Kedjespänning

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Jag har två frågor:

1. Den första gäller min hoj. Nedan visas det en bild över hur spänd kedjan skall vara. Frågan är då vad är det egentligen som skall vara 25-30mm?
Är det avståndet mellan ovansidan på kedjan i sitt högsta läge och undersidan på kedjan i sitt lägsta läge? Eller är det hur långt man kan förflytta antingen ovan- eller undersidan?

2. Hjälpte en kompis med att justera dennes kedja men eftersom servicebok/manuall saknas så undrar jag hur hårt kedjan skall vara spänd? Hojen är en zzr600 92:a Och skall kedjespänningen i detta fall kontrolleras medan hojen står på centralstödet eller sidostödet?

Tacksam för alla svar :)

:hej

Bifogat

• kadje slack.jpg
    kadje slack.jpg
    28.8 KB · Visningar: 184
Sergeant skrev:
....Är det avståndet mellan ovansidan på kedjan i sitt högsta läge och undersidan på kedjan i sitt lägsta läge? ......

Så har iaf jag jämt trott att man ska göra, men vet inte om det är rätt.

ang din polares hoj så tror jag att den ska ha ungefär samma mått då de flesta sporthojar har det

Precis som Micke säger är det viktigt att kedjan inte blir för spänd när hojen är belastad. Tänk på att kedjan spänns lite mer när du sitter på hojen.

Tack för svaren. Min kedja är nu lite i lösaste laget men förhoppningsviss håller den längra så :tummenupp .

Penguin: Söt avatar :slicka

:hej

det går inte säga dom flesta hojar...tror det är ganska olika på hojarna....R1:an iaf skall ha 40-50mm spel........

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti