Kedjespänning del II

capi

en broms på samhällshästen
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
zx6r 98
Tror jag fattar hur jag ska göra nu, bara ett par funderingar...

Är det jobbigt som fan att göra detta om man inte har depå/central-stöd?
Ska muttrarna som håller fast hjulet skruvas tillbaka med ett visst moment eller är det bara att dra dit dem som satan?

Med ömkliga hälsningar :näsblod

capi skrev:
Tror jag fattar hur jag ska göra nu, bara ett par funderingar...

Är det jobbigt som fan att göra detta om man inte har depå/central-stöd?
Ska muttrarna som håller fast hjulet skruvas tillbaka med ett visst moment eller är det bara att dra dit dem som satan?

Med ömkliga hälsningar :näsblod
Nej.
Ja, ett visst moment. Ofta runt 110 Nm eller liknande, men det skiljer helt säkert mellan alla hojar....

Jåke skrev:
Nej.
Ja, ett visst moment. Ofta runt 110 Nm eller liknande, men det skiljer helt säkert mellan alla hojar....

Hmm, ok, va kostar en momentnyckel då?
Någon som vet momentet på en zx6r från ´98?

Tack för svaret! :yoparty

capi skrev:
Hmm, ok, va kostar en momentnyckel då?
Någon som vet momentet på en zx6r från ´98?

Tack för svaret! :yoparty
Intefan ska det behövas en momentnyckel för att dra åt en bakaxelmutter!
Drag åt, men inte så det smakar skit i munnen.

BMW R90s skrev:
Intefan ska det behövas en momentnyckel för att dra åt en bakaxelmutter!
Drag åt, men inte så det smakar skit i munnen.

Nu blir jag förvirrad... vem ska jag tro på tro på tro på när......

Hur är det?

capi skrev:

Hur är det?

Är du en gambler? Jag använder momentnyckel. Finns billiga varianter från några hundra och uppåt och även om de inte visar exakt så känns det i alla fall tryggare än att bara dra på känn.
Du kan spänna utan central/depå stöd. Sätt en eller två backar på vardera sidan om svingen eller knyt ett rep runt bakre delen av ramen och den andra i taket. Sedan ber du någon balansera hojen under tiden som du spänner kedjan. Låter jobbigt men går snabbt o bra!
/V.

Vastrix skrev:
Är du en gambler? Jag använder momentnyckel. Finns billiga varianter från några hundra och uppåt och även om de inte visar exakt så känns det i alla fall tryggare än att bara dra på känn.
Du kan spänna utan central/depå stöd. Sätt en eller två backar på vardera sidan om svingen eller knyt ett rep runt bakre delen av ramen och den andra i taket. Sedan ber du någon balansera hojen under tiden som du spänner kedjan. Låter jobbigt men går snabbt o bra!
/V.

Tack så mycket för ett osannolikt bra svar! Ska fixa en sån där momentmoj, vad heter de på "riktigt" och räcker det med en sådan eller måste man he en hel uppsjö till diverse storlekar? Kan ju vara bra att ha till andra grejer på hojen, antar jag.

capi skrev:

Hur är det?

Vi räserförare (som vi inbillar oss att vi är snabba nog att kalla oss) skruvar loss och fast bakhjul stup i kvarten. En del har nog momentnyckel men många (inkl. mig) har inte det. Dra dit muttern ordentligt bara ("tills överläppen darrar med 10Hz och det knäpper till i armbågen" för att åter citera) så sitter den fint. En del verkar inte ha nån känsla alls men för dom flesta gäller att du ska dra den "hårt" så är det bra så.

Vastrix skrev:
/V.
Ursäkta dum fråga, har ni momentnyckel med er när ni är ute och åker?

Ja alla är vi olika.

Visst känns det nog skönt att dra bakaxeln med angivet moment... men det är mindre kul när du ska ha lös den och bara har orginalverktyget till hands...

Jag brukar dra muttern det jag orkar med det medföljande verktyget med dess "förlängningsskaft" och den har då inte lossnat än och jag är inte det minsta orolig!

sen för att justera kedjespänningen brukar jag om jag inte har nåt depåstöd till hands bara lossa allt och knuffa fram hjulet medan hojen står på sidostödet... bara man är noga med att mäta och se till att "brickorna" på axeln ligger kloss mot radialstopparna....

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...