Kedjespännarskruvar sitter löst

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Har precis spänt kedjan till rätt spel enligt följande:
1. Lossade hjulaxelskruven
2. Spände kedjan genom att skruva på kedjespännarskruvarna. Började med "kedje sidan" och sedan andra sidan i intervall om halv till kvartsvarv tills kedjan var lagom spänd.
3. Drog åt hjulaxeln till rätt moment (93Nm).

I Haynesmanualen står det att man ska dra åt kedjespännarskruvarna en aning efter att man dragit åt hjulaxeln. Men när jag känner på dom så känns dom så pass lösa att om jag skulle dra åt dom så skulle jag behöva snurra dom flera varv.

Ska dom vara så "lösa" (typ så att jag kan snurra dom med fingrarna)?
Om jag drar åt dom ordentligt så sabbar jag väl kedjespänningen, eller?
Hur känsligt är det att hjulet blir rakt? (Drog kvartsvarv på vardera sida med ögonmått)

Vet att det finns massa trådar om att spänna kedjan, har läst igenom iaf 10 trådar men har inte sett någon som tar upp min fråga.

Tack på förhand!

Så här gör jag när jag spänner kedjan :)

1: Lossa muttern till axeln
2: Skruva ut skruvarna till spännaren lite på varje sida
3: Kontrollera kedjespelet
4: Fortfarande fel spel?`Gör om punkt nr 2
5: Mät med skjutmått/tumstock/what ever mellan blocket till kedjespännaren och svingen
6: Skruva ut skruvarna till spännaren så att avståndet mellan sving och block är lika
7: Kontrollera kedjespel igen
8: Dra åt muttern till hjulaxeln med rätt moment
9: Mät med skjutmått mellan sving och block igen
10: Kontrollera kedjespel en gång till
11: Nöjd? Om inte gör om
12: Dra åt skruven till spännaren
13: Håll fast skruven till spännaren och skruva åt låsmuttern så att dem sitter fast...
14: Mät med skjutmått igen

kedja2.jpg

Spänna kedjan med ögonmått är inget jag skulle rekommendera ;) och nej skruvarna ska inte gå att skruva ut förhand, utan dom ska sitta fast... Dock inte så hårt som 90nm... Dra åt på känn så att dom sitter fast tills du ska spänna kedjan nästa gång :)

Edit: sTaVfeL

Last edited:
Hittade en bild på hur kedjespännaren ser ut på blejden...
Kedjespännare1.jpg

Jag kanske är helt blind, men var sitter låsmuttern på kedjesträckaren?

Ser inte ut att få plats någon sådan då du väl utnyttjat hela justeringsmånen.
Dags för ny kedja? En länk för mycket på den nuvarande?

Det är inte så att det sitter en insex i skruven och sedan en mutter utanpå? Och att man isåfall justerar kedjespännet med insexskruven och kontrar med muttern?

Ser inte ut att få plats någon sådan då du väl utnyttjat hela justeringsmånen.
Dags för ny kedja? En länk för mycket på den nuvarande?
Det är inte min spännare på bilden, tog en bild på nätet bara för att visa hur den ser ut. Men du har rätt, den på bilden är inne på sista versen.

Det är inte så att det sitter en insex i skruven och sedan en mutter utanpå? Och att man isåfall justerar kedjespännet med insexskruven och kontrar med muttern?

Kollade det, men kunde inte hitta någon..

Däremot tror jag att jag har fått bukt på problemet. Det verkar som att man låser justeringsskruvarna med axelmuttern, dvs när man ställt in spelet på kedjan så drar man åt axelmuttern och sen skruvar man fast justeringsskruvarna mot kedjespännaren..
Svårt att förklara men spelet mellan sving och spännare ändrades inget när jag skruvade fast justerskruvarna och om jag förstår Haynesmanualen rätt så verkar som att det är så man ska göra.

Kanske finns det någon med en CBR 900 eller CBR 600F (som har likadan spännare) som kan bekräfta att det är så..?

Jag har, å det är så! :tummenupp
Justerskruvarna kommer ingenstans tack vare nån låsclips (minns inte 100 i skrivande stund) på insidan spännargaffeln. Att man drar dom lite lätt efter att axeln dragits fast, är bara för att man inte vill att dom ska hänga löst å skallra. Det ska alltså inte va nåt jättemoment utan ett lagom litet nyp så att dom sitter där.

Dock ska man ju inte kunna skruva in dom typ 3 varv efter du dragit fast axeln, för då har ju hela paket flyttat sig i åtdragningsförfarandet.

Du har inte funderat över att skaffa dig en Smc-kedja?

Back