Kedjespänning...?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Hur noga är det igentligen?

Har spänt min ytterst lite för mycket.. Ska vara mellan 4-5cm och jag har väll 3,5-4cm.. Är det katastrof?

Sen hur noga är det att man sitter på cykeln när man spänner???

För om jag spänner kedjan när jag sitter på den.. (givetvis med hjälp av nån polare) och sen skjuttsar så blir ju kedjan tok spänd..Eller?

Iceman1975 skrev:
... 1. Sen hur noga är det att man sitter på cykeln när man spänner???

2. För om jag spänner kedjan när jag sitter på den.. (givetvis med hjälp av nån polare) och sen skjuttsar så blir ju kedjan tok spänd..Eller?
1. Det är viktigt.

2. Inte nödvändigtvis. Ibland (oftast?) är kedjan som mest spänd när du sitter solo. Dvs den slaknar med passagerare.
Å andra sidan så ställer du väl på bakfjädringen mer om du har barlast? :7peta

Jag passar på att låna tråden lite:

Om man måste välja - lite för spänd kedja eller lite för lös? Vilket sliter mest på drivpaketet?

tks skrev:

Om man måste välja - lite för spänd kedja eller lite för lös? Vilket sliter mest på drivpaketet?

Garanterat att det sliter mer med en kedja som är för spänd (eller sträckt egentligen)

Men om den är för lös.. Kan den göra skador på svingen står det i instr.boken. :va

/Iceman1975 på annans konto..

tks skrev:

Är den för hårt spänd får du snart problem med lagret i utgåendeaxeln (framdrevs axeln)

Leta fram mest spända läget genom att snurra på bakhjulet.
Lasta ner den bak till mest spända läget. (Nånstans i mitten, i princip när utg.axel, svingbult o hjulbult är i linje.)
Är det då fiolsträng är den för hårt spänd. Annars inte.
Undvika absolut för hårt spänd kedja. Frestar enormt på kedja o lager.
/u

På dom nyare Blade´arna är svingen lagrad väldigt nära utgående drev så svingrörelsen påverkar inte kjedjan så mycket. Eller rättare sagt så påverkar inte kjedjans kraft svingen/fjädringen lika mycket vilket kanske är ännu mer intressant.

Hanky skrev:
Men om den är för lös.. Kan den göra skador på svingen står det i instr.boken. :va

/Iceman1975 på annans konto..

Japp, är den väldigt lös slår den emot svingen när man slår av på rullen. Man hör det tillochmed.

Hur jobbigt är det att göra om det???

Iceman1975 skrev:
Hur noga är det igentligen?

Har spänt min ytterst lite för mycket.. Ska vara mellan 4-5cm och jag har väll 3,5-4cm.. Är det katastrof?

Sen hur noga är det att man sitter på cykeln när man spänner???

För om jag spänner kedjan när jag sitter på den.. (givetvis med hjälp av nån polare) och sen skjuttsar så blir ju kedjan tok spänd..Eller?

954-Fajerbläjd skrev:
På dom nyare Blade´arna är svingen lagrad väldigt nära utgående drev så svingrörelsen påverkar inte kjedjan så mycket. Eller rättare sagt så påverkar inte kjedjans kraft svingen/fjädringen lika mycket vilket kanske är ännu mer intressant.
OT: Hur nära sving o framdrev sitter ändrar inte så mycket av hur sving/fjädring reagerar vid gaspådrag. Vinklar, drevstorlek o svingarmslängd är betydligt viktigare för det, vad jag förstår. Även på hojar med svingen utanför drevet påverkas fjädringen vid ax, men inte kedjeslacket.
Så dom 2 citerade påståendena är inte ekvivalenta. Fast dom kan ju vara korrekta iaf när det gäller Bladen.
/u

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...