Kedjesmörjning!

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Nja det är säkert bra MEN är det bara jag som blir nervös över att ha en liten behållare med olja intill bakhjulet... Tänk om flaskan skulle gå sönder...
Har man tänkt ha samma hoj i flera år kan det ju vara bra men tänker man sig sälja och ha som argument att jag har minsann använt denna grej så kedjan är fortfarande som ny efter 3000 mil, nja... :va
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Smörja kedjan?
Känns lite stenålder, kardan ska de va!
 

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Vindeln
Hoj
GSX1100
kardan e det inte sånt som sitter på distrubutionsbilar och sånt
kardan.jpg
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jorå!

En kompis till mig som heter Jonas körde med en sådan till sin honda, typ din modell...
Han var kanonnöjd och rekomenderade den varmt. Men om det var samma märke vet jag inte. Jag kan fråga han imorgon på jobbet. Den räknar antalet varv och hastigheten på drevet och ger exakt mängd olja över kedjan. Vad jag förstår så blir det mycket mindre oljespill eftersom denna ger exakt mängd hela tiden. Något spill från behållaren kan det inte bli tal om då den sitter under kutsen skyddad och om den lägger av blir det ingen olja alls...
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Finns en modell som heter scottoiler.
Dess ägare säger att dom får ut ca 3000-4000 mil på ett drivpaket med dessa, men jag tror mer det handlar om körstil. Mina drivpaket håller max 1500-2000 mil med smörjning regelbundet, på touringmoppe a la Blackbird. Sämsta räckvidd 800 mil, TL1000S (bakhjulsmoppe). Men du slipper stå på knä varannan tankning och kleta med sprayen, så det är nog ingen dålig grej ur den synpunkten, men några mer mil tror jag inte det blir på kedjan.

Kardan sparar många sköna tusenlappar i drev,kedja, kedjespray och framförallt slipper man sölet med kedjaspray och rengöring. Dessutom är det tyst från drivningen.
 

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Jag har en gång i tiden använt "Scottoiler" modell av detta. Tror för övrigt jag har den kvar någonstans i garaget.
Hade den monterat på min dåvarande Honda Fireblade och den funkade väl okej. Kom inte riktigt ihåg om jag överhuvudtaget han byta något drivpaket på den hojen innan jag bytte. Men jag körde dock några tusen mil med den innan jag bytte hoj.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top