Kedjespel

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
När man ska kolla kedjespelet på hojen, ska man då sitta på hojen eller låta den stå på central eller sidostödet?

Det är nog lite induviellt, men jag föredrar när jag sitter på hojjen. D e då som kedjan skall vara rätt inställd, när man åker. Skulle det klagas på besiktingen så får man sätta sig på hojjen o visa att nu är den som den ska. :tummenupp

Om du justerar kedjan när den står på stödet är det lätt att få den för hård/stäckt vikket inte e bra för dreven, för löst så låter det illa vid körning allmänt, slipar lite på kåpan vid motorn.

Det borde stå i din instruktionsbok (om du har någon...)

Om inte, så är det viktigaste att kedjan ALDRIG blir helt sträckt i sitt spändaste läge. Spändaste läget är när det är en helt rak linje mellan framdrevets centrum-svinglagringen-hjulaxeln i bakhjulet.

Sätt någon tung på hojen och justera så du har ett spel på 20-30mm, det borde vara på säkra sidan. Snurra även bakhjulet några varv och kolla så att inte kedjan blir spändare i något läge = skurna länkar = byt!

Har en verkstadshandbok men där stod det inte om jag skulle sitta på den eller ej. Stod bara att spelet skulle vara 15-20mm. Spände det till 20 när den stod på stödet, när jag sen satte mig på den skilde det bara ett par mm. Så jag hoppas det blir bra, ska ut och provköra nu.

På 954 ska den stå på sidostödet och då ska det vara 4-5cm spel.

:tuttar

Har en verkstadshandbok men där stod det inte om jag skulle sitta på den eller ej. Stod bara att spelet skulle vara 15-20mm. Spände det till 20 när den stod på stödet, när jag sen satte mig på den skilde det bara ett par mm. Så jag hoppas det blir bra, ska ut och provköra nu.

Låter lite lite, om du kommer till ett gupp så spänns ju kedjan ytligare lite.. då kommer all kraft överföras på kedjan om den då blir helt spänd.

Problemet är redan löst. Sålde sr:en och köpte ny istället. :D

Men tack för alla svaren.

jag skulle nog alldrig spänna kedjan när hojen är ståendes. man får gissa sig fram vilket som blir bäst när man sitter på.... eller har du en snäll kompis som sitter på, en förspänd kedja är inte bra

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul