Kedjeslacket

Creeed

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 smr -08
Sökte info om justering av kedjeslacket men hittade inget som direkt föll in på mitt problem. Har justerat slacket å tycker kedjan är lagom spänd, min hoj ska ha mellan 20-30 mm slack. Drar åt bulten hårt, dock utan momentnyckel. Enligt bok ska den dras åt 115 nm. Det bör man väl kunna dra med handkraft?

Problemet är dock när jag sen ger mig ut å kör en sväng. Känns som det klonkar å låter när jag frikopplar å rullar. Tänkte att den var slapp å spände lite mer men samma klonkande i kedjan iaf! Vad är detta? Kontrollerar så att däcket är rakt 10 ggr innan jag åker iväg, men ändå så kommer det där. Några förslag plz? :Bugar
 
är kedjan frisk???
när du snurrar kedjan o kollar spelet så kan den visa slack på ett ställe o va helt spänd på ett annat om kedjan är slut,kolla det
 
Kuggarna på dreven brukar få lite "hajfene-form" när dom börjar bli slitna, och det brukar göra att det låter lite när man rullar eftersom hjulet då drar runt kedjan istället för tvärtom. Kolla hur dina drev ser ut, framförallt bakdrevet. :tummenupp
 
Skorpan skrev:
är kedjan frisk???
när du snurrar kedjan o kollar spelet så kan den visa slack på ett ställe o va helt spänd på ett annat om kedjan är slut,kolla det

Kan ju vara kedjan om det är så där, ska kolla de där mer noggrant. Då åker man väl förmodligen på å byta hela drivpaketet om kedjan e slut? Man ska väl helst byta allt på en gång.
Tack för svaret iaf :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top