Kedjesträckare KTM kamkedja

Wrath

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 990 SMR 2011
Mjo.. Har en KTM 450 EXC -07:a som börjar ha gått 200 timmar, har aldrig bytt kolv eller kollat kamkedjan men den har gått mest Enduro timmar.

Dock så har jag funderat på att byta ev. kolv men kom på att jag borde kanske kolla över kamkedjan först och främst.

Har hittat igen vart sträckaren är med 3 bultar varav 2 är mindre modell.
Hur tar man lös den och inspekterar det hela? Sen hur stoppar man tebax den? Står ingenting i boken och jag har dammsugit internet.

Tänkte om man kollar sträckaren hur den är först? Byter man bara den sen är det bra eller kollar man kedjan och isf hur då?

Är självklart smidigt att lämna in men ville gärna testa själv. Kan väl inte vara nån rocket science direkt?
 
Lossa 10an, dvs den stora skruven.

Ta ur fjädern, lossa 8orna, kolla hur många klick du har kvar på sträckaren så får du ett hum om hur sträckt kedjan är.

Ny kedja kostar typ 900kr.

När du stoppar tillbaka den så skruvar du i 8orna först, sen tar du en liten skruvmejsel och trycker in i sträckaren där fjädern ska vara.

Tryck hårt så sträckaren går ut så långt den kan, fjädern pallar inte få ut de sista klicken.

Sen trycker du i fjädern och skruvar dit 10an igen.
 
Okej

Men hur kollar man klicken, är det nån läpp som sticker ut då jag tar bort sträckaren? eller måste man dra ut den för hand och lyssna/räkna klicken som uppstår? :va

Kanske är lättare än vad jag tror då ja väl tar lös den. Hur vanligt är det att man byter kedjesträckaren då? Bara då man byter kedjan eller?
 
Tja

Tog lös den idag och när jag tagit lös spännaren så förmodar jag att man skall dra ut den där sk. armen (sträckaren?) då klickade det till 4-6 ggr han inte riktigt räkna men det var ett gäng kvar... Alltså är det lungt? fast min maskin har gått över 200 timmar ?!?!
 
Du kan prova spärren också om du känner för det, antagligen inget fel på den.

Händer att kedjan går av ibland, innan sträckaren ger upp...

Jag hade bytt kedja för att vara på den säkra sidan iaf.
 
Tryck hårt så sträckaren går ut så långt den kan, fjädern pallar inte få ut de sista klicken.

WHAT!

Detta var helt nytt för mig. Har läst ögonen fyrkantiga om RFS-motorer men att trycka med mejsel som om fjädern inte duger, är verkligen det sant?

Källor tack!

*har kontrollerat min kedja mängder av gånger utan skillnad, så jag vet i övrigt vad du menar,

//J
 
2 klick kvar, byt.
Fast ska du riva isär kanske det är läge att byta ändå...
 
WHAT!

Detta var helt nytt för mig. Har läst ögonen fyrkantiga om RFS-motorer men att trycka med mejsel som om fjädern inte duger, är verkligen det sant?

Källor tack!

*har kontrollerat min kedja mängder av gånger utan skillnad, så jag vet i övrigt vad du menar,

//J

Det är jävligt sant.

Gör du inte det så låter motorn som en stenkross, mer än den brukar alltså.
 

Bifogat

  • kamkedja.jpg
    kamkedja.jpg
    55.8 KB · Visningar: 1,004
Alla KTM återförsäljare jag pratat med säger också 2 click oavsätt timmar. Ska fan testa och se hur länge kedjan pallar... 300 timmar kanske haha :tummenupp

Ett stealth bakdrev klarar iaf 150 timmar sen köpte jag ett nytt. 100% enduro kört, rätt fräckt ändå, ett vanligt drev håller typ 40-50 timmar... :tummenupp
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top