Kedjespänning?

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Halloj alla kunniga, kan någon vänlig själ beskriva hur man spänner kedjan på min zx6r från 98? Det finns gott om plats att flytta bak däcket då jag antar att det är så man ska göra.? Det låter som att kedjan rasslar när man åker sakta, kan det bero på en för slapp kedja? Spelet verkar vara lite stort, men jag vet ju inte så mycket om detta.... Hilfe!

Last edited:
capi skrev:
Halloj alla kunniga, kan någon vänlig själ beskriva hur man spänner kedjan på min zx6r från 98? Det finns gott om plats att flytta bak däcket då jag antar att det är så man ska göra.? Det låter som att kedjan rasslar när man åker sakta, kan det bero på en för slö kedja? Spelet verkar vara lite stort, men jag vet ju inte så mycket om detta.... Hilfe!

Vet inte exakt hur det ser ut på din hoj, men i vanliga fall brukar man ju bara lossa på däckbulten och sedan skruva tillbaka däcket, (du ser var du skall skruva). Var noga med att skruva lika mycket på båda sidorna bara, så att däcket inte hamnar snett (drivpaketet slits snabbt då).

foobar skrev:
Vet inte exakt hur det ser ut på din hoj, men i vanliga fall brukar man ju bara lossa på däckbulten och sedan skruva tillbaka däcket, (du ser var du skall skruva). Var noga med att skruva lika mycket på båda sidorna bara, så att däcket inte hamnar snett (drivpaketet slits snabbt då).

Ja, det sitter ju markeringar med en liten visare på där i krokarna, det borde ju gå att använda...Antar att det man ska skruva på är den där mojen som ser ut att kunna expanderas, som en mutter med två huvuden ungefär?

ja det är där du ska skruva, kontrollera bara att det blivit rakt när du dragit åt hjulaxelbulten.
Kedjan ska väl slappa mellan 2-4cm när du sitter på hojen.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...