kedjespel r1'a?

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Har köpt mig en r1'a 99:a.
Fick inte med någon manual och undrar vad det rekommenderade kedjespelet är, verkar lite väl slappt som det är nu.
Nån som vet?
 
Fenix skrev:
Har köpt mig en r1'a 99:a.
Fick inte med någon manual och undrar vad det rekommenderade kedjespelet är, verkar lite väl slappt som det är nu.
Nån som vet?


nyfiken jag oxå... :tummenupp
 
På min r1-02 ska det va 4-5cm, borde väl va typ samma på en 99

Edit: Kollade i 98-99 manualen det ska va 4-5cm
 
Last edited:
YZF-1000-R1 skrev:
4-5cm med någon sittandes på hojen :tummenupp

Är du säker att det ska va med någon sittandes på hojen
jag hittar inte det i min manual. :confused:

I så fall har ja min kedja för spännd :skrämd

Jag hitta den här instruktionen i min service manual
men inget om att sitta på hojen
 

Bifogat

  • kedja.jpg
    kedja.jpg
    14.8 KB · Visningar: 263
Sorry.... :o får ändra mig där när jag läst Haynes manualen.


To check the chain, suport the bike upright, but do not have someone sit on it to do this, and shift the transmission into neutral.
Puch up on the bottom run of the chain and measure the slack midway between the two sprockets, then compare your measurement to that listed in this Capter´s Specifcations(40-50mm).


:fakta
 
Frågan e ju hur mkt man e "tillåten" att ta i när du avgör "glappet", jag menar tar du i så kan du nog få ut mer än 4-5cm ju... :confused:
 
fluppen skrev:
Frågan e ju hur mkt man e "tillåten" att ta i när du avgör "glappet", jag menar tar du i så kan du nog få ut mer än 4-5cm ju... :confused:

Tänkte precis samma sak som du, men ja tror att det är hur mycket man kan lyfta kedjan uppåt som räknas.
Verkar så i allafal om man läser manualen.
för tar man i så kan man ju lätt dra den 4-5cm upp och ner
fast den är för spänd.
Annars kan man ju sätta sig på hojen och fjädra upp o ner
och låta en polare kolla att kedjan inte är som en fiol sträng
när svingen går över sin tröskel för den längsta punkten.

sen blir ju kedjan antagligen lite längre om den blir lite varm
 
Standard är ju 2 - 3 cm vid belastat tillstånd. Skulle va förvånad om det va annorlunda på R1:an.
 
4-5 cm... okidoki klart stort spel jämfört med andra hojar, men vem bryr sig om andra? ;-)
 
Universalregeln är väl att kedjan måste ha minst 3 cm spel (från lägsta till högsta punkt) genom hela fjädringsvägen. Är den tajtare kan du förstöra kedjan på kortare tid än det tar att ringa handlaren och beställa ett nytt drivpaket. Dvs, kör du med för tajt kedja i 100 meter kan du förstöra den permanent.

MC-handlare har en jäkla förmåga att överspänna kedjor. Se till att kolla den innan du kör därifrån. Dom lever på att sälja kedjor och drev.
 
Lasker skrev:
Tänkte precis samma sak som du, men ja tror att det är hur mycket man kan lyfta kedjan uppåt som räknas.
Verkar så i allafal om man läser manualen.
för tar man i så kan man ju lätt dra den 4-5cm upp och ner
fast den är för spänd.
Annars kan man ju sätta sig på hojen och fjädra upp o ner
och låta en polare kolla att kedjan inte är som en fiol sträng
när svingen går över sin tröskel för den längsta punkten.

sen blir ju kedjan antagligen lite längre om den blir lite varm

Ja..grejen är ju att du kan ju lätt ta 4-5cm även när man anser att kedjan e för spänd..men den ska ju inte vara för slapp så den hänger heller väl...
 
Var precis ute och kollade, min förefaller vara på typ nästan 6cm på det längsta stället.
Någon som har ett depåstöd man kan komma förbi och låna en snabbis i stockholm? :confused:
 
fluppen skrev:
Ja..grejen är ju att du kan ju lätt ta 4-5cm även när man anser att kedjan e för spänd..men den ska ju inte vara för slapp så den hänger heller väl...

Ja lite häng på kedjan får man nog räkna med.

När man kollar spänningen på kedjan ska man nog inte
ta i för hårt med fingrarna för då blir den för spännd.

Och för hårt spännd är ju döden för kedjan.

Min kedja sträckte sig väldigt mycke då hojen va ny
jag tror det kan ha berott delvis på att jag spännde den
lite hårt och att den va ny.
Så nu kör jag med lite slappare kedja och det har funkat bra.
 
Jag vet inte om det har med det att göra men, jag släppte efter på min kedja och därefter har det börjat ett slående ljud nerefrån kedjan vid start (när man ger gas och slirar koppling) dock inte alltid !!! kan det vara för slapp kedja ???? :confused: :confused:
 
Ja slammrar kedjan ska den spännas lite, kan ju aldrig
va bra med en slamrande kedja tyder ju på att den slår i nån stans där den inte ska.

Kolla även att kedjan löper i en rak linje och går mitt
på kuggarna på drevet så den inte klättrar på drevet.

Jag använder markeringen på svingen för
grovjustering sen använder jag ögona för att
finjustera att kedjan går i linje.

Nej nu saknar man bara lite bra gasa väder och ett
slipon så det blir lite sång i hojen.

:squid
 
Lasker skrev:
Ja slammrar kedjan ska den spännas lite, kan ju aldrig
va bra med en slamrande kedja tyder ju på att den slår i nån stans där den inte ska.

Kolla även att kedjan löper i en rak linje och går mitt
på kuggarna på drevet så den inte klättrar på drevet.

Jag använder markeringen på svingen för
grovjustering sen använder jag ögona för att
finjustera att kedjan går i linje.

Nej nu saknar man bara lite bra gasa väder och ett
slipon så det blir lite sång i hojen.

:squid

Tack för tipsen :hej
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top