Kedjesmörj på bakdäcket

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag smorde kedjan i otillräcklig belysning efter senaste turen och nu efteråt visade det sig att jag var lite överambitiös och smorde in backdäcket en del i farten.

Det har runnit från ena kanten av däcket och mot mitten på två ställen. Inte så att hela däcket är insmort direkt men det är två rejäla fläckar. Jag har provat skrubba bort skiten utan någon vidare lycka, det är fortfarande en hinna kvar. Frågan är nu hur halt det där är? Är det bara att åka på och nöta bort det i godan ro eller står jag på örat nästa gång jag lutar lite åt vänster?

kan man krascha med en s1000rr? :D skämtåsido, får du inte bort det på något sätt (avfettningsmedel?) är väll enda alternativet att provköra lungt och försiktigt?

Last edited:
Hände mig i på vår norgetur i fjol. Yes handdiskmedel, vatten och diskborste löste problemet, även om polarna hade rejält roligt åt mig.

Den smörjan hade iofs inte torkat något vidare, men det kostar ju inget att pröva.

kan man krascha med en s1000rr? :D skämtåsido, får du inte bort det på något sätt (avfettningsmedel?) är väll enda alternativet att provköra lungt och försiktigt?

Det hade jag tänkt undvika att prova :) Och kraschar jag nu så kan jag ju inte direkt skylla på hojen. Tack för tipset, får prova det.

Hände mig i på vår norgetur i fjol. Yes handdiskmedel, vatten och diskborste löste problemet, även om polarna hade rejält roligt åt mig.

Den smörjan hade iofs inte torkat något vidare, men det kostar ju inget att pröva.

Det var precis handdisk, vatten och diskborste jag provade och det gick inte så bra som jag hade hoppats. Smörjan hade i och för sig haft några timmar på sig att go sig. Får prova lite starkare grejer senare i veckan då.

ställ fast den. om det går med en sån

Det går säkert men jag är inte någon expert på sådant bus. Och smörjan är inte i mitten utan på sidan så jag vet inte om det funkar lika bra. Går väl i och för sig att luta den och bränna lite... :yoparty

Last edited:
Tre alternativ:
A) Gör ingenting. När däcket kommer med den oljiga delen mot asfalten släpper det och sedan får det nytt grepp igen med det rena gummit. (Erfarenhet efter kört över järnvägsövergång mitt i kurva med nedlägg, däcken släppte på järnvägsspåren)
B) Gör rent med samma medel jag har för att göra rent kedjan då och då: Torka med hushållspapper fuktat med Lampolja. Sedan skulle jag ta Yes och vatten igen som avslutning.
C) Tips från kompis för nya däck: Ta och dra över däcken med en grov rasp för att få bort den blanka hinnan innan du pressar dem.

T-röd eller T-blå brukar jag använda för att tvätta bort fett från bakfälgen. Kanske funkar?

Tre alternativ:
A) Gör ingenting. När däcket kommer med den oljiga delen mot asfalten släpper det och sedan får det nytt grepp igen med det rena gummit. (Erfarenhet efter kört över järnvägsövergång mitt i kurva med nedlägg, däcken släppte på järnvägsspåren)
B) Gör rent med samma medel jag har för att göra rent kedjan då och då: Torka med hushållspapper fuktat med Lampolja. Sedan skulle jag ta Yes och vatten igen som avslutning.
C) Tips från kompis för nya däck: Ta och dra över däcken med en grov rasp för att få bort den blanka hinnan innan du pressar dem.

Allvarligt? Rasp??

Nej, jag råder TS att ställa hojen på ett depåstöd och sedan slipa av ytan med ett sandpapper av lite grövre modell, denna behandling brukar mina nya däck bli utsatta för och den glatta ytan blir ett minne blott.

Råkade dra ett oljefilter på en zx10r med den gamla packningen kvar så bakdäcket dränktes.. Typ en hel burk bromsrengörning löste biffen

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul