Kedjestrul

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Hej,

Jag har i tid och evighet försökt få min kedja att bli LAGOM spänd. Igår fick jag äntligen till det. Tills jag hade kört en stund då den var slapp som Ni vet vad. Spänner jag den för mycket så blir den stenhård och vidgas ingenting. Spänner jag den lagom växer den typ med en halvmeter när jag kört en stund. Vad är detta för galet??? Paketet verkar helt ok enligt min oproffsiga bedömning.

Akn78 skrev:
Hej,

Jag har i tid och evighet försökt få min kedja att bli LAGOM spänd. Igår fick jag äntligen till det. Tills jag hade kört en stund då den var slapp som Ni vet vad. Spänner jag den för mycket så blir den stenhård och vidgas ingenting. Spänner jag den lagom växer den typ med en halvmeter när jag kört en stund. Vad är detta för galet??? Paketet verkar helt ok enligt min oproffsiga bedömning.
Kanske kedjan är slut? :confused:

Har du dragit åt allting så bakhjulet inte dras fram ibland?
Annars kan ju kedjan som sagt vara slut, så att den på vissa ställen är stel = känns kort och på andra ställen rörlig = verkar slapp!

Förbannade Kedja!

Nu har jag justerat kedjefan 10 ggr. Det som är :kocko är att jag justerar kedjan, rullar fram cykeln en meter och sen är den antingen för slapp eller för spänd. Någonting är snett som f*n! Frågan är vad, pinnen som framdrevet sitter på eller bakdrevet eller vad är det? :mad: :mad: :mad:

Akn78 skrev:
Nu har jag justerat kedjefan 10 ggr. Det som är :kocko är att jag justerar kedjan, rullar fram cykeln en meter och sen är den antingen för slapp eller för spänd. Någonting är snett som f*n! Frågan är vad, pinnen som framdrevet sitter på eller bakdrevet eller vad är det? :mad: :mad: :mad:

Du har kört med kedjan för hårt spänd , så tapparna som rullarna sitter på har böjt sig. Krävs inte så mycket för att de ska bli lite sneda.... o då får du fenomenet att kedjan är längre i vissa lägen o kortare i andra. Rullarna "nyper" , så länken kan inte leda sig på det stället... Byt kedja o följ instruktionsbkoen vad det gäller kedjespänning , så håller den bättre.....

Hmmm... Tapparna som rullarna sitter på? Tapparna som "håller ihop" kedjan eller? Är EXTREMT omeckig, men det är inte pinnen som framdrevet sitter i du menar? Förklara som du skulle förklara för en 3-åring, det är där i krokarna jag är... :confused:

En kedja är ju uppbyggd av en massa länkar... Du har ca 120 länkar i din kedja. Mellan varje länk sitter det en tapp , nit , axel , pinne...vad du än vill kalla det , o det är ju där kedjan ledar sig...som ett gångjärn. Tänk dig att du kröker "pinnen" i ett gångjärn... Då får du samma fenomen som du har nu. Gångjärnet går trögt i vissa lägen.
Över den här pinnen på en kedja , sitter rullen som ligger an mot dreven. Det är rullen du smörjer när du smörjer. Pinnen är insmord med fett , som hålls ¨på plats av O-ringarna , så där kan du omöjligt få in smörja i alla fall.....

Okidok, då shoppar jag en ny kedja och spänner den rätt en gång för alla. Vart köper man kedja billigt på nätet månne?

Det låter som din kedja är lite olika spänd beroende på var på varvet man tittar.

Min kedja har vart ganska slapp i vissa lägen och mer sträckt i andra i uppåt 5-600 mil nu. Inga problem alls, bara man ser till att justera den i det mest sträckta läget, gärna sittande på hojen också så att kedjan är så sträckt som den nånsin kan bli. I det läget kan man justera så att man bara har ytterst lite spel. :)

I mitt fall är det från fiolsträng till lagom eller från lagom till att kedjan slår i vaggan. Kan skilja från 5-6 cm glapp till 0 mm glapp...

Åsså hör man "schvoof, schvoof, schvoof, schvoof,schvoof, schvoof" när man kör...

Gör så!!

Hade det fenomentet på min Blackbird när jag köpte den,, tänkte inte mer på det mer än att jag tänkte byta kedja så snart som möjligt,, detta var på lördagen,, tänkte köpa ny på måndagen,, på lördagskvällen var jag o en kompis ute o körde.. hörde bara en smäll o sen tvärstopp!! Visserligen inte i mer än 70 men det var BRA NÄRA att jag la cykeln med passagerare o allt! JISSES säger jag bara,,Kedjan hade gått isär o satt sig mellan svingen och bakdrevet! BYT kedja så snart som möjligt o spara en MASSA pengar o arbete genom att byta itid.. hade samma symptom som du,, fast i detta fallet hade kedjan varit för löst spänd ett tag o slitit sig..

Exxpert skrev:
Gör så!!

Hade det fenomentet på min Blackbird när jag köpte den,, tänkte inte mer på det mer än att jag tänkte byta kedja så snart som möjligt,, detta var på lördagen,, tänkte köpa ny på måndagen,, på lördagskvällen var jag o en kompis ute o körde.. hörde bara en smäll o sen tvärstopp!! Visserligen inte i mer än 70 men det var BRA NÄRA att jag la cykeln med passagerare o allt! JISSES säger jag bara,,Kedjan hade gått isär o satt sig mellan svingen och bakdrevet! BYT kedja så snart som möjligt o spara en MASSA pengar o arbete genom att byta itid.. hade samma symptom som du,, fast i detta fallet hade kedjan varit för löst spänd ett tag o slitit sig..

Vad hade hänt med kedjan egentligen? Hade den gått av, eller hoppat av drevet?

Akn78 skrev:

kan det inte va så enkelt att kedjan har sträckt sig på en viss del?

i min manual står det iaf om att man ska mäta kedjan och den får på det längsta stället vara 27cm över 10 länkar (siffrorna är mer eller mindre påhittade men mätsättet är korrekt)

sajk skrev:
kan det inte va så enkelt att kedjan har sträckt sig på en viss del?

i min manual står det iaf om att man ska mäta kedjan och den får på det längsta stället vara 27cm över 10 länkar (siffrorna är mer eller mindre påhittade men mätsättet är korrekt)

Jag får väl gå igenom kedjan bit för bit och kolla så den inte hakat sig någonstans innan. Hade vart gött och slippa pynta ut en 1000-lapp till denna månaden.

Akn78 skrev:
Jag får väl gå igenom kedjan bit för bit och kolla så den inte hakat sig någonstans innan. Hade vart gött och slippa pynta ut en 1000-lapp till denna månaden.

Det har den, var så säker! Alternativet är att fortsätta köra, vilket kommer resultera i lagerhaveri i växelådan = svindyrt om du inte kan skruva själv!

Problemet med din kedja är nog troligen att den är ojämt sliten. Dvs att glappet i
länkarna är ojämt över kedjans längd.

Well, så länge inte kedjan kuggar över eller slår i backen (eller andra saker) är den inte för löst spänd. Bättre ett slack på +/- 5 cm upp och ned än fiolsträngad.

Då drev och kedja ser ut att vara i fint skick sånärpå ovanstående problem så funderar jag att doppa skiten i fotogen och sätta på den igen. Är det en bra grej eller? Fan vad ont om slantar det är nu...

Fotogenet löser väl upp ev olja så det är ingen förbättrande åtgärd.. Fettet inuti kedjan kommer du inte åt pga O-ringararna och det är väl där slitaget finns. Kolla förresten att det är en O-rings-kedja på den annars kan man förstå det blir slitage. På enklare kedjor utan O-ringar slungas fettet allteftersom ut ur kedjan tills det är metall mot metall speciellt om man inte underhåller den eller kör mkt i regn. På forntiden brukade man koka kedjorna i fett som underhållsåtgärd. Det slipper man med O-ringarna.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år