Kedjespänning?

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Halloj!

Köpte en Kinadirtbike (Orion 50cc) till min grabb. Fick hem den i går och genast så hittade jag flera fel på den. Gängpaj, trasiga dekaler, tanken hade inget påfyllningshål utsågat. Vad kan man vänta sig av en cykel för 1500:-? Nu fick jag hem nya reservdelar på en dag från firman som jag köpte den av. Riktigt bra ordnat!!

Hur som helst... Hur hårt ska kedjan vara spänd? Nu är den nästan som en fjolsträng. Jämför man med min KTM 660 så är det som natt och dag :-) Känns i alla fall som om den är för spänd nu.
 
Tjena!

Du ska kunna dra upp kedjan 2cm ovanför svingen, inte under 2cm däremot.
3cm är helt acceptabelt men inte över 3cm.
Så se till att hålla det mellan 2-3cm :tummenupp
 
:banana
Tjena!

Du ska kunna dra upp kedjan 2cm ovanför svingen, inte under 2cm däremot.
3cm är helt acceptabelt men inte över 3cm.
Så se till att hålla det mellan 2-3cm :tummenupp

Äntligen ett svar. :-) Tack!! Då ska jag kolla över kedjan och justera den efter ditt tips.
 
Är det något cross aktigt vi pratar om ?

Sätt dig på moppen o se till att ha ett litet lagom spel. Tänk på att fjädringen ska kunna jobba. Standardcyklar kan du säkert ställa olastade, men inte kul om du hoppar något och skjuter kedjan för att "den var ju rätt då den stod på stödet"
 
Haha.. Känner igen den hojjen :rolleyes:.

Ta ett kort på cylindern och visa upp här... Eller motorn (det kommer bli ett stort skratt:tummenupp) Eller hela hojjen (kanske är skam att kalla en sån för hojj)

Kan ju säga att det är 3 styckna här i Boxholm som har dom... Och alla har skurit :arsele
 
Haha.. Känner igen den hojjen :rolleyes:.

Ta ett kort på cylindern och visa upp här... Eller motorn (det kommer bli ett stort skratt:tummenupp) Eller hela hojjen (kanske är skam att kalla en sån för hojj)

Kan ju säga att det är 3 styckna här i Boxholm som har dom... Och alla har skurit :arsele

Oavsett om det är en skitcykel eller ej så är det en alldeles perfekt leksak till grabben. Kostar ingenting och går den sönder så pass mycket så är det bara att kasta den och köpa en ny. Än så länge så funkar den klockrent. Tänker inte slänga ut tiotusentals kronor på utrustning så länge jag inte vet om intresset för crossåkning finns hos grabben.
 
Oavsett om det är en skitcykel eller ej så är det en alldeles perfekt leksak till grabben. Kostar ingenting och går den sönder så pass mycket så är det bara att kasta den och köpa en ny. Än så länge så funkar den klockrent. Tänker inte slänga ut tiotusentals kronor på utrustning så länge jag inte vet om intresset för crossåkning finns hos grabben.

Hehe.. Ja då jag förstår dig. Men cylindern ser ju absolut inte ut som en 50 cubicare :tuttar.

Och sen det där jag sa att alla 3 har skurit... Det är sant DOCK så har de inte skött om hojen såsom t.ex. bytt olja.

En polare som har alldeles för mycket fritid hade bytt sin MH Furia moped mot en Baotian som inte fungerade och så fick han en polares lillebrorsas mini cross som också kostade 1 500:- och byggde (eller bygger för att han håller på med den) på baotian motorn bak på mini crossens ram.

Har forfarande inte lärt mig ladda upp bilder ordentligt här på SH men bild på den i länken Nedan:



http://img191.imageshack.us/img191/9071/dsc00054br.jpg
 
Last edited:
Hehe.. Ja då jag förstår dig. Men cylindern ser ju absolut inte ut som en 50 cubicare :tuttar.

Och sen det där jag sa att alla 3 har skurit... Det är sant DOCK så har de inte skött om hojen såsom t.ex. bytt olja.

En polare som har alldeles för mycket fritid hade bytt sin MH Furia moped mot en Baotian som inte fungerade och så fick han en polares lillebrorsas mini cross som också kostade 1 500:- och byggde (eller bygger för att han håller på med den) på baotian motorn bak på mini crossens ram.

Har forfarande inte lärt mig ladda upp bilder ordentligt här på SH men bild på den i länken Nedan:



http://img191.imageshack.us/img191/9071/dsc00054br.jpg

Jag vet inte, men det stod inget om oljebyte på denna i manualen. Ngn som vet om det över huvudtaget finns olja i den? ;-) är kommer en bild på den i alla fall. Skratta på ni som vill!!!
 

Bifogat

  • Orion.jpg
    Orion.jpg
    92.3 KB · Visningar: 157
Det är 2takts maskin så inte mycket olja, men se till att köra på oljeblandad bensin. Sen kan det kanske vara lönt att byta ut växellåds oljan till något bättre skulle jag tro. Inget större fel på de där hojarna, problemen kommer när grabben börjar bli bättre på att köra och ska hoppa samt varvar upp motorn ordentligt, kör man lite lagom med dem kan de hålla länge och ge väldigt mycket nöje för pengarna.
 
Last edited:
Det är 2takts maskin så inte mycket olja, men se till att köra på oljeblandad bensin. Sen kan det kanske vara lönt att byta ut växellåds oljan till något bättre skulle jag tro. Inget större fel på de där hojarna, problemen kommer när grabben börjar bli bättre på att köra och ska hoppa samt varvar upp motorn ordentligt, kör man lite lagom med dem kan de hålla länge och ge väldigt mycket nöje för pengarna.

Måste bara hitta specifikationen på hur mycket olja och vilken sort det ska vara i växellådan i så fall. Förresten!!!! Finns väl ingen växellåda att ha olja i eftersom den är automat med centrifugalkoppling. Har jag helt fel? Ska omgående byta den i så fall om det nu är möjligt. Förstår att det inte är en tävlingsmaskin och om intresset håller i sig hos grabben så får man väl ta sig en funderare på att köpa en märkescross framöver. :-)
 
Last edited:
Ser ut att vara en 4-taktare för mig :/.

Har aldrig sett ett rör så där på en 2-taktare.
 
Back
Top