kedjedrev ska kedjeskyddet också bytas.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top